Google Scholar: cites
Algunes reflexions entorn de la conceptualització de la infància i adolescència en risc social a l'Estat espanyol
Castillo Carbonell, Miquel

Data: 2005
Resum: L'article realitza una aproximació a les interpretacions del concepte de risc social de la infancia per part de diversos autors d'àmbit estatal, tenint també en compte els marcs legals català i espanyol. Pretén aclarir quins són els criteris valoratius emprats, tant des de l'àmbit acadèmic com del professional, per interpretar les categoritzacions de la infància i l'adolescència en processos de dificultat i precarietat social. Des d'aquesta perspectiva, s'hi analitza l'estreta relació entre factors de risc, desemparament i marginació. S'hi rebutgen les interpretacions que responsabilitzen el propi menor de la desadaptació, i s'hi defensa la hipótesi de la necessitat d'una intervenció socioeducativa que treballi per una disminució dels factors de risc en el propi medi, mantenint el seu protagonisme en aquest procés.
Resum: This article is an approach to the different acceptances of the concept social risk as well as the terms neglect and maladjustment, based on the reflections made by different authors and both statal and autonomous legal framework. It intends to clarify which are the criteria of values used in academic and professional ambits in order to understand the categoriesfound in the fields of childhood and adolescence in difficult and precarious conditions. The strong relation between risk factors, neglect and margination has been analysed from this point of view. In the same way the interpretations that hold the minor himself responsible for his maladjustment are rejected and the author defends the necessity of a socio-educational intervention, which reduces the risk factors in the child's environment, and the need of paying close attention to the child's main role in this process.
Resum: El artículo realiza una aproximación a las interpretaciones del concepto de riesgo social de la infancia por parte de diversos autores de ámbito estatal, teniendo también en cuenta los marcos legales catalán y español. Pretende aclarar cuáles son los criterios valorativos utilizados, tanto desde el ámbito academico como profesional, para interpretar las categorizaciones de la infancia en procesos de dificultad y precariedad. Desde esta perspectiva, se analiza la estrecha relación entre factores de riesgo, desamparamiento y marginación. Se rechazan las interpretaciones que responsabilizan al propio menor de la desadaptación y se defiende la hipótesis de la necesidad de una intervención socioeducativa que trabaje para una disminución de los factores de riesgo en el propio medio, manteniendo su protagonismo en este proceso.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Infància ; Protecció ; Factors de risc ; Desemparament ; Inadaptació ; Childhood ; Protection ; Risk factors ; Neglect ; Maladjustment ; Infancia ; Proteción de factores de riesgo ; Desamparamiento ; Inadaptación
Publicat a: Educar, N. 36 (2005) p. 31-47, ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/39741
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v36-castillo
DOI: 10.5565/rev/educar.183


17 p, 676.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-29, darrera modificació el 2022-06-17



   Favorit i Compartir