Articles

Articles 350 registres trobats  inicianterior341 - 350  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
341.
8 p, 35.1 KB Evaluar la alfabetización científica en el programa de la OECD para la evaluación internacional de estudiantes (PISA) / Harlen, Wynne
Este trabajo se refiere a qué se está evaluando y por qué, en el Programme for International Student Assessment (PISA) conducido por la OECD. El trabajo se ocupa de las razones para el programa y considera la definición de alfabetización científica que subyace a los materiales de evaluación, cómo se pone ésta en acción en el enfoque y los materiales de evaluación, y la forma en que se difundirán los resultados.
This presentation concerns what is being assessed, and why, in the OECD Programme for International Student Assessment (PISA). The paper deals with the reasons for the programme and considers the definition of scientific literacy which underpins the test materials, how it is played out in the test approach and the form in which the results are to be reported.

2002 - 10.5565/rev/ensciencias.3965
Enseñanza de las ciencias, V. 20 N. 2 (2002) , p. 209-216  
342.
12 p, 90.6 KB Finalidades de la enseñanza de las ciencias en la Secundaria obligatoria : ¿Alfabetización científica o preparación propedéutica? / Furió, Carles (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Vilches Peña, Amparo (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco. Departamento de Física Aplicada) ; Romo, V. (Universidad de Zacatecas (Mèxic))
The purpose of this work is to find out the teachers' opinions regarding the aims and objectives of the teaching of science, within the frame of the educational reform. We attempt to disclose to what extent educational thinking gives priority to the training of the students in scientific concepts, laws and theories needed in further courses (propedeutic training) and how this thinking pays less attention to the so-called scientific literacy which is meant to be the main object of the teaching of science according to the designers of the curriculum. [...]
2001 - 10.5565/rev/ensciencias.3988
Enseñanza de las ciencias, V. 19 N. 3 (2001) , p. 365-376  
343.
12 p, 106.1 KB Alfabetización científica y tecnológica : la transposición didáctica del conocimiento tecnológico / Cajas, Fernando
This article studies the role of technology, as curricular content, in science literacy. It describes a wide conception of literacy that includes knowing about science, mathematics and technology and their interactions focusing on the science or technology relationship. [...]
2001 - 10.5565/rev/ensciencias.4001
Enseñanza de las ciencias, V. 19 N. 2 (2001) , p. 243-254  
344.
10 p, 74.4 KB La cultura científica en la resolución de problemas en el laboratorio / Reigosa Castro, Carlos Emilio ; Jiménez Aleixandre, María Pilar
In this paper, a case study in 2nd of BUP (10th grade) is discussed. Students are asked to solve an open-ended practical activity in physics which involves the planning of an experimental design and taking a number of decisions in the process. [...]
2000 - 10.5565/rev/ensciencias.4045
Enseñanza de las ciencias, V. 18 N. 2 (2000) , p. 275-284  
345.
10 p, 317.2 KB ¿Puede hablarse de consenso constructivista en la educación científica? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Carrascosa Alís, Jaime (Universitat de València) ; Dumas Carré, Andrée (IUFM d'Aix Marseille) ; Furió, Carles (Universitat de València) ; Gallego Badillo, Rómulo (Universidad Pedagógica Nacional (Bogotà, Colòmbia)) ; Gené Duch, Ana María (Universitat de Lleida) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco) ; Martínez-Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo) ; Salinas, Julia (Univerdad de Tucumán (Argentina)) ; Tricárico, Hugo (Universidad de San Martín (Argentina)) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba))
In this paper we analyse some of the criticisms that are being made to the «constructivist paradigm» and their implications on the development of the didactic of the sciences as a theoretical body knowledge.
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4077
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 503-512  
346.
6 p, 73.3 KB Reflexiones sobre la ciencia y la epistemología científica / Gallegos, José A.
From the epistemologic point of view, some constructivist trends seem to border on a extreme idealism of kantian overtones; they suggest that the natural world has no existence apart from what the individual creates in his mind. [...]
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4095
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 2 (1999) , p. 321-326  
347.
10 p, 47.0 KB La alfabetización científica de personas adultas : un enfoque educativo / Martínez Salvá, F. A. ; Latorre Latorre, Ángel
The article departs from the premise that the scientific literacy of adults implies a background allowing them to participate in the communicative mode (Habermas, 1987) to take a decision on the scientific/technological advances that affect us. [...]
1998 - 10.5565/rev/ensciencias.4129
Enseñanza de las ciencias, V. 16 N. 2 (1998) , p. 251-260  
348.
19 p, 122.8 KB Una geografía científica para ser enseñada La Sociedad Argentina de Estudios Geográficos (1922-1940) / Zusman, Perla Brígida (Universidad de Buenos Aires. Instituto de Geografía)
El trabajo aborda el papel que han desempeñado las sociedades geográficas a principios de la década de los años veinte, a través del análisis del proceso de conformación en Argentina de la Sociedad Argentina de Estudios Geográficos. [...]
El treball aborda el paper dut a terme per les societats geogràfiques a començaments de la dècada dels anys vint, a través de l'anàlisi del procés de conformació a l'Argentina de la Societat Argentina d'Estudis Geogràfics. [...]
Ce travail parle du rôle joué par les sociétés géographiques au début des années 20, à travers l'analyse du processus de formation en Argentine de la Société Argentine d'Études Géographiques. [...]
The paper deals with the role played by geographical societies in the early 1920's, analysing in particular, the development of the Argentinian Society for Geographical Studies. Over and above the explicit objectives, there were a series of implicit goals linked to the political function that was attributed to geography in contributing to the shaping of national values. [...]

1997
Documents d'anàlisi geogràfica, N. 31 (1997) , p. 171-189  
349.
21 p, 424.2 KB Las reglas del juego de la citación científica. A propósito de remissis cenis publicis, sacerdotiae iuniores, Silvano, CIL II2,y las matres sacrorum de Cartago / Canto, Alicia Mª (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Arqueología)
En este artículo se realiza una crítica metodológica de un reciente trabajo de A. U. Stylow y H. Gimeno, en esta misma revista, sobre CIL II 1046, de Iporca, y CILA II. 1, 289, de Ilipa, refutando sus conclusiones sobre la remissio de las cenae publicae y la existencia de sacerdotiae iuniores. [...]
This article offers a methodological review of the study of two Baetic inscriptions of Iporca (CIL II 1046) and Ilipa (CILA II. 1 289) recently published by A. U. Stylow and H. Gimeno in this journal, contrarying their conclusions about the remissio of cenae publicae and the existence of sacerdotiae iuniores. [...]

2003
Faventia, V. 25 N. 1 (2003) , p. 155-175  
350.
30 p, 160.1 KB La importancia de los intereses académicos en la política científica y tecnológica catalana / Cruz Castro, Laura (Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya). Unidad de Políticas Comparadas) ; Fernández-Mellizo Soto, María (Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya). Unidad de Políticas Comparadas) ; Sanz Menéndez, Luis (Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya). Unidad de Políticas Comparadas)
Este artículo describe la emergencia y orientación de las políticas de I+D e innovación en Cataluña. Se analizan cuáles son los factores más influyentes en la orientación de estas políticas y, en definitiva, en las opciones políticas que se toman. [...]
This paper describes the emergence and orientation of R&D and innovation policies in Catalonia. The factors with a greater explanatory power about the orientation of these policies are also analised. [...]

2003 - 10.5565/rev/papers/v70n0.1183
Papers : revista de sociologia, N. 70 (2003) , p. 11-40  

Articles : 350 registres trobats   inicianterior341 - 350  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.