Políticas de medios y clientelismo : beneficiarios de las campañas de publicidad institucional de la Generalitat de Cataluña (2007-2018)
Fernández Alonso, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona)
Badia Masoni, Quique (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Media policies and clientelism : beneficiaries of the institutional advertising campaigns of the Generalitat of Catalonia (2007-‍2018)
Date: 2021
Abstract: Este artículo describe y analiza las políticas en materia de publicidad institucional impulsadas por la Generalitat de Cataluña entre 2007 y 2018. Se aportan datos originales del impacto de las diferentes campañas en las cuentas de los principales medios (prensa, radio, televisión y digitales), comparándolos con las cifras de audiencia. Se trata de verificar si las campañas de publicidad pública se planifican con criterios objetivos y de eficiencia o si benefician a medios con líneas editoriales afines al Gobierno de turno. En las conclusiones se aportan propuestas de reforma.
Abstract: This article describes and analyzes the institutional advertising policies promoted by the Generalitat of Catalonia between 2007 and 2018. Original data are provided on the impact of the different campaigns on the financial records of the main media (press, radio, television and digital), compared with their audience figures. The aim is to check if public advertising campaigns are planned with objective and efficiency criteria or if they benefit the media with pro-government editorial lines. Proposals for reform are provided in the conclusions.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Subject: Publicidad institucional ; Clientelismo ; Política de medios ; Cataluña ; Institutional advertising ; Clientelism ; Media policy ; Catalonia
Published in: Revista de estudios políticos, Núm. 191 (2021) , p. 325-346, ISSN 1989-0613

Adreça original: https://recyt.fecyt.es/index.php/RevEsPol/article/view/88475


22 p, 223.3 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Daniel Jones Research Group in Communication Structure and Policies​
Articles > Published articles

 Record created 2022-04-02, last modified 2023-06-22



   Favorit i Compartir