Web of Science: 0 cites, Scopus: 4 cites, Google Scholar: cites
Evaluación del ajuste entre las competencias académicas y las profesionales de los titulados del grado de Diseño Gráfico : hacia un dispositivo de diagnóstico
Massaguer, Lluc (EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona)
Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Avaluació de l'ajustament entre les competències acadèmiques i les professionals dels titulats del grau de Disseny Gràfic : cap a un dispositiu de diagnòstic
Títol variant: Evaluation of the match between academic and professional competences of graphic design graduates : Towards a diagnostic device
Data: 2021
Resum: El análisis del ajuste entre los estudios realizados y la ocupación del egresado permite conocer hasta qué punto el ámbito profesional demanda las competencias alcanzadas. En este marco nos planteamos como objetivo verificar la correspondencia entre las competencias del plan de estudios de Diseño Gráfico y la demanda competencial de la profesión. La investigación ha seguido básicamente el método Delphi modificado y ha realizado dos rondas de aplicación sucesivas. La muestra la constituyen egresados (n = 26), profesionales empleadores (n = 19) y académicos (n = 19), siendo el cuestionario y el focus group los instrumentos diseñados y validados ad hoc que integran las competencias transversales y específicas del perfil profesional. Las conclusiones apuntan a un alto consenso, en particular entre egresados y empleadores, respecto de qué competencias son necesarias para la formación de los diseñadores. Además, se ha podido verificar la necesidad de establecer un dispositivo de diagnóstico para ajustar las competencias académicas a las competencias profesionales.
Resum: L'anàlisi de l'ajust entre els estudis realitzats i l'ocupació del diplomat permet conèixer fins a quin punt l'àmbit professional demana les competències assolides. En aquest marc ens plantegem com a objectiu verificar la correspondència entre les competències del pla d'estudis de Disseny Gràfic i les necessitats competencials de la professió. La investigació ha seguit bàsicament el mètode Delphi modificat i ha realitzat dues rondes d'aplicació successives. La mostra la constitueixen diplomats (n = 26), professionals ocupadors (n = 19) i acadèmics (n = 19). El qüestionari i la reunió de grup són els instruments dissenyats i validats ad hoc, a més, també ha integrat les competències transversals i específiques del perfil professional. Les conclusions apunten a un alt consens, en particular entre titulats i ocupadors, respecte de quines competències són necessàries per formar els dissenyadors. A més, s'ha pogut verificar la necessitat d'establir un dispositiu de diagnòstic per ajustar les competències acadèmiques a les competències professionals.
Resum: The analysis of the match between study programmes and graduates' occupation enables determining to what extent the professional field demands the competences acquired. Within this framework, this study aims to verify the correspondence between the competences of the bachelor's degree in graphic design and the competences required in the profession. To conduct the research, the modified Delphi method was used. Two rounds were implemented successively. The sample consisted of graduates (n = 26), professionals- employers (n = 19) and academicians (n = 19). Questionnaires and a focus group were the instruments employed, which integrated transversal and specific competences of the professional profile. The instruments were validated ad hoc. The conclusions point to a high consensus, in particular among graduates and employers, regarding which competences are necessary for the training of designers. In addition, the research showed the need for a diagnostic device to achieve a better fit between academic competences and professional ones.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Competencias académicas ; Competencias profesionales ; Diseño gráfico ; Egresados ; Educación universitaria ; Formació de l'emprenedoria ; Alerta emprenedora ; Factors d'emprenedoria ; Capacitats emprenedores ; Academic competences ; Professional competences ; Graphic design ; Graduates ; Higher education
Publicat a: Educar, Vol. 57 Núm. 1 (2021) , p. 15-34 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v57-n1-massaguer-tejada
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/384108
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/10.5565-rev-educar.1156
DOI: 10.5565/rev/educar.1156


20 p, 377.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-01-30, darrera modificació el 2024-02-21



   Favorit i Compartir