Mètodes, Dissenys i Tècniques d'Investigació [102566]
Fornieles Deu, Albert
Fauquet Ars, Jordi
Portell Vidal, Mariona
Oliveras Boté, Isabel
Granero, Roser
Vives Brosa, Jaume
Redolar Ripoll, Diego
Lorente Sanchez, Sonia
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Additional title: Research Methods, Design and Techniques
Additional title: Métodos, Diseños y Técnicas de Investigación
Date: 2020-21
Abstract: "Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació" és la primera assignatura metodològica del pla d'estudis de Psicologia i pertany a la matèria "Estadística". S'imparteix el segon semestre de primer curs. Aquesta ubicació pretén afavorir una adequada transferència de competències metodològiques a les restants matèries. Així mateix, hauria de proporcionar les bases indispensables per a un correcte aprofitament de les restants assignatures metodològiques que la segueixen i complementen. Els objectius formatius de l'assignatura són: Capacitar a l'alumnat en la comprensió de la lògica de la investigació psicològica i dels elements bàsics que condicionen la validesa d'una investigació. Iniciar-los en la cerca bibliogràfica i la lectura crítica d'articles d'investigació, valorant l'adequació dels diferents mètodes, dissenys i tècniques en funció de les característiques del problema plantejat. Introduir i presentar les idees i els conceptes fonamentals de l'anàlisi de dades, amb exemples concrets, tant en la investigació com en la psicologia aplicada. S'espera que en finalitzar l'assignatura l'alumne sigui capaç de: Comprendre els supòsits en què es basa la lògica de la investigació científica. Conèixer els principis ètics de la investigació psicològica. Identificar els elements i fases implicades en la realització d'una investigació Identificar els diferents tipus de variables que intervenen en una investigació. Diferenciar les alternatives metodològiques utilitzades en la investigació psicològica. Conèixer les característiques dels dissenys utilitzats habitualment en Psicologia. Avaluar el procés d'investigació a través dels criteris de qualitat desenvolupats dins de cada tradició (fiabilitat, validesa, triangulació, rellevància, etc. ). Aplicar els procediments bàsics relacionats amb la recerca documental i ser capaç d'organitzar i sistematitzar la bibliografia científica revisada. Distingir el nivell de mesura amb què s'han obtingut unes dades, com a requisit imprescindible, per seleccionar adequadament les corresponents anàlisis gràfiques i els estadístics o índexs a calcular. Manejar els índexs estadístics descriptius a fi de resumir les dades i interpretar correctament els resultats obtinguts. Conèixer el vocabulari metodològic bàsic en català, espanyol i anglès. Conèixer els estàndards de publicació de treballs de l'American Psychological Association i de la British Psychological Society. Conèixer els elements bàsics de maneig dels programes d'anàlisi estadística.
Abstract: Métodos, diseños y técnicas de investigación es la primera asignatura metodológica del plan de estudios de psicología, y pertenece a la matería estadística. Se imparte en el segundo semestre de primer curso. Esta ubicación pretende favorecer una adecuada transferencia de competencias metodológicas a las materias restantes, así como también proporcionar las bases indispensables para un correcto aprovechamiento de las restantes asignaturas metodológicas que la siguen y complementan. Los objetivos formativos son: Capacitar en la comprensión de la lógica de la investigación psicológica y de los elementos básicos que condicionan la validez de una investigación. Iniciarse en la búsqueda bibliográfica y en la lectura crítica de artículos de investigación, valorando la adecuación de los diferentes métodos, disños de técnicas y técnicas en función de las características del problema planteado. Introducir y presentar las ideas y los conceptos fundamentales de análisis de datos, con ejemplos concretos, tanto en la investigaicón como en la psicología aplicada. Se espera que al finalizar la asignatura el alumnado sea capaz de: Comprender los supuestos en los que se basa la lógica de la investigación científica. Conocer los principios éticos de la investigación psicológica. Identificar los elementos y fasese implicadas en la realización de una investigación. Identificar los diferentes tipos de variables que intervienen en una investigación. Diferenciar las alternativas metodológicas utilizadas en la investigación psicológica. Conocer las características de los diseños utilizados habitualmente en psicología. Evaluar el proceso de investigación a través de los criterios de calidad desarrollados dentro de cada tradición (fiabilidad, validez, triangulación, relevancia, etc). Aplicar los procedimientos básicos relacionados con la búsqueda documental y ser capaz de organizar y sistematizar la bibliografía científica revisada. Distinguir el nivel de medida en que se han obtenidos unos datos, como un requisito imprescindible para seleccionar adecuadamente los correspondientes análisis gráficos y los estadísticos o índices a calcular. Manejar los índices estadísticos descriptivos con la finalidad de resumir los datos e interpretar correctamente los resultados obtenidos. Conocer el vocabulario metodológico básico en catalán, español e inglés. Conocer los estándares de publicación de trabajos de la American Psychological Association y de la British Psychological Society. Conocer los elementos básicos de manejo de programas de análisis estadístico.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Psicologia [2502443]
Study plan: Màster Universitari en Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut [1379] ; Grau en Psicologia [954]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
7 p, 115.2 KB

Anglès
7 p, 113.8 KB

Castellà
7 p, 114.9 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2020-07-10, last modified 2023-01-28



   Favorit i Compartir