Web of Science: 2 citations, Google Scholar: citations
Gender dimension in media and communication studies : main concepts and illustrations in mass mediated texts
Rodríguez, María Pilar (Universidad de Deusto)
Cucklanz, Lisa (Boston College)

Additional title: La perspectiva de género en los medios y los estudios de comunicación : conceptos clave y ejemplos
Date: 2014
Abstract: This article defends the notion that incorporation of the gender dimension in all Communication and Media studies is highly desirable because of its contribution to the study of ideology, ethics, and balance in media. The first part of the article explores the main reasons for the need of such transversal integration of gender studies in university curricula, especially in the field of Communication and Media Studies and indicates the main concepts that should be part of undergraduate degrees that include these areas. The second part of the article provides an illustration of the pervasive presence of gender bias in mass mediated texts including mainstream news stories and television programs. The exposition of insights related to gender stereotypes and biases in these two areas are intended as illustrative examples that point to the range and significance of scholarship on gender and communication/media more generally.
Abstract: En este artículo se defiende la idea de que la incorporación de la dimensión de género en los estudios de comunicación y medios es muy conveniente debido a su contribución al estudio de la ideología, la ética, y el equilibrio en los medios de comunicación. En la primera parte del artículo se exploran las principales razones de la necesidad de esta integración transversal de los estudios de género en los programas universitarios, especialmente en el campo de la Comunicación y Estudios de los Medios e indica los principales conceptos que deben formar parte de títulos de grado que incluyen estas áreas. La segunda parte del artículo proporciona un ejemplo de la presencia dominante de los prejuicios de género en noticias y programas de televisión.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Gender ; Media ; Stereotype ; Bias ; Ideology ; News ; Television ; Spain ; Ethics ; Education ; Género ; Medios de comunicación ; Estereotipo ; Prejuicio ; Ideología ; Noticias ; Televisión ; España ; Ética ; Educación
Published in: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (Maig 2014) , p. 27-38, ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/n50-rodriguez-cucklanz
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/304866
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/n50-rodriguez-cucklanz
DOI: 10.7238/a.v0i50.2250


12 p, 102.2 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Anàlisi
Articles > Research articles

 Record created 2015-02-24, last modified 2022-10-30



   Favorit i Compartir