Psicologia Social Aplicada [102563]
Montenegro Martinez, Marisela Montenegro
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Título variante: Applied Social Psychology
Título variante: Psicología Social Aplicada
Fecha: 2019-20
Resumen: La psicologia social com a disciplina i com a professió és una història de recerques i d'intervencions sobre problemes socials, qualitat de vida i benestar psicosocial aplicades als més diversos àmbits. El desenvolupament de la Psicologia Social Aplicada (PSA), com el de les ciències humanes i socials en general, deriva d'un complex procés d'articulació teòrico-pràctica: D'una banda, la voluntat de comprendre i explicar teòricament les més diverses realitats socialment problemàtiques i desafiants que emergeixen en el context de la modernització: relacions laborals en les successives fases del capitalisme, fenòmens de masses que irrompen en l'escenari de la urbanització, moviments socials associats a les permanentment renovades formes de participació, integració, marginació i exclusió en la vida social, de democràcia i de totalitarisme, de desigualtat i de discriminació, de llibertat i de control, d'emancipació, dominació i submissió, de pobresa, atur i subocupació, de drogodependència i de delinqüència, de desenvolupaments i assoliments, d'epidèmies i fracassos, de velles i noves necessitats i utopies socials. I de l'altra, la urgència de donar resposta pràctica efectiva, avaluable i actualitzada als problemes socials presents, previsibles i prevenibles. Fins a mitjans del segle XX, els social problems i el malestar psicosocial van constituir el nucli dur de les preocupacions teòriques de la disciplina i de les orientacions pràctiques de la professió. En l'últim mig segle, aquesta perspectiva s'ha ampliat a la consideració de la dimensió positiva del progrés social, incloent el de la qualitat de vida com un camp que inclou no només la vessant problemàtica de les mancances i dèficits socials, sinó també la cara positiva del benestar psicosocial i dels èxits socials i psicosocials que cal promoure, potenciar i optimitzar. L'objectiu general de l'assignatura és el de facilitar una orientació general i interdisciplinària als enfocaments metateòrics i als desenvolupaments teòrics, metodològics, temàtics i pràctics de la PSA. La qual cosa requereix, al seu torn, una capacitació per a les següents operacions específiques: (a) utilitzar un vocabulari teòric i tècnic bàsic de la PSA, (b) desenvolupar una obertura intel·lectual a qüestions psicosocials urgents i rellevants, una motivació per a la investigació i intervenció en PSA i un coneixement precís de les implicacions ètiques i deontològiques d'aquestes pràctiques, (c) construir un marc de referència teòric sobre fenòmens i processos característics dels principals àmbits d'aplicació de la PSA (des de la salut, el treball i la educació, fins el dret, la política, l'ambient o la cultura), (d) comprendre el caràcter sociohistòric de la construcció de les 1 fins el dret, la política, l'ambient o la cultura), (d) comprendre el caràcter sociohistòric de la construcció de les necessitats i dels problemes socials, (e) identificar dimensions i indicadors bàsics dels constructes qualitat de vida i benestar psicosocial, (f) conèixer eines metodològiques i tècniques de la PSA així com processos concrets d'intervenció (g) elaborar (de forma individual i grupal) síntesis informatives sobre tòpics específics de la PSA.
Resumen: La Psicología Social como disciplina y como profesión es una historia de búsquedas y de intervenciones sobre problemas sociales, calidad de vida y bienestar psicosocial aplicadas a los más diversos ámbitos. El desarrollo de la Psicología Social Aplicada (PSA), como el de las ciencias humanas y sociales en general, deriva de un complejo proceso de articulación teórico-práctica: Por un lado, la voluntad de comprender y explicar teóricamente las más diversas realidades socialmente problemáticas y desafiantes que emergen en el contexto de la modernización: relaciones laborales en las sucesivas fases del capitalismo, fenómenos de masas que irrumpen en el escenario de la urbanización, movimientos sociales asociados a las permanentemente renovadas formas de participación, integración, marginación y exclusión en la vida social, de democracia y de totalitarismo, de desigualdad y de discriminación, de libertad y de control, de emancipación, dominación y sumisión, de pobreza, desempleo y subempleo, de drogodependencia y de delincuencia, de desarrollos y logros, de epidemias y fracasos, de viejas y nuevas necesidades y utopías sociales. Y por otro, la urgencia de dar respuesta práctica efectiva, evaluable y actualizada a los problemas sociales presentes, previsibles y prevenibles. Hasta mediados del siglo XX, los problemas sociales y el malestar psicosocial constituyeron el núcleo duro de las preocupaciones teóricas de la disciplina y de las orientaciones prácticas de la profesión. En el último medio siglo, esta perspectiva se ha ampliado a la consideración de la dimensión positiva del progreso social, incluyendo el de la calidad de vida como un campo que incluye no sólo la vertiente problemática de las carencias y déficits sociales, sino también la cara positiva del bienestar psicosocial y de los logros sociales y psicosociales que hay que promover, potenciar y optimizar. El objetivo general de la asignatura es el de facilitar una orientación general e interdisciplinaria los enfoques metateóricos y los desarrollos teóricos, metodológicos, temáticos y prácticos de la PSA. Lo cual requiere, a su vez, una capacitación para las siguientes operaciones específicas: (a) utilizar un vocabulario teórico y técnico básico de la PSA, (b) desarrollar una apertura intelectual a cuestiones psicosociales urgentes y relevantes, una motivación para la investigación e intervención en PSA y un conocimiento preciso de las implicaciones éticas y deontológicas de estas prácticas, (c) construir un marco de referencia teórico sobre fenómenos y procesos característicos de los principales ámbitos de aplicación de la PSA (desde la salud, el trabajo y la educación, hasta el derecho, la política, el ambiente o la cultura), (d) comprender el carácter sociohistórico de la construcción de las necesidades y de los problemas sociales, (e) identificar dimensiones e indicadores 1 la construcción de las necesidades y de los problemas sociales, (e) identificar dimensiones e indicadores básicos de los constructos calidad de vida y bienestar psicosocial, (f) conocer herramientas metodológicas y técnicas de la PSA así como procesos concretos de intervención (g) elaborar (de forma individual y grupal) síntesis informativas sobre tópicos específicos de la PSA.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Psicologia [2502443]
Plan de estudios: Grau en Psicologia [954]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
7 p, 133.3 KB

Anglès
7 p, 115.9 KB

Castellà
7 p, 115.8 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2019-06-29, última modificación el 2023-01-28



   Favorit i Compartir