| Títol variant: |
La identitat migrant en la novel·la gràfica "Notes al peu" de Nacha Vollenweider |
| Títol variant: |
Migrant Identity in the Graphic Novel "Notas al pie" by Nacha Vollenweider |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
En las últimas décadas, la historieta se ha reivindicado como medio autónomo por su valor testimonial y documental para abordar temáticas vinculadas a la memoria, la migración y el desarraigo. Notas al pie (2017), de Nacha Vollenweider, se inscribe en la historieta autobiográfico-ensayística, en tanto la autora explora su propia experiencia migratoria en un relato visual que hace explícita, por este medio, la vinculación narrativa de los ejes espacio y tiempo. Desde la semiótica, la fenomenología y el poshumanismo, se analiza cómo la novela gráfica construye una memoria de la migración en clave decolonial y de género. Elementos como el flashback, la iconografía del tren y ciertas metáforas visuales visibilizan a sujetos históricamente marginados otorgándoles espacio y representación en la narración. |
| Resum: |
En les últimes dècades, la historieta s'ha reivindicat com mig autònom pel seu valor testimonial i documental per a abordar temàtiques vinculades a la memòria, la migració i el desarrelament. Notes al peu (2017), de Nacha Vollenweider, s'inscriu en la historieta autobiogràfic-assatgística, en tant l'autora explora la seva pròpia experiència migratòria en un relat visual que fa explícita, per aquest mitjà, la vinculació narrativa dels eixos espai i temps. Des de la semiòtica, la fenomenologia i el posthumanisme, s'analitza com la novel·la gràfica construeix una memòria de la migració en clau decolonial i de gènere. Elements com el flashback, la iconografia del tren i unes certes metàfores visuals visibilitzen a subjectes històricament marginats atorgant-los espai i representació en la narració. |
| Resum: |
Comics are reclaimed as an autonomous medium with testimonial and documentary value, addressing memory, migration, and uprooting. Notas al pie (2017) by Nacha Vollenweider falls within autobiographical-essayistic comics, exploring her own migratory experience in a spatial and temporal narrative that is more evident because of the visual code. Drawing from semiotics, phenomenology, and posthumanism, the analysis examines how the graphic novel constructs a memory of migration through a decolonial and gendered lens. Some elements such as flashbacks, train iconography, and visual metaphors highlight historically marginalized subjects, granting them space and representation within the narrative. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Migrant identity ;
Nomadic subject ;
Visual narrative ;
Long-term memory ;
Nacha vollenweider ;
Identidad migrante ;
Sujeto nómade ;
Relato visual ;
"memoria larga" ;
Identitat migrant ;
Subjecte nómade ;
Relat visual ;
"memòria llarga" |
| Publicat a: |
Mitologías hoy, Vol. 32 (2025) , p. 136-151 (Dossier) , ISSN 2014-1130 |