Itinerarios y trayectorias : una perspectiva de la transición de la escuela al trabajo
Casal, Joaquim (Casal Bataller) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Garcia Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Miguel Quesada, Francisco J. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Additional title: Itineraries and trajectories : an outlook about transition from school to work
Date: 2006
Abstract: El artículo parte del enfoque biográfico que aplica el Grupo de Investigación sobre Educación y Trabajo (GRET) a los estudios sobre transición de la escuela al trabajo. En la base del enfoque biográfico está el análisis acerca de los itinerarios y trayectorias, y la consideración de la diversidad y desigualdad de los mismos, así como los efectos sobre los procesos de adquisición y enclasamiento. El enfoque teórico y metodológico de las trayectorias ha sido implementado por el grupo de investigación GRET-UAB en numerosas investigaciones empíricas, aunque la aportación del artículo tiene su referente más directo en la propuesta metodológica presente en la encuesta realizada a los jóvenes en Cataluña mediante un cuestionario de corte longitudinal retrospectivo. El enfoque de los itinerarios y trayectorias de las personas permite avanzar en un doble sentido: establecer, en primer lugar, nexos entre la perspectiva más empírica y la perspectiva más cualitativa, y, en segundo lugar, establecer nexos entre ciencia social y política social. Entendemos que esta perspectiva supone impulso y novedad en el campo de la sociología de la juventud, de la educación y del trabajo.
Abstract: This article begins with the biographical focus that the Investigation Group about Education and Work (IGEW) applies to the studies on transition from school to work. On the grounding of biographical focus, it exists the analysis about itineraries and trajectories and the consideration of diversity and inequality, as well as the effects on the processes of acquisition and insertion in social class. Theoretical and methodological focus of trajectories has been implemented by IGEW-UB in numerous empiric investigations, although the contribution of this article has its more direct referent in the methodological proposal in a survey applied to Catalonia youth. Focus on people's itineraries and trajectories allows to advance in a double sense: to establish nexus between the empirical perspective and a more qualitative one; and, in second place, to establish nexus between social science and social politics. We understand that this outlook supposes impulse and novelty in the field of youth's sociology, education and work.
Rights: Tots els drets reservats
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Formació professional ; Joventut ; Treball ; Mercat de treball ; Itinerario ; Trayectoria ; Escuela-trabajo ; Sociología y políticas sobre juventud ; Itinerary ; Career ; Work-school ; Sociology of youth ; Youth politics
Published in: Trayectorias : revista de ciencias sociales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Núm. 22 (septiembre-diciembre 2006) , p. 9-20, ISSN 2007-1205

Adreça alternativa: http://trayectorias.uanl.mx/22/itinerarios.htm


12 p, 196.4 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (scientific output) > Social and Legal Sciences > Research Group Education and Work (GRET)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2016-06-29, last modified 2019-07-20



   Favorit i Compartir