Scopus: 11 citations, Google Scholar: citations
Los docentes universitarios frente al cambio a la educación virtual impuesta por el coronavirus
Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
Cervi, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona)
Tusa, Fernanda (Universidad Técnica de Machala)
Parola, Alberto (Università di Torino)

Additional title: University teachers face the change to virtual education imposed by the coronavirus
Date: 2021
Abstract: Esta investigación realizó un estudio comparativo entre tres países muy impactados por el coronavirus a partir del análisis de las reflexiones de docentes sobre la enseñanza virtual universitaria durante la etapa de confinamiento. El estudio, de carácter descriptivo, exploratorio y explicativo, aplicó 196 encuestas, entre marzo y abril de 2020, a docentes de periodismo, comunicación y educación de la Universidad Autónoma de Barcelona (España), Universidad de Torino (Italia) y Universidad Técnica de Machala (Ecuador). Como resultado, los docentes, de forma mayoritaria, valoran negativamente el paso a la virtualidad, pues este se asocia, de forma recurrente, con un incremento del trabajo. Además, demandan competencias digitales básicas en los jóvenes universitarios y capacitaciones, de parte de sus instituciones, en el componente tecnológico y pedagógico-digital. A modo de conclusión, los docentes encuestados reconocen que es necesaria la promoción del pensamiento crítico y reflexivo vinculado a la gestión estratégica de las TIC.
Abstract: This research conducted a comparative study between three countries highly impacted by the coronavirus based on the analysis of teachers' reflections on virtual university education during the confinement stage. The study, of a descriptive, exploratory and explanatory nature, applied 196 surveys, between March and April 2020, to professors of Journalism, Communication and Education of the Autonomous University of Barcelona (Spain), University of Torino (Italy) and Technical University of Machala (Ecuador). As a result, teachers, in a majority, negatively value the move to virtuality, since this is associated, on a recurring basis, with an increase in work. In addition, they demand basic digital skills in young university students and training, on the part of their institutions, in the technological and pedagogical-digital component. By way of conclusion, the teachers surveyed recognize that it is necessary to promote critical and reflective thinking linked to the strategic management of ICT.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Subject: Educación superior ; Docente universitario ; Tele-enseñanza ; Aprendizaje virtual ; Crisis sanitaria ; Higher education ; University teaching ; Tele-teaching ; Virtual learning ; Health crisis
Published in: Sociedade e Estado, Vol. 36 (2021) , p. 915-943, ISSN 1980-5462

DOI: 10.1590/s0102-6992-202136030004


30 p, 1.7 MB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > The Department of Communication and Education
Articles > Published articles

 Record created 2023-07-11, last modified 2023-07-13



   Favorit i Compartir