Els i les mestres com a responsables del currículum : el cas del Grup de mestres de ciències socials de segona etapa d'EGB de "Rosa Sensat"
Ballbé, Maria
Pagès, Joan, (Pagès Blanch) dir.
Santisteban, Antoni, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020.
Descripció: 1 recurs en línia (274 pàgines)
Resum: La present tesi doctoral sorgeix de la necessitat de conèixer els motius i les causes que porten els i lesmestres de Ciències socials a canviar la seva pràctica docent. Sense pretensions de generalitzar, escerquen les raons que generen una innovació a travès de l'estudi d'un dels grups de renovaciópedagògica més emblemàtics a Catalunya i a Espanya durant el franquisme, el Moviment de MestresRosa Sensat i, dins d'ell, el Grup de ciències socials de segona etapa d'Educació General Bàsica (EGB,de 11/12 a 13/14 anys). Aquest Grup va elaborar i va portar a la pràctica dues propostes curriculars de Ciències socialsalternatives al programa prescrit per la Llei General d'Educació (LGE) franquista que va estar vigent fins ala seva substitució per la Llei Orgànica General del Sistema Educatiu (LOGSE). El Grup de ciènciessocials de segona etapa d'EGB de l'Associació de Mestres Rosa Sensat no tant sols es va limitar acanviar la seva pràctica sinó que, a més, va difondre les seves idees i les seves propostes a través deles Escoles d'Estiu de Catalunya, de cursos d'hivern, de la creació de materials alternatius, de la premsa(Avui i Tele/Expres) i les revistes d'educació (Perspectiva Escolar, Cuadernos de pedagogía, Guix, Quima. Revista de Educación de Cantabria) i de tota mena d'intervencions. Aquesta tesi doctoral és una recerca històrica perquè reconstrueix la creació, l'evolució i la dissolució delGrup a travès de la recopilació, la classificació, la sistematització, l'anàlisi i la interpretació de 507 fonts i atravès del record d'alguns dels protagonistes d'aquesta experiència renovadora. S'han entrevistat a:membres del Grup, mestres que van experimentar la proposta, les autores dels llibres de text d'Onda,estudiants de magisteri, una estudiant d'EGB i una referent del Grup. I, alhora, és una recerca curricular perquè es descriuen, s'analitzen i s'interpreten les seves principalsaportacions: el programa presentat a l'Escola d'Estiu de l'Escola de Mestres Rosa Sensat de 1975 i elprograma presentat a l'Escola d'Estiu de l'Escola de Mestres Rosa Sensat de 1980, publicat a Edicions62/Rosa Sensat l'any 1981. Així com també altres materials que va dissenyar el Grup per complementarel programa de Ciències socials: el programa l'Educació cívica a l'escola (1981), el material documental ididàctic Autonomia i institucions autonòmiques a la Història de Catalunya (1977), el material didàcticDades bàsiques de les comarques de Catalunya (1980) de la col·lecció Dossiers: Comarques de RosaSensat, la tesi de llicenciatura L'ensenyament de la Història a l'escola: Societat i territori al VallèsOccidental (1982), el dossier gràfic Espanya 1931-1945 (1976), material didàctic L'estudi sobre lasocietat. Catalunya i la resta d'Espanya als segles XIX i XX (1980) i el dossier Les Comunitats Europees. Quadern de treball per a EGB, FP i BUP (1982). Aquesta tesi doctoral posa a disposició del professorat en formació i en actiu una valuosa informaciósobre les possibilitats de prendre decisions a la pràctica i d'actuar com a pràctics reflexius prenentdecisions ajustades al seu context social i a les necessitats formatives de la ciutadania.
Resum: This PhD. dissertation aims to shade light on the reasons that bring social studies teachers to change their teaching practices. In general terms, we inquire the reasons that make teachers generate teaching innovations. We draw data from the history of the most renown pedagogic innovative group in Spain during the Spanish dictatorship: The social studies teachers' group from the teacher's social movement called "Rosa Sensat". This group, conformed by teachers of the second stage of basic education, created two innovative curricular proposals for teaching social studies, that supposed alternatives to the curriculum prescribed by the Spanish Education Law (LGE) by that time. This proposal not only changed the teaching practices but also helped to spread their perspective of education in many places. Among them, the Summer Schools courses and the Winter Courses in Catalonia. They also created many alternative teaching materials and alternative communication channels such as newspapers (Avui tele/Expres) and magazines (Perspectiva Escolar, Cuadernos de pedagogía, Guix, Quima, Revista de Educación de Cantabria). This thesis dissertation is a history research study because tries to reconstruct the history of the teachers' group described above. We study its creation, its evolution and its dissolution thanks to the compilation, classification, systematization, analysis and interpretation of 507 sources of information, and oral narratives of some people who were relevant to that innovative experience. These people were group members and people relevant for the group, teachers that experimented the proposal and wrote "Onda" textbooks, training teachers, or students. At the same time, it's a curricular research because it describes, analyses and interprets the main teaching contributions of the teachers' group: the education programs presented in Rosa Sensat's Teachers' Summer School in 1975 and in 1980. It also analyses other teaching materials designed by the teachers' group, such as the Civic Education Program in school (1981); the "Autonomia i institucions autonòmiques a la Història de Catalunya" (1977); the Dades bàsiques de les comarques de Catalunya (1980); the research work "L'ensenyament de la Història a l'escola: Societat i territori al Vallès Occidental" (1982); the graphic report "Espanya 1931-1945, material didàctic l'estudi sobre la societat" (1976); the "Catalunya i la resta d'Espanya als segles XIX i XX" (1980); and the report "les comunitats Europees. Quadern de treball per a EGB, FP i BUP" (1982). This PhD. dissertation offers to teachers and trainee teachers a valuable information about the possibilities of taking decisions in their teaching practices, and encourgae that to act as reflexive teachers taking decisions that fit in their social environment and answer their citizenship needs.
Nota: Departament responsable de la tesi: Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials.
Nota: Premi Extraordinari de Doctorat concedit pels programes de doctorat de la UAB per curs acadèmic 2018-2019
Nota: Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. 2019.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Tesi doctoral ; Versió publicada
Matèria: Ensenyament ; Innovacions ; Currículums (Ensenyament) ; Ciències socials ; Professors ; Formació
ISBN: 9788449088131

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/668329


275 p, 9.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2020-04-06, darrera modificació el 2023-06-02



   Favorit i Compartir