GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials)

GREDICS (Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials) és un grup d'investigació de la Universitat Autònoma de Barcelona, reconegut per l'AQU (2017 SGR 1600) i dirigit per Antoni Santisteban Fernández de la Unitat Departamental de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB.
GREDICS desenvolupa actualment projectes de recerca nacionals i internacionals sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials, la història i la geografia, així com sobre l'educació per a la ciutadania global, l'educació per a la justícia social, la literacitat crítica en els estudis socials, la visibilització de persones i grups invisibles en l'ensenyament de les ciències socials i la construcció de contra-relats de l'odi. Aquests projectes pretenen aportar informació per a la innovació en l'ensenyament, ja sigui a través de propostes educatives, de materials curriculars o de la millora de la formació del professorat de ciències socials, geografia i història.

 

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2018-10-31
10:18
150 p, 1.0 MB L'Escola i la nació / Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sant Obiols, Edda (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Nussbaum, Luci (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; López Facal, Ramón ; Valls, Rafael ; García Pérez, Francisco F. ; Francisco F. García Pérez ; Merchán, Javier ; Audigier, François ; Loubes, Olivier
Els dies 21 i 22 d’octubre de 2010 es va realitzar a la Universitat Autònoma de Barcelona la segona sessió del Seminari Internacional “L’École et la Nation”, organitzada per l’Institut National de Recherche Pédagogique (INRP) i la unitat departamental de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015 (Documents (Universitat Autònoma de Barcelona) ; 105.)  
2018-10-31
10:18
162 p, 5.1 MB Les Qüestions socialment vives i l'ensenyament de les ciències socials / Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Evans, Ronald W. ; Tutiaux-Guillon, Nicole ; Brusa, Antonio ; Musci, Elena ; Funes, Alicia Graciela ; López Facal, Ramón ; Anguera Cerarols, Carles ; González Valencia, Gustavo A. ; Granados Sánchez, Jesús ; Castañeda Meneses, Marta ; Berlanga, Joan ; Boixader i Corominas, Agnès ; Espí, Vicent ; Llusà i Serra, Juan ; Garrigó Fullola, Margarida ; Ortega, Jordi ; Nomen Recio, Jordi ; González Monfort, Neus ; Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat de Didàctica de les Ciències Socials ; Jornades de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials (7es : 2010 : Bellaterra, Catalunya)
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions, 2011. (Documents (Universitat Autònoma de Barcelona) ; 97.)  
2018-10-31
10:18
231 p, 3.1 MB La Construcció de les identitats i l'ensenyament de les ciències socials, de la geografia i de la història / Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Hassani Idrissi, Mostafa ; Sandoval Casilimas, Carlos Arturo ; Dosil Mancilla, Francisco Javier ; Fink, Nadine ; Éthier, Marc-André ; Lefrançois, David ; Demers, Stéphanie ; Batllori i Obiols, Roser ; del Carmen Martín, Lluís ; Falgàs Isern, Margarida ; Romero Diaz, Alfons ; Oller, Montserrat ; Santisteban, Antoni ; Fondevila, Josefina ; Sánchez, Ferran ; Nomen Recio, Jordi ; Ortega, Josep ; Palou Díez, Montserrat ; Moreno, Anna ; Obiols, Maria Rosa ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Henríquez Vásquez, Rodrigo ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) ; González Valencia, Gustavo A. ; Vallejo Rubinstein, Claudia ; Dooly, Melinda ; de Souza Barcelar, Lucicleide ; Miró i Fuentes, Xavier ; García Coca, Lluís ; Ibàñez Mir, Núria ; Sala Torres, M. Dolors ; Grau, Ferran ; Almuni, Victòria ; Pulgarín Silva, Raquel ; Quiroz Posada, Ruth Elena ; Jornades de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials (6es : 2009 : Bellaterra, Catalunya)
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2010. (Documents (Universitat Autònoma de Barcelona) ; 93.)  
2018-10-31
10:18
136 p, 1.5 MB Història, memòria i ensenyament de la història : perspectives europees i llatinoamericanes / Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González, M. Paula ; Matozzi, Ivo ; Heimberg, Charles ; Falaize, Benoît ; Finocchio, Silvia ; Vásquez, Nelson ; Iglesias, Ricardo ; Jornades de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials (4es : 2007 : Bellaterra, Catalunya)
En aquest volum es recullen les ponències presentades a les IV Jornades de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials, organitzades per la unitat departamental de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB i desenvolupades el febrer de 2007 a la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2009. (Documents (Universitat Autònoma de Barcelona))  
2018-10-24
11:03
295 p, 19.8 MB Contribuciones de Joan Pagès al desarrollo de la didáctica de las ciencias sociales, la historia y la geografía en Iberoamérica / Jara, Miguel Ángel, coord. ; Santisteban, Antoni, coord.
El libro que presentamos es el resultado de una producción conjunta y colaborativa de docentes formadores/as e investigadores/as de diferentes Universidades Iberoamericanas. Surge, fundamentalmente, como un homenaje y reconocimiento al maestro, profesor y doctor Joan Pagès i Blanch, catedrático de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), que ha dedicado gran parte de su vida a la docencia y a la investigación en el campo de la enseñanza y el aprendizaje de la Historia, la Geografía y de las Ciencias Sociales.
Cipolletti : Universidad Nacional del Comahue ; Universitat Autònoma de Barcelona, 2018  
2018-10-02
20:48
20 p, 320.4 KB Education for Citizenship and Identities / Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
Individual identity is defined by unique traits and is constructed from the diversity of human beings and, at the same time, in the relationship with other people. This gives rise to a plurality of ways of thinking and perceiving the world. [...]
United States of America : IGI Global Information Science Reference, 2019 - 10.4018/978-1-5225-7110-0
Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity, 2019, p. 551-567  
2018-10-01
22:41
11 p, 316.7 KB Una mirada a la investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales / González Valencia, Gustavo A. ; Santisteban, Antoni
2014
Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Núm. 1, vol. 10 (2014) , p. 7-17  
2018-10-01
22:41
11 p, 221.3 KB Una investigación sobre cómo se aprende a enseñar el tiempo histórico / Santisteban, Antoni (Universitat Rovira i Virgili)
La investigación pretende aportar instrumentos e ideas para la mejora de la formación inicial en la enseñanza del tiempo histórico. Se hace una propuesta de estructura conceptual del tiempo histórico, como instrumento para la investigación. [...]
This research’s target is to provide tools and ideas to improve the starting formation to teach historic time. It is a proposal of conceptual structure of historic time as a tool for research. We delve in the representations of teacher trainees and its practice. [...]

2007
Enseñanza de las ciencias sociales, Vol. 6 (2007) , p. 19-29  
2018-10-01
22:41
29 p, 1.0 MB La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en educación primaria / Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
El tiempo es un concepto muy complejo y sólo se entiende a partir de un análisis amplio y transdisciplinario. Cuando se enseña la historia a los niños se debe considerar esa complejidad remitiéndonos, por lo tanto, a nuevas representaciones del tiempo histórico. [...]
Time is a very complex concept that can only be understood from broad and transdisciplinary analyses. When teaching history to children such complexity should be considered, thus referring us to new representations of historical time. [...]

2010 - 10.1590/S0101-32622010000300002
Cadernos CEDES, Vol. 30, núm. 82 (2010) , p. 281-309  
2018-09-17
22:46
20 p, 673.4 KB Las representaciones sociales del alumnado sobre la crisis. ¿Qué soluciones ofrece el alumnado ante los problemas económicos? / Olmos Vila, Rafael (IES Bernat de Sarrià (Benidorm)) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre las representaciones sociales de adolescentes de 16 a 18 años de la actual crisis económica. Estos adolescentes pertenecen a dos grupos de bachillerato de un mismo centro educativo y provienen de contextos socioeconómicos similares, sin embargo uno de los dos cursa las asignaturas de Historia Contemporánea y Economía (Grupo A) y el otro no (Grupo B). [...]
In the following article are reported the results of a research on social representations about the economic crisis of adolescents in between 16-18 years old. The two studied groups attend the same school and come from similar socioeconomic contexts; however one of the two groups courses the subjects of Contemporary History and Economics (Group A), and the other group doesn’t (Group B). [...]

2017 - 10.7203/dces.32.9394
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, Núm. 32 (2017) , p. 51-70