Articles

Articles 160 registres trobats  anterior11 - 20següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
11.
22 p, 191.0 KB Las Ciudades Universitarias MIL como propuesta de la UNESCO para la transformación de los campus universitarios : barreras y oportunidades / Chibás, Felipe (Universidad de São Paulo) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Zottis, Karin Milani (Alianza UNESCO MIL Brasil) ; Dias, Ana Paula (Alianza UNESCO MIL)
El modelo de Ciudades MIL fue lanzado por la UNESCO en 2018 como una alternativa a las demandas de la sociedad en la era de la información, enfocándose en la promoción de la Alfabetización Mediática e Informacional (AMI) o Media and Information Literacy (MIL). [...]
The MIL Cities model was launched by UNESCO in 2018 as an alternative to the demands of society in the information age, focusing on the promotion of Media and Information Literacy (MIL). This concept encompasses actions in physical and digital spaces, with the participation of traditional actors of formal education, including public and private universities, media, artists and other civil society actors. [...]

2023 - 10.6035/adcomunica.6988
AdComunica, Núm. 25 (2023) , p. 51-72  
12.
26 p, 455.9 KB Acercar la ciencia a los jóvenes a través de las novelas : la experiencia de un club de lectura / Pau Custodio, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presenta la experiencia de un club de lectura juvenil que pretende contribuir a la alfabetización científica desde la educación no formal (bibliotecas públicas) partiendo de la siguiente premisa: la lectura y problematización de novelas de ficción realista, en las que la intriga está relacionada con temáticas socio-científicas, puede promover la aproximación de los jóvenes a estas temáticas ayudándoles a interpretar el mundo real. [...]
This article describes the experience of a Young Adult Book Club to promote scientific literacy in a non formal education context (public libraries). The experience is based on the following premise: reading and questioning realistic fiction novels (with a socio scientific issues intrigue related) can contribute young people interest on these issues as well as to help them to interpret the real world. [...]

Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Unidade Universitária de Paranaíba, 2020 - 10.26514/inter.v11i32.4016
Interfaces da Educação, Vol. 11 Núm. 32 (2020) , p. 662-687  
13.
20 p, 936.9 KB El storydoing como modelo innovador de comunicación publicitaria que favorece una mejora en la sociedad / Rodríguez-Ríos, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Introducción: Se analiza el storydoing como un modelo en publicidad prospectivo en términos de justicia social y de sostenibilidad medioambiental que responde a las necesidades de una sociedad que demanda más transparencia y honestidad a las organizaciones comerciales. [...]
Introduction: Storydoing is analyzed as a prospective advertising communication model in terms of social justice and environmental sustainability that responds to the needs of a society that demands more transparency and honesty from commercial organizations. [...]

2023 - 10.4185/RLCS-2023-1865
Revista latina de comunicación social, Núm. 81 (2023) , p. 171-190
2 documents
14.
15 p, 14.3 MB Alfabetización periodística entre jóvenes egipcios y españoles : noticias falsas, discurso de odio y confianza en medios / Tayie, Sally (The Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pulido, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
La exposición a contenidos nocivos, noticias falsas y discursos de odio hace que nos preguntemos si los ciudadanos son «responsables» cuando hablamos de su comportamiento online. Este estudio exploratorio pretende posicionar la alfabetización periodística como un factor mediador hacia el fomento de la responsabilidad cívica, investigando su papel en la mejora de la experiencia de los jóvenes con las noticias online, preparándolos contra los contenidos nocivos. [...]
Exposure to harmful content, fake news, and hate speech, calls to question whether citizens are 'responsible' when it comes to their online news behavior. This exploratory study aims to positioning news literacy as a mediating factor toward fostering civic responsibility by investigating its role in enhancing youth's online news experience and preparing them against harmful content. [...]

2023 - 10.3916/C74-2023-06
Comunicar, Vol. 31 Núm. 74 (2023) , p. 73-87
2 documents
15.
13 p, 648.3 KB Proposta d'activitat indagatòria basada en les rutines de pensament : adaptació a cada cicle d'Educació Primària / Almira-López, Patricia (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Bioquímica i Biotecnologia) ; Valls Bautista, Cristina (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Bioquímica i Biotecnologia)
L'alfabetització científica és un dels reptes de l'educació, però també ho és el desenvolupament d'habilitats de pensament crític i resolució de problemes. Per donar resposta a aquestes necessitats és important planificar les activitats de ciències de manera que l'alumnat aprengui ciències fent ciències partintdel que ja sap i a través del procés indagatiu. [...]
Scientific literacy is one of the challenges of education, but so is the development of critical thinking and problem-solving skills. In this sense, it is important to plan science activities so that the students learn science by doing science from a perspective of thier prior knowledgeand through the inquryprocess. [...]
La alfabetización científica es uno de los retos de la educación pero también lo es el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico y resolución de problemas. Para dar respuesta a estas necesidades es importante planificar las actividades de ciencias de forma que el alumnado aprenda ciencias haciendo ciencias partiendo de lo que ya sabe y a través del proceso indagativo. [...]

2023 - 10.5565/rev/ciencies.471
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 45 (2023) , p. 2-14 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
16.
18 p, 635.3 KB Machine translation in everyone's hands - Adoption and changes among general users of MT / Orrego-Carmona, David (University of Warwick)
En los 20 años de la Revista Tradumàtica, hemos visto cómo la traducción automática ha pasado a formar parte de la vida cotidiana de sus usuarios habituales. Partiendo de 17 respuestas, este artículo reflexiona sobre el uso de la TA entre los no profesionales de la traducción. [...]
En 20 anys de la Revista Tradumàtica, hem vist com la traducció automàtica ha passat a formar part de la vida quotidiana dels usuaris habituals. Partint de 17 respostes, aquest article reflexiona sobre l'ús de la TA entre els no professionals de la traducció. [...]

2022 - 10.5565/rev/tradumatica.324
Tradumàtica, Núm. 20 (2022) , p. 322-339 (Tradumàtica dossier)  
17.
7 p, 142.9 KB What experts say about increasingly relevant translation technologies / Sánchez-Gijón, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona)
When the community of translation researchers, trainers and practitioners is asked what they consider to be most relevant as regards translation technology research in the near future, the unanimous answer is neural machine translation (NMT). [...]
Quan preguntem a la comunitat d'investigadors, formadors i professionals de la traducció què consideren més rellevant quant a la recerca en tecnologies de la traducció en un futur proper, la resposta unànime és la traducció automàtica neuronal (TAN). [...]
Cuando se pregunta a la comunidad de investigadores, formadores y profesionales de la traducción qué es lo que consideran más relevante en cuanto a investigación en tecnologías de la traducción en un futuro próximo, la respuesta unánime es la traducción automática neuronal (TAN). [...]

2022 - 10.5565/rev/tradumatica.322
Tradumàtica, Núm. 20 (2022) , p. 295-301 (Tradumàtica dossier)  
18.
9 p, 224.2 KB Preferences Regarding Self-Management Intervention Outcomes of Dutch Chronically Ill Patients With Limited Health Literacy / Van der Gaag, Marieke (Netherlands Institute for Health Services Research (NIVEL)) ; Heijmans, Monique (Netherlands Institute for Health Services Research (NIVEL)) ; Ballester, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut Universitari Avedis Donabedian) ; Orrego, Carola (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut Universitari Avedis Donabedian) ; Niño de Guzmán, Ena Pery (Ibero-American Cochrane Center) ; Ninov, Lyudmil (European Patients Forum) ; Rademakers, Jany (Maastricht University)
Background: For many chronically ill patients self-management of their disease is difficult. This may be especially true for people with limited health literacy as they are faced with additional challenges in the day-to-day management of their disease. [...]
2022 - 10.3389/fpubh.2022.842462
Frontiers in Public Health, Vol. 10 (may 2022) , p. 842462  
19.
13 p, 4.2 MB Journalism students and information consumption in the era of fake news / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Portalés Oliva, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Carniel Bugs, Ricardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Cervi, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Technological platforms, such as social media, are disrupting traditional journalism, as a result the access to high-quality information by citizens is facing important challenges, among which, disinformation and the spread of fake news are the most relevant one. [...]
2021 - 10.17645/mac.v9i1.3516
Media and Communication, Vol. 9 Núm. 1 (2021) , p. 338-350  
20.
21 p, 706.6 KB "Mamá, vamos a escribirlo todo" : los textos identitarios como facilitadores de la literacidad plurilingüe / Torralba, Gloria (Universitat Jaume I) ; Marzà, Anna (Universitat Jaume I)
En este artículo se presenta una investigación llevada a cabo en tres aulas multilingües en la cual se cuenta con los textos identitarios como herramienta didáctica central adaptada a cada uno de los niveles: Educación Infantil, segundo y sexto de Primaria. [...]
En aquest article es presenta una investigació duta a terme en tres aules multilingües en la qual es compta amb els textos identitaris com a eina didàctica central adaptada a cadascun dels nivells: Educació Infantil, segon i sisè de Primària. [...]
This paper presents a research carried out in three multilingual classrooms where identity texts are used as a central pedagogical tool adapted to each level: Pre-primary, second and sixth year of Primary Education. [...]
Dans cet article on présente une étude menée dans trois classes multilingues dans lesquelles les textes identitaires sont utilisés comme un outil didactique central adapté à chacun des niveaux: école maternelle (5 ans), deuxième (7 ans) et sixième année (11 ans). [...]

2022 - 10.5565/rev/jtl3.993
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 2 (2022) , p. e993 (Articles)  

Articles : 160 registres trobats   anterior11 - 20següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.