Web of Science: 0 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
Figuración de lo que varía
Carrasco Henríquez, Eduardo Andres (Universidad Austral de Chile)
Díaz Moreno, Leonora (Universidad de Valparaíso. Departamento de Matemática)
Buendia Abalos, Gabriela (Colegio Mexicano de Matemática Educativo A.C.)

Títol variant: Figuració del que varia
Títol variant: Figuration of variation
Data: 2014
Resum: Se presenta una investigación sobre prácticas de construcción e interpretación de una figura de entidades ostensibles y/o no ostensibles de un fenómeno de variación que llamamos prácticas de figuración. Es una aproximación de estudio de casos que indaga en contextos escolares e históricos de Oresme y de Newton, estas últimas como hitos en el desarrollo histórico de la gráfica cartesiana. Es interpretativa, pues se reúnen unas prácticas de casos científicos y estudiantiles. Es analítica en cuanto a que se identifican factores imbricados en tales prácticas. Y relacional, pues se buscan eslabones y disonancias respecto a los elementos configurados. Se comprende a las figuraciones -estudiantil e histórica- de lo que varía desde una epistemología de la figuración.
Resum: This article presents a research about practices of construction and interpretation of a figure representing ostensive and non-ostensive entities in a variation phenomenon. It is a qualitative case study, investigating some practices of figuration based on the Cartesian's graph historical constitution and other cases on student's productions. It is an interpretive study, since it seeks to understand figurative practices cases of scientists and other cases of student's figuration. It is analytical, since the study seeks analytical factors in figuration practices embedded in these practices. And relational, since it seeks to establish links and dissonance, regarding the elements that are being configured. We understand the student and historical figurations of what varies from an epistemology of figuration perspective.
Resum: Es presenta una investigació sobre pràctiques de construcció i interpretació d'una figura d'entitats ostensibles i/o no ostensibles d'un fenomen de variació que anomenem pràctiques de figuració. És una aproximació d'estudi de casos que indaga en contextos escolars i històrics d'Oresme i de Newton, aquestes últimes com a fites en el desenvolupament històric de la gràfic cartesià. És interpretativa, ja que es reuneixen unes pràctiques de casos científics i estudiantils. És analítica pel que fa que s'identifiquen factors imbricats en aquestes pràctiques. I relacional, ja que es busquen baules i dissonàncies respecte als elements configurats. Es comprèn a les figuracions -estudiantil i històrica- del que varia des d'una epistemologia de la figuració.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Figuración ; Variación ; Gráfica cartesiana ; Figuration ; Variation ; Cartesian graph ; Figuració ; Variació ; Gràfic cartesià
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 365-384, ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v32-n3-carrasco-diaz-moreno-buendia
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287565
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v32-n3-carrasco-diaz-moreno-buendia
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1201


20 p, 2.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2022-12-12



   Favorit i Compartir