Google Scholar: cites
Estrategias de enseñanza para fomentar la fluidez y la originalidad en diseño gráfico : el caso de dos universidades del Norte de México
López Cruz, Edna Yanina (Universidad de Sonora)
González-Bello, Edgar Oswaldo (Universidad de Sonora)
López-González, Rocío (Universidad Veracruzana)
Estévez-Nénninger, Etty Haydée (Universidad de Sonora)

Títol variant: Estratègies d'ensenyament per a fomentar la fluïdesa i l'originalitat en disseny gràfic : el cas de dues universitats del Nord de Mèxic
Títol variant: Teaching strategies to foster fluency and originality in graphic design : the case of two universities in Northern Mexico
Data: 2025
Resum: El objetivo de este estudio es comparar las estrategias de enseñanza implementadas por docentes de diseño gráfico de dos universidades mexicanas considerando diversos elementos del currículo. Desde un paradigma interpretativo, de enfoque cualitativo, se aplicaron una serie de entrevistas semiestructuradas a 17 docentes de diseño gráfico de dos instituciones de educación superior de manera virtual y presencial. Los resultados permiten identificar estrategias de enseñanza situada al intentar ubicar en situaciones cercadas a la realidad al estudiantado, así como la relevancia por la actualización de conocimientos, consumo de diseño y seguimiento de prácticas éticas para crear propuestas diferentes.
Resum: L'objectiu d'aquest estudi és comparar les estratègies d'ensenyament implementades per docents de disseny gràfic de dues universitats mexicanes considerant diversos elements del currículum. Des d'un paradigma interpretatiu, d'enfocament qualitatiu, es van aplicar una sèrie d'entrevistes semiestructurades a 17 docents de disseny gràfic de dues institucions d'educació superior de manera virtual i presencial. Els resultats permeten identificar estratègies d'ensenyament situat en intentar situar en situacions voltades a la realitat a l'estudiantat, així com la rellevància per l'actualització de coneixements, consum de disseny i seguiment de pràctiques ètiques per a crear propostes diferents.
Resum: The aim of this study is to compare the teaching strategies implemented by graphic design instructors from two Mexican universities, considering various elements of the curriculum. From an interpretive paradigm with a qualitative approach, a series of semi structured interviews were conducted with 17 graphic design instructors from two higher education institutions, both virtually and in person. The results identify situated teaching strategies that attempt to place students in situations close to reality, as well as the importance of knowledge updating, design consumption, and adherence to ethical practices to create innovative proposals.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Diseño ; Enseñanza ; Fluidez ; Originalidad ; Design ; Teaching ; Fluency ; Originality ; Disseny ; Ensenyament ; Originalitat ; Fluïdesa
Publicat a: Grafica, En premsa (2025) , p. 1-11 (Investigación) , ISSN 2014-9298

Adreça original: https://revistes.uab.cat/grafica/article/view/ep-lopez-lopez-gonzalez-estevez
DOI: 10.5565/rev/grafica.436


12 p, 160.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > grafica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2025-06-05, darrera modificació el 2025-08-26



   Favorit i Compartir