Narratives Digitals i Nous Formats [42448]
Vidal, David
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de la Comunicació

Títol variant: Digital Narratives and New Formats
Títol variant: Narrativas Digitales y Nuevos Formatos
Data: 2019-20
Resum: El periodisme, una moderna activitat industrial vinculada al desenvolupament tecnològic i a la capacitat humana de la paraula, travessa un moment de transformació especialment rellevant, directament relacionat amb les últimes evolucions d'aquests dos àmbits que el caracteritzen: una formidable revolució digital que ha transformat els suports del periodisme i de la comunicació, així com el consum i la producció, d'una banda, i una innegable crisi lingüística i discursiva que repercuteix en la credibilitat de les paraules. Com ha apuntat recentment Ignacio Ramonet, l'ecosistema mediàtic ha volat pels aires a causa de l'impacte de la revolució digital i del desenvolupament de les xarxes socials (Ramonet, 2011, p. 11). Aquesta crisi no és només econòmica o tecnològica, sinó sistèmica, i no és per tant de cicle o d'evolució, sinó de funcionament estructural del propi periodisme. Aquesta crisi sistèmica i l'aparició dels nous suports digitals, cada cop més rellevants quant a consum informatiu, han repercutit en els formats i en els gèneres del periodisme. Nous models de consum i nous públics generen noves necessitats comunicatives que fan progressar els sempre inestables gèneres del discurs mediàtic en busca de l'èxit retòric. D'altra banda, com a contrapartida onerosa d'aquest enriquiment comunicatiu, trobem que la presència de reportatges, cròniques i anàlisi, els gèneres propis del periodisme de qualitat, s'està veient amenaçada perquè encareixen i alenteixen les rutines de producció i es troben sovint molt allunyats de les característiques del nou paradigma de la informació on-line: la instantaneïtat, la interactivitat, l'emocionalitat, l'icònico-visual ila superficialitat hipertextual. L'objectiu del mòdul és identificar les lògiques productives en l'adaptació dels gèneres periodístics als nous entorns de treball, i ser competents en la producció (i en la proposta) d'aquestes noves formes informatives empeltades 1 treball, i ser competents en la producció (i en la proposta) d'aquestes noves formes informatives empeltades de recursos expressius multimedia.
Resum: El periodismo, una moderna actividad industrial vinculada al desarrollo tecnológico ya la capacidad humana de la palabra, atraviesa un momento de transformación especialmente relevante, directamente relacionado con las últimas evoluciones de estos dos ámbitos que lo caracterizan: una formidable revolución digital que ha transformado los soportes del periodismo y de la comunicación, así como el consumo y la producción, por un lado, y una innegable crisis lingüística y discursiva que repercute en la credibilidad de las palabras. Como ha apuntado recientemente Ignacio Ramonet, el ecosistema mediático ha volado por los aires debido al impacto de la revolución digital y del desarrollo de las redes sociales (Ramonet, 2011, p. 11). Esta crisis no es sólo económica o tecnológica, sino sistémica, y no es por tanto de ciclo o de evolución, sino de funcionamiento estructural del propio periodismo. Esta crisis sistémica y la aparición de los nuevos soportes digitales, cada vez más relevantes en cuanto a consumo informativo, han repercutido en los formatos y en los géneros del periodismo. Nuevos modelos de consumo y nuevos públicos generan nuevas necesidades comunicativas que hacen progresar los siempre inestables géneros del discurso mediático en busca del éxito retórico. Por otra parte, como contrapartida onerosa de este enriquecimiento comunicativo, encontramos que la presencia de reportajes, crónicas y análisis, los géneros propios del periodismo de calidad, se está viendo amenazada porque encarecen y ralentizan las rutinas de producción y se encuentran menudo muy alejados de las características del nuevo paradigma de la información on-line: la instantaneidad, la interactividad, la emocionalidad, el icónico-visual yla superficialidad hipertextual. El objetivo del módulo esidentificar las lógicas productivas en la adaptación de los géneros periodísticos a los nuevos entornos de trabajo, y ser competentes 1 productivas en la adaptación de los géneros periodísticos a los nuevos entornos de trabajo, y ser competentes en la producción (y en la propuesta) de estas nuevas formas informativas injertadas de recursos expresivos multimedia.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Mitjans, Comunicació i Cultura [4313227]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Mitjans, Comunicació i Cultura [1117]



Català
5 p, 105.3 KB

Anglès
5 p, 103.9 KB

Castellà
5 p, 105.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2019-09-09, darrera modificació el 2020-10-31



   Favorit i Compartir