Matemàtiques per a comprendre el món [102056]
Albarracín Gordo, Lluís
Gorgorió Solà, Núria
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Additional title: Mathematics for Understanding the World
Additional title: Matemáticas para comprender el mundo
Date: 2018-19
Abstract: Es tracta d'una assignatura optativa de quart curs que està centrada en el desenvolupament de competències professionals al voltant de la matemàtica i la seva capacitat per comprendre el món que ens envolta. Aquesta assignatura ha de donar eines i estratègies per al professorat que vulgui aprofundir en la didàctica de la matemàtica i la seva relació amb el món, tant des de la perspectiva de l'aplicació de les matemàtiques als mons físic o natural i sociocultural com des de la perspectiva de la inspiració en ambdós mons per a inspirar/crear matemàtiques i dissenyar, gestionar i avaluar intervencions en l'aula de matemàtiques de primària segons aquests referents. S'imparteix quan l'alumnat ja ha cursat les assignatures obligatòries: Matemàtiques per mestres, Aprenentatge de les matemàtiques i currículum i Gestió i innovació a l'aula de matemàtiques, i que vulguin o bé cursar-la com assignatura de lliure elecció, o bé per obtenir la menció en didàctica de les matemàtiques. És per això que des de l'assignatura Matemàtiques per comprendre el món es vol incidir en el coneixement del món que ens envolta (tant físic i natural com social) des del punt de vista de les matemàtiques, per donar eines a fi d'oferir recursos i estratègies que permetin als/les futurs/es docents presentar una matemàtica amb sentit, utilitat i significat a primària. 1 Aquesta assignatura desenvolupa el coneixement pràctic i l'aplicació del currículum matemàtic de primària en la planificació, el disseny i l'avaluació de tasques i seqüències d'ensenyament i aprenentatge de continguts matemàtics. Es treballenaspectes de numeració i càlcul, relacions i canvi, espai i forma, mesura, i estadística i atzar per tal de comprendre el món que ens envolta i tenir eines didàctiques per a dissenyar intervencions a l'aula de matemàtiques de primària. Malgrat tot, això no vol dir que els processos i continguts matemàtics que es treballin hagin de limitar-se única i exclusivament als del currículum de primària, sinó que el/la mestre/a hauria de d'assolir les competències matemàtiques necessàries per a interpretar part del món que l'envolta i per a saber limitar-se i adaptar-se al nivell de primària a l'hora de portar-les a l'aula. El/la mestre/a ha de conèixer més del que necessita aprendre l'alumnat. Es concreten els següents objectius específics: 1. Conèixer diferents aplicacions de les matemàtiques tant des del punt de vista de l'entorn sociocultural com físic/natural. 2. Dissenyar intervencions per a l'ensenyament de les matemàtiques a primària en base a aquests aplicacions. 3. Dissenyar, planificar, gestionar i avaluar activitats d'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques en base als criteris marcats pel currículum de primària. 4. Treballar els continguts matemàtics de l'entorn fent servir metodologies didàctiques eficients. 5. Conèixer el paper del món que ens envolta (natural i sociocultural) per a crear matemàtiques en un sentit invers al de l'aplicació esmentat abans. 6. Conèixer idees matemàtiques d'altres mons culturals presents en els aules de primària.
Abstract: This is an optional fourth year subject that is focused on the development of professional competencies around mathematics and its ability to understand the world around us. This subject should provide tools and strategies for teachers who want to study in depth the mathematics teaching and their relationship with the world, from the perspective of the application of mathematics to the physical or natural world and sociocultural as well as from The perspective of inspiration in both worlds to inspire / create mathematics and design, manage and evaluate interventions in the classroom of primary math according to these references. It is taught when the students have already completed the compulsory subjects: Mathematics for teachers, Mathematics and curriculum development, and Management and innovation in the classroom of mathematics, and who wish to study or study as a free-choice subject, or Well to get the mention in didactics of mathematics. For this reason, from the subject Mathematics to understand the world, we want to focus on the knowledge of the world that surrounds us (both physical and natural and social) from the point of view of mathematics, to provide tools to offer Resources and strategies that allow future teachers to present a mathematics meaningful, useful and meaningful in primary. This course develops the practical knowledge and application of the primary mathematical curriculum in the planning, design and evaluation of tasks and sequences of teaching and learning of mathematical contents. It works on numbering and calculations, relations and change, space and form, measurement, and statistics and chance to understand the world around us and have didactic tools to design interventions in the classroom of primary math. However, this does not mean that the mathematical processes and contents that work should be limited solely to those of the primary curriculum, but that the teacher should achieve the mathematical competences necessary to interpret Part of the world that surrounds itand to know how to limit itself and adapt 1 competences necessary to interpret Part of the world that surrounds itand to know how to limit itself and adapt to the level of primary when it comes to taking them to the classroom. The teacher must know more about what pupils need to learn. The following specific objectives are specified: 1. To know different applications of mathematics from the point of view of the socio-cultural environment as well as physical / natural. 2. Design interventions for the teaching of mathematics in primary school based on these applications. 3. To design, plan, manage and evaluate teaching and learning activities of mathematics based on the criteria set by the primary curriculum. 4. Work on the mathematical contents of the environment using efficient didactic methodologies. 5. Understand the role of the world that surrounds us (natural and sociocultural) in order to create mathematics in a way that is opposite to that of the aforementioned application. 6. Knowing mathematical ideas from other cultural worlds present in primary classrooms.
Abstract: Se trata de una asignatura optativa de cuarto curso que está centrada en el desarrollo de competencias profesionales en torno a la matemática y su capacidad para comprender el mundo que nos rodea. Esta asignatura debe dar herramientas y estrategias para el profesorado que quiera profundizar en la didáctica de la matemática y su relación con el mundo, tanto desde la perspectiva de la aplicación de las matemáticas a los mundos físico o natural y sociocultural como desde la perspectiva de la inspiración en ambos mundos para inspirar / crear matemáticas y diseñar, gestionar y evaluar intervenciones en el aula de matemáticas de primaria según estos referentes. Se imparte cuando el alumnado ya ha cursado las asignaturas obligatorias: Matemáticas para maestros, Aprendizaje de las matemáticas y curriculum y Gestión e innovación en el aula de matemáticas, y que quieran o bien cursarla como asignatura de libre elección, o bien para obtener la mención en didáctica de las matemáticas. Es por ello que desde la asignatura Matemáticas para comprender el mundo se quiere incidir en el conocimiento del mundo que nos rodea (tanto físico y natural como social) desde el punto de vista de las matemáticas, para dar herramientas a fin de ofrecer recursos y estrategias que permitan a los / las futuros / as docentes presentó una matemática con sentido, utilidad y significado a primaria. Esta asignatura desarrolla el conocimiento práctico y la aplicación del currículo matemático de primaria en la planificación, el diseño y la evaluación de tareas y secuencias de enseñanza y aprendizaje de contenidos matemáticos. Se treballenaspectes de numeración y cálculo, relaciones y cambio, espacio y forma, medida, y estadística y azar para comprender el mundo que nos rodea y tener herramientas didácticas para diseñar intervenciones en el aula de matemáticas de primaria. Sin embargo, esto no quiere decir que los procesos y contenidos matemáticos que se trabajen deban limitarse única y exclusivamente a los del currículo de 1 contenidos matemáticos que se trabajen deban limitarse única y exclusivamente a los del currículo de primaria, sino que el / la maestro / a debería alcanzar las competencias matemáticas necesarias para interpretar parte del mundo que le rodea y para saber limitarse y adaptarse al nivel de primaria a la hora de llevarlas al aula. El / la maestro / a debe conocer más de lo que necesita aprender el alumnado. Se concretan los siguientes objetivos específicos: 1. Conocer diferentes aplicaciones de las matemáticas tanto desde el punto de vista del entorno sociocultural como físico / natural. 2. Diseñar intervenciones para la enseñanza de las matemáticas en primaria en base a estos aplicaciones. 3. Diseñar, planificar, gestionar y evaluar actividades de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en base a los criterios marcados por el currículo de primaria. 4. Trabajar los contenidos matemáticos del entorno utilizando metodologías didácticas eficientes. 5. Conocer el papel del mundo que nos rodea (natural y sociocultural) para crear matemáticas en un sentido inverso al de la aplicación mencionado antes. 6. Conocer ideas matemáticas de otros mundos culturales presentes en los aulas de primaria.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Studies: Educació Primària [2500798]
Study plan: Grau en Educació Primària [896]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 85.0 KB

Anglès
6 p, 84.1 KB

Castellà
6 p, 84.1 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2018-07-13, last modified 2023-07-22



   Favorit i Compartir