Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites,
"Lo que contiene esa oscuridad" : estéticas de la ambigüedad en la novela gráfica Cumbe de Marcelo D'Salete
Arrieta Fernández, Nohora (Georgetown University)

Títol variant: "El que conté aquella obscuritat" : estètiques de la ambigüitat a la novel·la gràfica Cumbe de Marcelo D'Salete
Títol variant: "What That Darkness May Contain" : Aesthetics of Ambiguity in the Graphic Novel Cumbe by Marcelo D'Salete
Data: 2019
Resum: El cómic Cumbe (2014) de Marcelo D'Salete narra historias de la plantación de azúcar mediante una narrativa visual "ambigua", en términos del filósofo Édouard Glissant. Una narrativa que oculta, más de lo que presenta, y que de este modo relata historias que son un détour, una huida, conceptos propuestos por Glissant para entender la experiencia negra en el universo de la plantación. Con esta estética ambigua, Cumbe construye un contradiscurso que confronta las narrativas fundacionales sobre la plantación de azúcar y la nación establecidas en Brasil por obras como Casa grande y senzala (1933) del sociólogo pernambucano Gilberto Freyre.
Resum: El còmic Cumbe (2014) de Marcelo D'Salete narra històries de la plantació de sucre mitjançant una narrativa visual "ambigua", en termes del filòsof Édouard Glissant. Una narrativa que amaga més del que representa, i que d'aquesta manera relata històries que són un détour, una fugida: conceptes proposats per Glissant per entendre l'experiència negra en l'univers de la plantació. Amb aquesta estètica ambigua, Cumbe construeix un contradiscurs que enfronta les narratives fundacionals sobre la plantació de sucre i la nació establertes a Brasil per obres com Casa-grande y senzala (1933) del sociòleg pernambucà Gilberto Freyre.
Resum: The graphic novel Cumbe by Marcelo D'Salete tells stories of the sugar plantation through an "opaque" visual narrative, as understood by the Martiniquais philosopher Édouard Glissant. This narrative hides more than what it shows. Thus, it tells stories about a détour, about marronage, two concepts proposed by Glissant to understand the Black experience in the Sugar plantation. Through this "opaque" aesthetic, Cumbe confronts the national narratives about the sugar plantations established in Brasil by texts such as The Masters and the Slaves (1933), of the Pernambucan sociologist Gilberto Freyre.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Cumbe ; Marcelo d'Salete ; Novelas gráficas ; Opacidad ; Plantación de azúcar ; Novel·les gràfiques ; Opacitat ; Plantació de sucre ; Graphic novels ; Opacity ; Sugar plantations
Publicat a: Mitologías hoy, Vol. 20 (2019) , p. 141-164 (Dossier) , ISSN 2014-1130

Adreça original: https://revistes.uab.cat/mitologias/article/view/v20-arrieta
DOI: 10.5565/rev/mitologias.646


24 p, 1.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Mitologías hoy
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-12-17, darrera modificació el 2021-08-07



   Favorit i Compartir