The role of cross-subsidies in the interurban bus Spanish system and welfare effects of liberalization
Bel Arasa, Silvestre
Asensio Ruiz de Alda, Javier, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa

Título variante: El paper de les subvencions creudades al sistema espanyol de busos interurbans i efectes de la liberalització en el benestar
Título variante: El papel de las subvenciones cruzadas en el sistema español de buses interurbanos y efectos de la liberalización en el bienestar
Fecha: 2023
Resumen: El mercat d'autobusos interurbans a Espanya funciona sota un sistema de competència pel mercat, atorgant una concessió monopolística a una empresa que opera en diverses línies, sense ajuda pública. Donat que algunes són rendibles i altres generen pèrdues, l'empresa operadora assumeix implícitament un sistema intern de subvencions creuades, el qual acaba perjudicant als ciutadans d'ingressos més baixos. Aquest estudi formalitza i resol el model econòmic de les subvencions creuades, utilitzant dades de demanda d'autobusos per a la ruta Madrid-Irun per a calcular la quantitat exacta de beneficis utilitzats com a subvencions per a cada línia. Malgrat que els costos operatius impedeixen la rendibilitat en algunes línies, els beneficis totals de l'empresa són positius i significatius, la qual cosa indica una fallida en el sistema de licitació actual per promoure una competència justa. Tot i que la liberalització podria reduir els preus, no garanteix la continuïtat del servei en línies no rendibles. Un enfocament alternatiu seria proporcionar subvencions directes per assegurar la connectivitat. L'estudi també estima els possibles canvis en la demanda i l'excedent del consumidor amb la liberalització. En destacar els problemes del sistema actual de subvencions creuades i analitzar una proposta de liberalització amb subvencions directes, aquesta investigació aborda les necessitats de reforma del sistema d'autobusos interurbans a Espanya.
Resumen: El mercado de autobuses interurbanos en España funciona bajo un sistema de competencia por el mercado, otorgando una concesión monopolística a una empresa que opera en diversas líneas, sin ayuda pública. Dado que algunas son rentables y otras generan pérdidas, la empresa operadora asume implícitamente un sistema interno de subvenciones cruzadas, lo cual termina perjudicando a los ciudadanos de ingresos más bajos. Este estudio formaliza y resuelve el modelo económico de las subvenciones cruzadas, utilizando datos de demanda de autobuses para la ruta Madrid-Irun para calcular la cantidad exacta de beneficios utilizados como subsidios para cada línea. A pesar de que los costos operativos impiden la rentabilidad en algunas líneas, los beneficios totales de la empresa son positivos y significativos, lo que indica una falla en el sistema de licitación actual para promover una competencia justa. Si bien la liberalización podría reducir los precios, no garantiza la continuidad del servicio en líneas no rentables. Un enfoque alternativo sería proporcionar subsidios directos para asegurar la conectividad. El estudio también estima los posibles cambios en la demanda y el excedente del consumidor con la liberalización. Al resaltar los problemas del actual sistema de subvenciones cruzadas y analizar una propuesta de liberalización con subsidios directos, esta investigación aborda las necesidades de reforma del sistema de autobuses interurbanos en España.
Resumen: The intercity bus market in Spain operates under a competition for the market system, granting a monopolistic concession to a company that functions without public assistance on various lines. Since some of them are profitable and other are loss-making, the operating firm runs assuming implicitly an internal cross-subsidization system, which ends up hurting lower income citizens. This study formalizes and solves the economic model of cross-subsidies, using bus demand data for the Madrid-Irun route to calculate the exact amount of profits used as subsidies for each line. Despite operating costs preventing profitability on some lines, the company's overall profits are positive and significant, indicating a failure of the current bidding system to promote fair competition. While liberalization could reduce prices, it does not ensure service continuity on unprofitable lines. An alternative approach would be the provision of direct subsidies to ensure connectivity. The study also estimates potential changes in demand and consumer surplus with liberalization. By highlighting the problems of the current cross-subsidization system and analyzing a proposal for liberalization with direct subsidies, this research addresses the reform needs of the Spanish intercity bus system.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Anglès
Titulación: Grau en Economia [2501573]
Plan de estudios: Pla d'Estudis en Economia [1408]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Interurbà ; Bus ; Mercat ; Espanya ; Competència ; Sistema ; Monopoli ; Busos ; Creuats ; Subsidi ; Subvencio ; Microeconomia ; Liberalització ; Transport ; Consumidor ; Excedent ; Demanda ; Empíric ; Aplicació ; Costos ; Guanys ; Aplicada ; Economia ; Benestar ; Ingressos ; Interurbano ; Mercado ; España ; Competencia ; Monopolio ; Buses ; Cruzado ; Subsidio ; Subvencion ; Microeconomía ; Liberalización ; Transporte ; Excedente ; Empírico ; Aplicación ; Ganancias ; Economía ; Bienestar ; Intercity ; Market ; Spain ; Competition ; System ; Monopoly ; Cross ; Subsidies ; Microeconomics ; Liberalization ; Transportation ; Consumer ; Surplus ; Demand ; Empirical ; Application ; Costs ; Profits ; Applied ; Economics ; Economy ; Welfare ; Income ; Losses



577.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Economía y Empresa. TFG

 Registro creado el 2023-10-02, última modificación el 2023-10-21



   Favorit i Compartir