Scopus: 3 cites, Google Scholar: cites,
Pedagogías feministas en la universidad, ¿realidad o utopía? : un análisis de la formación de las profesionales y los profesionales del ámbito educativo
Villar Varela, Milena (Universidade de Santiago de Compostela)
Méndez-Lois, María-José (Universidade de Santiago de Compostela)
Barreiro Fernández, Felicidad (Universidade de Santiago de Compostela)
Permuy Martínez, Aixa (Universidade de Santiago de Compostela)

Títol variant: Pedagogies feministes a la universitat, realitat o utopia? : una anàlisi de la formació dels i les professionals de l'àmbit educatiu
Títol variant: Feminist pedagogies at university, reality or utopia? : an analysis of the training of professionals in the field of education
Data: 2023
Resum: El androcentrismo permea la realidad e inunda las aulas de todos los niveles educativos, por lo que es acuciante la implantación de pedagogías feministas que confieran solución a estas situaciones. El objetivo de la investigación que se presenta es analizar la presencia de la formación en pedagogías feministas en los planes de aprendizaje inicial de las profesionales y los profesionales de la educación de la Comunidad Autónoma gallega. Para ello se han revisado las materias impartidas en los grados universitarios para la formación de maestras, maestros, pedagogas, pedagogos, educadoras y educadores sociales, además de los másteres universitarios que habilitan al profesorado de educación secundaria en las tres universidades gallegas. Los resultados muestran una carencia formativa considerable en este ámbito, con importantes diferencias entre las instituciones de enseñanza superior que forman parte del estudio, así como en el deseo, tanto de alumnado como de profesorado, de recibir dicha formación. Finalmente, se ofrecen una serie de propuestas de mejora y se reitera la necesidad de promover la educación en pedagogías feministas del profesorado y demás profesionales del ámbito educativo.
Resum: L'androcentrisme penetra dins la realitat i inunda les aules de tots els nivells educatius, per la qual cosa és urgent implantar pedagogies feministes que confereixin solució a aquestes situacions. L'objectiu de la investigació que es presenta és analitzar la presència de la formació en pedagogies feministes en els plans de formació inicial de les professionals i els professionals de l'educació de la Comunitat Autònoma gallega. Per això s'han revisat les matèries impartides en els graus universitaris per a la formació de mestres, pedagogs, pedagogues, educadors i educadores socials, a més dels màsters universitaris que habiliten el professorat d'educació secundària a les tres universitats gallegues. Els resultats mostren una mancança formativa considerable en aquest àmbit, amb diferències importants entre les institucions d'ensenyament superior que formen part de l'estudi, així com en el desig, tant d'alumnat com de professorat, de rebre aquesta formació. Finalment, s'ofereixen una sèrie de propostes de millora i es reitera la necessitat de promoure l'educació en pedagogies feministes del professorat i altres professionals de l'àmbit educatiu.
Resum: Androcentrism permeates reality and floods classrooms at all levels of education, which is why there is such an urgent need to implement feminist pedagogies that can provide a solution to these situations. The objective of this research is to analyze the presence of training in feminist pedagogies in the initial stages of the training of education professionals in the Autonomous Community of Galicia. This entails a review of the subjects taught on university degrees for training teachers, pedagogues and social educators, as well as master's degrees in secondary education at the three Galician universities. The results reveal a considerable lack of training in this area, with significant differences between the universities that are part of the study, as well as the desire, both of students and teachers, to receive such training. Finally, a series of proposals for improvement are offered and the need for teachers and other practitioners in the field of education to be trained in feminist pedagogies is reiterated.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Pedagogies feministes ; Formació inicial ; Professorat ; Perspectiva de gènere ; Feminist pedagogies ; Initial training ; Teacher ; Gender perspective ; Pedagogías feministas ; Formación inicial ; Profesorado ; Perspectiva de género
Publicat a: Educar, Vol. 59 Núm. 1 (2023) , p. 49-64 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v59-n1-villar-etal
DOI: 10.5565/rev/educar.1571


16 p, 139.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-02-01, darrera modificació el 2023-06-25



   Favorit i Compartir