1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
37 p, 606.0 KB |
Education markets and schools' mechanisms of exclusion : the case of Chile
/
Zancajo, Adrián (University of Glasgow)
Los defensores del mercado educativo con frecuencia argumentan que los estudiantes socialmente más desfavorecidos podrían ser los principales beneficiarios de las políticas de privatización y de mercado. [...] Os defensores do mercado educacional frequentemente argumentam que os estudantes socialmente desfavorecidos podem ser os principais beneficiários das políticas de privatização e de mercado. No entanto, a evidência internacional tem mostrado como as políticas de privatização e pró-mercado têm um impacto negativo sobre o capital próprio, que afeta especialmente as populações socioeconomicamente desfavorecidas, aumentando a segregação e estratificação escolar, e promover as desigualdades educacionais . [...] Education market advocates frequently argue that socioeconomically disadvantaged students could be the main beneficiaries of privatization and market policies. However, the international evidence has shown how privatization and pro-market policies have a negative impact in terms of equity, which particularly affect socioeconomically disadvantaged populations, increase school segregation and stratification, and foster educational inequalities. [...]
2019 - 10.14507/epaa.27.4318
Education policy analysis archives, Vol. 27 Núm. 130 (2019)
|
|
5.
|
|
6.
|
15 p, 2.3 MB |
Opting out of neighbourhood schools : the role of local education markets in student mobility
/
Scandurra, Rosario Ivano (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Zancajo, Adrián (University of Manchester. Manchester Institute of Education) ;
Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Open enrolment policies assume that students living in disadvantaged areas can access better schools outside their neighbourhood. However, characteristics of individuals, quality of schooling and neighbourhood characteristics interact in very complex ways to produce heterogeneous patterns of school choice in local educational markets. [...]
2021 - 10.1002/psp.2542
Population, space and place, Vol. 28, núm. 5 (July 2022) , p. e2542
|
|
7.
|
22 p, 768.6 KB |
Elección de escuela, movilidad y segregación escolar del alumnado vulnerable en Barcelona
/
Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Zancajo, Adrián (University of Glasgow)
Este artículo analiza la relación entre elección de escuela, movilidad y segregación escolar del alumnado socialmente desfavorecido en Barcelona. Las particularidades del modelo de zonificación escolar de la ciudad, basado en un complejo sistema de elección restringida pero que otorga un amplio número de opciones de proximidad, lo convierten en un caso único en el que observar la relaciones entre movilidad y desigualdades educativas. [...] This article analyzes the relationship between school choice, mobility and school segregation of socially disadvantaged students in Barcelona. The particularities of the city's zoning system and catchment areas, based on a complex model of restricted choice with a wide number of proximity options, make it a unique case to observe the relationship between mobility and educational inequalities. [...]
2020 - 10.15366/reice2020.18.4.008
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 18, núm. 4 (2020) , p. 197-218
|
|
8.
|
20 p, 1.1 MB |
Mercados educativos y segmentación de la oferta escolar : efectos sobre las desigualdades educativas en Chile
/
Zancajo, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
En 1988 Chile introdujo un ambicioso sistema de vouchers convirtiéndose en uno de los países con una mayor trayectoria en la implementación de políticas de cuasi-mercado en América Latina, y en uno de los pocos del mundo que utiliza este modo de financiación a gran escala. [...] Education markets and school supply segmentation: effects on educational inequalities in Chile». In 1988, Chile introduced an ambitious voucher system becoming one of the countries with greater experience in the implementation of quasi-market policies in Latin America and one of the few in the world to use this financing scheme at a national scale. [...]
2014
Témpora : revista de sociología de la educación, Núm. 17, 2ª época, (octubre 2014) , p. 11-30
|
|
9.
|
|
10.
|
|