Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/59864
Using a socio-cultural CLIL pedagogical model to develop subject matter CLIL Courses
Moate, Josephine
Pérez de Kolari, Ivette translation
Grup LIEC (Llengua i Ensenyament de les Ciències)
Universitat Autònoma de Barcelona
University of Jyväsklä
III Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3era : 2009, 28-29 de abril : Barcelona)
I Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1era : 2009, 28-29 de abril : Barcelona)

Títol variant: Aplicación de un modelo pedagógico socio-cultural en el enfoque AICLE para desarrollar cursos en AICLE
Data: 2009
Resum: Sociocultural theory suggests that knowledge is a cultural construct initially co-constructed on the social plane, before being internalised by learners. From this perspective the teacher in the subject classroom represents a cultural body of knowledge and is responsible both for the mediation of this knowledge to learners, as well as the apprenticeship of learners into a particular knowledge community. The primary tool in this approach is language. This approach therefore offers a potentially powerful foundation for the construction of subject matter in the CLIL classroom, differing quite significantly from the socio-cognitive approach represented in the 4Cs principles of practice (Mehisto, Frigols & Marsh; 2008). On the basis of the sociocultural approach, a CLIL-specific pedagogical model has been specifically developed to support subject matter CLIL courses in secondary education. This particular CLIL model is being used to develop a number of CLIL courses in a lower secondary school in Central Finland. The CLIL courses are being developed in history, science, home economics and health education. The initial aim of the socio-cultural CLIL model is to provide a discussion tool to help teachers share the specific pedagogical content knowledge connected with their subject matter. The model is then intended to serve as a guide in the negotiated integration of language and content learning. The model highlights the characteristics of subject pedagogy, as well as important features of language pedagogy. The sociocultural basis allows for a more concentrated approach to content and language integration. The central role given to language in the construction of knowledge facilitates meaningful language use and development. This in turn complements active involvement in the learning of subject matter. This workshop will introduce the sociocultural pedagogical model for CLIL as a tool for discussion and share the experiences of developing subject matter-based CLIL courses in the lower secondary school.
Nota: III Colloquium on Semi-Immersion in Catalonia
Nota: III Encuentro sobre Semi-Inmersión en Cataluña
Drets: Aquests documents estan subjectes a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original, la universitat i el congrés i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: conferenceObject
Matèria: Semiimmersió ; Semiinmersión ; Semiimmersion ; Immersió ; Inmersión ; AICLE ; CLIL ; GREIP ; CLIL-SI ; ICE UAB ; Integració ; Integración ; Integration ; Bilingüisme ; Bilingüismo ; Bilingualism ; Plurilingüisme ; Plurilingüismo ; Plurilingualism ; Multilingüisme ; Multilingüismo ; Multilingualism ; Educació plurilingüe ; Educación plurilingüe ; Plurilingual education ; Ensenyament de llengües ; Enseñanza de lenguas ; Language teaching ; Llengua estrangera ; Lengua extranjera ; Foreign language ; Segona llengua ; Aprenentatge de llengües ; Segunda lengua ; Second language ; Adquisició de llengües ; Aprendizaje de lenguas ; Language learning ; Didàctica de la llengua ; Adquisición de lenguas ; Language acquisition ; TEFL ; Didàctica ; Didáctica de la lengua ; Didáctica ; Language pedagogy ; Formació del professorat de llengua ; Formación del profesorado de lengua ; Teacher Education ; Teacher Training
Publicat a: Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009



English
14 p, 103.7 KB

Español
15 p, 111.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Arts i Humanitats > CLIL-SI. Semiimmersió en llengua estrangera a l'aula inclusiva
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències Socials i Jurídiques > LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències)
Contribucions a jornades i congressos > Presentacions

 Registre creat el 2010-07-05, darrera modificació el 2016-11-08



   Favorit i Compartir