Competencies : the current reality and perspectives in the Spanish context. A case study research
García-SanPedro, María José (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup EDO (Equip de Desenvolupament Organitzacional))
Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup EDO (Equip de Desenvolupament Organitzacional))

Additional title: Competencias : realidad y perspectivas en el contexto español. Una investigación con estudio de casos
Date: 2011
Abstract: El Proceso de Bolonia implica cambios en el sistema universitario español que afectan tanto a los planes de estudio, la enseñanza y el aprendizaje, la metodología y evaluación, como a la cultura de la universidad. Por su parte, el lenguaje de las competencias se hace cada vez más presente en la formación. Este trabajo presenta los resultados de un estudio de casos, realizado en cinco titulaciones universitarias españolas. Explora, además, desde una perspectiva cualitativa, la experiencia y las concepciones de los profesores acerca de la formación por competencias, sus supuestos y sus consecuencias para la educación superior. Los resultados muestran que es necesario reflexionar críticamente sobre las conceptualizaciones de competencias identificadas entre los profesores y responsables académicos. También muestran las dificultades, los aspectos positivos y los desafíos que enfrentan a diario a fin de facilitar la aplicación de este modelo de formación.
Abstract: The Bologna Process involves broader changes in the Spanish higher education system. These changes affect the structure of degrees, syllabuses, teaching and learning methodology and assessment, but fundamentally affect the culture of the university. Meanwhile, the language of competencies is becoming increasingly important in the area of the certification and recognition of learning. This paper presents the findings of a case study research project conducted with five Spanish university degree programmes. It explores, from a qualitative perspective, the experiences and conceptions of teachers about training by competencies, its assumptions and its consequences for higher education. The results show that it is necessary to critically reflect on the identified conceptions of competencies amongst teaching staff and deans, as well as the positive aspects, difficulties and prospects that they face on a daily basis and which they can anticipate, in order to facilitate implementation of this training model.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Competencias ; Estudio de casos ; Cambio ; Educación superior ; España ; Competencies ; Case study ; Educational change ; Higher education ; Spain
Published in: Perspectiva educacional, Vol. 50, núm. 2 (2011) , p. 55-76, ISSN 0718-9729

Adreça alternativa: http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/40


22 p, 454.3 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (scientific output) > Social and Legal Sciences > EDO (Organizational Development Group)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2016-02-03, last modified 2018-10-28



   Favorit i Compartir