Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Novedades en torno a obras de Fortuny desaparecidas
Berenguer Amat, Mireia (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Quílez Corella, Francesc (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

Títol variant: Novetats entorn d'obres de Fortuny desaparegudes
Títol variant: News regarding missing works by Fortuny
Data: 2021
Resum: El objetivo de este artículo es rescatar un grupo de obras muy destacadas del pintor Mariano Fortuny (1838-1874) que quedaron en el olvido hace muchos años, algunas de ellas determinantes para forjar la leyenda del pintor. Gracias a la investigación realizada, hemos podido reconstruir la historia de unas obras que estuvieron en posesión de una clientela burguesa con alto poder adquisitivo y que ejemplifican la recepción internacional, especialmente la norteamericana, que tuvo la producción del artista. Los recursos digitales que muchas instituciones ponen al servicio de los investigadores han facilitado enormemente la labor y el acceso a muchos documentos y catálogos de la época. Años atrás, hubiera sido imposible estudiarlos sin un traslado a los consecuentes archivos, particularmente parisinos y americanos. Gracias a estas herramientas, hemos podido obtener los resultados deseados, que eran localizar el paradero de estas obras que estaban desaparecidas o en colecciones particulares desconocidas, muchas de ellas casi desde que salieron del taller del pintor. El artículo también permite comprobar el interés que sigue despertando la ingente actividad desarrollada por el que sin duda fue uno de los mejores pintores europeos de su tiempo, así como los avatares históricos de unas obras que formaron parte de algunas de las grandes colecciones de la época.
Resum: L'objectiu d'aquest article és rescatar un grup d'obres molt destacades del pintor Marià Fortuny (1838-1874) que van quedar en l'oblit fa molts anys, algunes d'elles determinants per forjar la llegenda del pintor. Gràcies a la recerca realitzada, hem pogut reconstruir la història d'unes obres que van estar en possessió d'una clientela burgesa amb alt poder adquisitiu i que exemplifiquen la recepció internacional, especialment la nord-americana, que va tenir la producció de l'artista. Els recursos digitals que moltes institucions posen al servei dels investigadors han facilitat enormement la feina i l'accés a molts documents i catàlegs de l'època. Anys enrere, hauria estat impossible d'estudiar-los sense un trasllat als conseqüents arxius, particularment parisencs i americans. Gràcies a aquestes eines, hem pogut obtenir els resultats desitjats, que eren localitzar el parador d'aquestes obres que estaven desaparegudes o en col·leccions particulars desconegudes, moltes gairebé des que van sortir del taller del pintor. L'article també permet comprovar l'interès que continua despertant la ingent activitat desenvolupada per qui sens dubte va ser un dels millors pintors europeus del seu temps, així com els avatars històrics d'unes obres que van formar part d'algunes de les grans col·leccions de l'època.
Resum: The aim of this article is to track down a group of very notable works by the painter Mariano Fortuny (1838-1874) that have been lost for many years, some of which were decisive in forging the painter's reputation. Our research has enabled us to piece together the history of certain works that exemplify the artist's international reputation, especially in North America, and which were owned by a wealthy, bourgeois clientele. The digital resources that many institutions make available to researchers have greatly facilitated our work, giving access to many contemporary documents and catalogues that would once have been impossible to study without visiting each archive in person, particularly in Paris and America. Thanks to these tools, we have been able to identify the whereabouts of works that were missing or in unknown private collections, many of them almost since they left the painter's workshop. The article also reveals the interest that Fortuny, undoubtedly one of the greatest European painters of his time, continues to arouse, as well as the historical vicissitudes of works that were acquired by some of the great collections of the time.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Fortuny ; Collecting ; Missing works ; Granada ; Orientalism ; Painting ; 19th century ; Drawing ; Preciousness ; Art pompier ; Coleccionismo ; Obras desaparecidas ; Orientalismo ; Pintura ; Siglo XIX ; Dibujo ; Preciosismo ; Col·leccionisme ; Obres desaparegudes ; Orientalisme ; Segle XIX ; Dibuix ; Preciosisme
Publicat a: Locus amoenus, Vol. 19 (2021) , p. 151-176 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v19-berenguer-quilez
DOI: 10.5565/rev/locus.439


26 p, 11.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-03-24, darrera modificació el 2022-10-04



   Favorit i Compartir