Resum: |
L'assignatura té com a objectiu que l'alumna tingui coneixements sobre: 1. L'aprehensió i conceptualització de la realitat. És per això que durant el curs s'analitzarà el camp periodístic (cultura professional, rutines productives, identificació i construcció de l'esdeveniment periodístic, l'observació de la realitat i el treball amb les fonts). 2. Els gèneres informatius/interpretatius i les seves variants (crònica, entrevista i reportatge). Les seves convencions, per una banda, i també l'estil ja que aquests gèneres, a diferència de la notícia, són més porosos a les aportacions de l'autor i permeten treballar l'estil i la veu pròpia. 3. Sobre les grans maneres de dir en periodisme. Al llarg del curs es treballarà la narració, la descripció, el diàleg, l'exposició i l'argumentació, que són les bases textuals que intervenen en els gèneres periodístics. També es treballarà el narrador i el punt de vista. Tots aquests objectius es plantejaran des de la transdisciplinarietat. S'invocaran coneixements procedents de la comunicació periodística, així com d'altres disciplines consolidades. D'una banda, les ciències socials (la sociologia, l'antropologia, la psicologia). De l'altra, el camp de les antigues que no velles humanitats (retòrica, lingüística, estudis literaris i filosofia del llenguatge). La comunicació periodística estableix molts ponts entreaquests sabers socials i aquests sabers humanístics. |