| Títol variant: |
«Un nou horitzó d'acció» : les escoles de l'Agro Romano als articles de Sibilla Aleramo |
| Títol variant: |
'A new horizon of action' : the schools of the Agro Romano in the articles of Sibilla Aleramo |
| Títol variant: |
«Un nuevo horizonte de acción» : las escuelas del Agro Romano en los artículos de Sibilla Aleramo |
| Data: |
2024 |
| Resum: |
A cavallo tra Otto e Novecento, nelle zone alle porte di Roma, erano confluite intere famiglie provenienti da altre aree del Lazio, dalla Campania e dall'Abruzzo, dedite al nomadismo, costrette a vivere in abitazioni più che precarie e quasi totalmente analfabete. Qui, a partire dal 1904, un gruppo d'azione, formato dai coniugi Angelo e Anna Celli, Sibilla Aleramo, Giovanni Cena, Carlo Segré e Duilio Cambellotti si impegna in una capillare opera di alfabetizzazione. Nel saggio si analizzano una serie di articoli firmati da Sibilla Aleramo, apparsi su diverse testate, dedicati a promuovere un modello scolastico che portasse conoscenza alla miseria, andando incontro a un'intera popolazione che viveva nella miseria. L'analisi di questi scritti permette di valorizzare ulteriormente il composito profilo intellettuale della scrittrice mettendo in relazione, ancora una volta, l'esperienza letteraria con quella umana. |
| Resum: |
A cavall entre els segles XIX i XX, en les àrees rurals pròximes a la ciutat de Roma, havien confluït famílies senceres procedents d'altres zones del Laci, Campània i els Abruços, dedicades al nomadisme, obligades a viure en habitatges més que precaris i quasi totalment analfabetes. Ací, a partir de 1904, un grup d'acció format per Angelo i Anna Celli, Sibilla Aleramo, Giovanni Cena, Carlo Segré i Duilio Cambellotti va emprendre una àmplia campanya d'alfabetització. L'assaig analitza una sèrie d'articles firmats per Sibilla Aleramo, apareguts en diversos periòdics, dedicats a promoure un model d'escola que portara el coneixement a tota una població que vivia en la misèria. L'anàlisi d'aquestos escrits reforça encara més el complex perfil intel·lectual de l'escriptora, en relacionar una vegada més l'experiència literària amb l'experiència humana. |
| Resum: |
At the turn of the 19th and 20th century, in the areas on the outskirts of Rome, entire families from other areas of Lazio, Campania and Abruzzo converged. They were dedicated to nomadism, forced to live in more than precarious and almost totally illiterate dwellings. Here, starting in 1904, an action group, formed by Angelo and Anna Celli, Sibilla Aleramo, Giovanni Cena, Carlo Segré and Duilio Cambellotti engaged in a widespread literacy campaign. The essay analyses a series of articles signed by Sibilla Aleramo, which appeared in various newspapers, dedicated to promoting a school model that would bring knowledge to an entire population living in misery. The analysis of these writings further enhances the writer's composite intellectual profile by once again relating literary experience to human experience. |
| Resum: |
A finales del siglo XIX y principios del XX, en la periferia de Roma, habían confluido familias enteras procedentes de otras zonas del Lacio, la Campania y los Abruzos, dedicadas al nomadismo, obligadas a vivir en viviendas más que precarias y casi totalmente analfabetas. Aquí, a partir de 1904, un grupo de acción formado por Angelo y Anna Celli, Sibilla Aleramo, Giovanni Cena, Carlo Segré y Duilio Cambellotti emprendió una amplia campaña de alfabetización. El ensayo analiza una serie de artículos firmados por Sibilla Aleramo, aparecidos en diversos periódicos, dedicados a promover un modelo de escuela que llevara el conocimiento a toda una población que vivía en la miseria. El análisis de estos escritos refuerza aún más el heterogéneo perfil intelectual de la escritora, al relacionar una vez más la experiencia literaria con la experiencia humana. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Italià |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Emancipazionismo ;
Aleramo ;
Agro romano ;
Alfabetizzazione ;
Filantropia ;
Pubblicistica ;
Emancipacionisme ;
Sibilla aleramo ;
Alfabetització ;
Pediodisme ;
Emancipationism ;
Literacy ;
Philanthropy ;
Journalism ;
Emancipación ;
Alfabetización ;
Filantropía ;
Periodismo |
| Publicat a: |
Quaderns d'Italià, Vol. 29 (2024) , p. 67-79 (Dossier 1) , ISSN 2014-8828 |