Articles

Articles 56 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
1.
6 p, 168.9 KB Caracteritzant un terratrèmol a l'aula de Física / Juncà Ramon, Manel (Institut Ègara) ; Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article es presenta una activitat de Física per a 2n de Batxillerat que té per objectiu que l'alumnat apliqui el que ha après sobre ones en el context del terratrèmol que va sacsejar Turquia el febrer del 2023. [...]
In this article we present an upper-secondary school Physics activity that aims to students apply what has been learned about waves in the context of the earthquake that shook Turkey in February 2023. [...]
En este artículo se presenta una actividad de Física para 2º de Bachillerato que tiene como objetivo que el alumnado aplique lo que ha aprendido sobre ondas en el contexto del terremoto que agitó Turquía en febrero del 2023. [...]

2023 - 10.5565/rev/ciencies.488
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 46 (2023) , p. 26-31 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2.
15 p, 796.6 KB Un taller de experimentación matemática usando un videojuego de estrategia / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Chico, Judit (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Simarro, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Valdés Sánchez, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este artículo presentamos el diseño de un taller de experimentación matemática basado en el uso de un videojuego y analizamos sus potencialidades para promover la resolución de problemas en el aula de matemáticas. [...]
In this article we present a mathematical experimentation workshop design based on the use of a video game and we analyze its potential to promote problem solving in the mathematics classroom. The theoretical foundations of mathematical problem solving and the use of video games in the classroom to promote mathematics learning are described. [...]

2019
Ensayos (Albacete), Vol. 34 Núm. 2 (2019) , p. 85-99  
3.
15 p, 2.1 MB The Role of Emotions in Classroom Conflict Management. Case Studies Geared Towards Improving Teacher Training / Álvarez Valdivia, Ibis Marlene (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; González Parera, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Manero, Borja (Complutense University of Madrid. Software Engineering and Artificial Intelligence Department)
The purpose of this paper is twofold: firstly, to explore the emotional aspects underlying classroom conflict management, and secondly, to apply these notions to the contrasted analysis of two case studies. [...]
2022 - 10.3389/fpsyg.2022.818431
Frontiers in psychology, Vol. 13 (march 2022)  
4.
16 p, 472.5 KB Secondary school teachers' learning : environments, specificities and considerations for educational practice / Domingo-Coscollola, Maria (Universitat Internacional de Catalunya) ; Onsès-Segarra, Judit (Universitat de Girona) ; Sancho Gil, Juana Mª (Universitat de Barcelona)
This article is based on the research project APREN-DO aimed at exploring how secondary school teachers learn. Using an inclusive research approach and visual and narrative methods, we conducted the study with teachers rather than focusing on teachers. [...]
Aquest article es basa en el projecte de recerca APREN-DO, dirigit a explorar com aprenen els professors de secundària. Utilitzant un enfocament de recerca inclusiu i mètodes visuals i narratius, hem dut a terme l'estudi amb professors en lloc de centrar-nos en els professors. [...]
Este artículo se basa en el proyecto de investigación APREN-DO, cuyo objetivo es explorar cómo aprenden los profesores de secundaria. Utilizando un enfoque de investigación inclusivo y métodos visuales y narrativos, realizamos el estudio con los profesores en lugar de centrarnos en ellos. [...]

2022 - 10.5565/rev/educar.1338
Educar, Vol. 58 Núm. 1 (2022) , p. 53-68  
5.
18 p, 453.1 KB El teatro como herramienta didáctica en el aula de secundaria : el tema bélico a través de Pic-Nic, de Fernando Arrabal / Santos Sánchez, Diego (Universidad de Alcalá)
El presente artículo plantea las ventajas del teatro, en su doble naturaleza textual y escénica, como herramienta para el aula de Lengua castellana y literatura en el nivel de secundaria. La propuesta, sustentada en una base teórica actualizada, aborda el tema bélico, considerado de importancia por la LOMCE, en el nivel de cuarto de ESO. [...]
This paper presents the advantages of using theatre, understood in its twofold nature as text and performance and as a tool while teaching Spanish Language and Literature at secondary education. The proposed activity, based on state-of-the-art theoretical work, focuses on the notion of war which is central to LOMCE at the 4th grade of secondary education. [...]

2017 - 10.17979/digilec.2017.4.0.3082
DIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, Vol. 4 (2017) , p. 51-68  
6.
12 p, 745.2 KB "Expliquem l'Albufera" : transformar una salida de campo en un proyecto interdisciplinar / Ortega Torres, Enric (Florida Universitària. Departament Didàctica de les Ciències) ; Moncholí Pons, Vicent (Florida Secundària)
Se expone el proceso seguido por un equipo de docentes de secundaria con el objetivo de cambiar la metodología de trabajo en el aula mediante el diseño y aplicación de una secuencia de aprendizaje definida a partir del aprendizaje basado en retos que integre de manera interdisciplinar los contenidos de Biología y Geografía en segundo de la ESO. [...]
The article explains the process followed by a team of secondary school teachers with the objective of changing the methodology of science learning through the design and application of a learning sequence defined from challenge-based learning that integrates in an interdisciplinary way the contents of biology and geography in the second year of secondary education. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3241
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 2 (2021) , p. 241-252 (Innovaciones Didácticas)  
7.
16 p, 187.2 KB El reto de los profesores de secundaria ante las redes sociales / Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel (Universidade de Santiago de Compostela) ; Fuentes Abeledo, Eduardo José (Universidade de Santiago de Compostela) ; González-Sanmamed, Mercedes (Universidade da Coruña) ; Muñoz-Carril, Pablo-César (Universidade de Santiago de Compostela)
En el contexto educativo, la integración de la tecnología genera posiciones ambivalentes: se percibe como una oportunidad para la innovación, pero también como un elemento disruptivo que suscita preocupación. [...]
En el context educatiu, la integració de la tecnologia genera posicions ambivalents: es percep com una oportunitat per innovar, però també com un element disruptiu que suscita preocupació. Aquesta doble visió es posa de manifest quan el professorat s'enfronta al repte de les xarxes socials i en valora la utilitat a les aules. [...]
In the educational context, the integration of technology generates ambivalent positions: it is perceived as an opportunity for innovation, but also as a disruptive element that raises concerns. This double vision is evident when teachers face the challenge of social networks and value their usefulness in classrooms. [...]

2021 - 10.5565/rev/educar.1151
Educar, Vol. 57 Núm. 1 (2021) , p. 207-222 (Temas de investigación)  
8.
18 p, 263.1 KB Dónde ponemos los locativos / Gumiel Molina, Silvia (Universidad de Alcalá)
La enseñanza de la gramática del español como lengua materna en secundaria ha sufrido algunos cambios con motivo de las diferentes leyes educativas. Todas ellas comparten, sin embargo, un análisis funcional para el estudio de la gramática que se limita a la identificación de funciones gramaticales. [...]
L'ensenyament de la gramàtica de l'espanyol com a llengua materna a secundària ha experimentat alguns canvis amb motiu de les diferents lleis educatives. Totes elles comparteixen, però, una anàlisi funcional per a l'estudi de la gramàtica que es limita a la identificació de funcions gramaticals. [...]
The teaching of grammar in secondary school has undergone several changes because of the existence of several educational laws in the last 40 years. All of them propose a functional analysis that deals only with the identification of several grammatical functions. [...]

2020 - 10.5565/rev/regroc.25
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 3 Núm. 1 (2020) , p. 19-36 (Actualización gramatical)  
9.
23 p, 694.8 KB Análisis de los modelos matemáticos producidos durante la resolución de problemas de Fermi / Ferrando, Irene (Universitat de València) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Gallart, César (Universidad CEU Cardenal Herrera) ; García-Raffi, Lluís M. (Universidad Politécnica de Madrid) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo presentamos un estudio en el que analizamos las producciones escritas de estudiantes de 16 años con diferentes niveles de experiencia en modelización al resolver Problemas de Estimación de Grandes Cantidades (PEGC). [...]
In this paper, we present an analysis of written productions of 16 year-old students while solving Estimation Problems involving Big Numbers (EPiBN). This kind of problems is a particular type of Fermi problems and allows us to introduce modelling processes in Secondary school classrooms. [...]

2017 - 10.1590/1980-4415v31n57a11
Bolema, Vol. 31, núm. 57 (1-4 2017) , p. 220-242  
10.
20 p, 1.0 MB La place de la grammaire dans un répertoire de stratégies pédagogiques pour développer la compétence scripturale des élèves / Marcotte, Sylvie (Université du Québec en Outaouais)
Nous proposons un répertoire organisé de stratégies pédagogiques pour développer la compétence scripturale des élèves, dont l'organisation est fondée empiriquement et interprétable conceptuellement. [...]
We propose an organized repertoire of instructional strategies to develop students' writing competence, empirically grounded and conceptually interpretable. We perform a secondary analysis of the data collected by the group DIEPE (1995). [...]
Proposem un repertori organitzat d'estratègies pedagògiques per a desenvolupar la competència escrita dels alumnes, fonamentat empíricament i interpretable conceptualment. Fem una anàlisi secundària de les dades. [...]
Proponemos un repertorio organizado de estrategias pedagógicas para desarrollar la competencia escrita de los alumnos, fundamentado empíricamente e interpretable conceptualmente. Llevamos a cabo un análisis secundario de los datos. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.840
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e840 (Articles)  

Articles : 56 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.