Articles

Articles 44 records found  beginprevious21 - 30nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
21.
11 p, 113.8 KB L'educabilitat : la relació entre educació i pobresa / Monzó Tatjé, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Duran-Bellonch, Mar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
El present article consta d'una aproximació teòrica al concepte d'educabilitat. Primerament es reflexiona sobre les relacions entre educació, equitat i pobresa. A continuació, es revisen els antecedents del concepte d'educabilitat. [...]
Le présent article offre une approche théorique du concept d'éducabilité. Tout d'abord, il permet de réfléchir sur les relations entre éducation, équité et pauvreté ; ensuite, de réviser les antécédents du concept d'éducabilité. [...]

2015
Temps d'educació, Núm. 48 (2015) , p. 275-285  
22.
1 p, 68.6 KB Senyals de fum / Tresserras, Joan Manuel, 1955- (Universitat Autònoma de Barcelona)
2014
Ara, Núm. 1212 (3 d'abril de 2014) , p. 27  
23.
26 p, 1.3 MB La educación y las dimensiones del desarrollo humano en América Latina / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Espluga, Josep, 1964- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Saldanha Pereira, Rosângela (Universidade Federal de Mato Grosso. Departamento de Economia)
La comunicación analiza varias dimensiones del desarrollo humano en América Latina. En primer lugar, las teorías normativas de la justicia social sugieren que las evaluaciones de las políticas públicas se apoyen en los datos sobre escolarización y rendimiento académico, de igual modo que contextualicen sus conclusiones en los análisis correspondientes de las privaciones materiales. [...]
Education and human development dimensions in Latin America The paper analyses some dimensions of human development in Latin America. First, the normative accounts of social justice recommend that evaluations of public policies rely on data about school enrolment and academic performance and frame their conclusions in relevant analyses of material deprivation. [...]

2013
Papeles de población, Vol. 19, Núm. 75 (Enero/Marzo 2013) , p. 1-25  
24.
19 p, 171.6 KB Pobres peligrosos. Análisis del proceso de criminalización de la pobreza y la juventud en Uruguay y de los desafíos que representa para la psicología comunitaria / Cano Menoni, Agustín (Universidad de la República)
En el presente trabajo analizo los componentes y efectos principales del fenómeno que caracterizo como proceso de criminalización de los jóvenes en situación de pobreza, en el caso de Uruguay. Sostengo que dicho proceso ocurre a través de operaciones discursivas policiales, judiciales, políticas y técnico-científicas, las que operan efectos estigmatizadores de dicho grupo social de referencia, y lo instituyen como amenaza para la sociedad. [...]
In this paper I analyze the components and main effects of what I characterized as a process of criminalization of youth in poverty, in the case of Uruguay. I argue that this process occurs through a series of discursive operations (in different levels: police, judicial, political and technical- scientific), which stigmatize the social reference group, placing them as a threat to society. [...]

2014 - 10.5565/rev/athenead/v14n1.1084
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 14, Núm. 1 (Marzo 2014) , p. 91-109  
25.
22 p, 174.5 KB Els efectes de la globalització en la recerca educativa : reflexions a partir de l'agenda educativa global / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials ; Universitat Autònoma de Barcelona. GIPE (Grup Interdisciplinari de Polítiques Educatives)
El procés de globalització suposa nous reptes per a la recerca educativa contemporània, ja que no només en modifica els objectes d'estudi, sinó també els mètodes d'anàlisi. L'objectiu d'aquest article és reflexionar sobre aquests reptes a partir d'una recerca centrada en l'agenda educativa global. [...]
El proceso de globalización supone nuevos retos para la investigación educativa contemporánea, ya que no solo modifica los objetos de estudio, sino también los métodos de análisis. El objetivo de este artículo es reflexionar sobre estos retos a partir de una investigación centrada en la agenda educativa global. [...]
The process of globalisation has given rise to new challenges for contemporary educational research. It not only modifies its object of study but also its methods of analysis. The aim of this paper is to reflect on these challenges through the results of research on the global education agenda. [...]

2013 - 10.5565/rev/papers/v98n2.452
Papers : revista de sociologia, Vol. 98, Núm. 2 (Abril-Juny 2013) , p. 405-426  
26.
27 p, 325.7 KB Milenarismo, espiritualismo y reforma eclesiástica en la Baja Edad Media / Grau i Arau, Andreu (Universitat de Barcelona. Departament d'Història de la Filosofia, Estètica i Filosofia de la Cultura)
Tendo em vista as diversas doutrinas de corte milenarista, desde Joaquim de Fiore, até Jan Hus, tenta-se demonstrar que a sempre reivindicada reforma da igreja depende de uma determinada maneira de entender a vida espiritual.
Considering several millennial doctrines, from Joachim of Fiore until Jan Hus, we seek to demonstrate that the reform of the Church depends on a particular understanding of spiritual life.

2012
Mirabilia, Núm. 14 (2012) , p. 157-183  
27.
26 p, 179.9 KB Pedagogising poverty alleviation : a discourse analysis of educational and social policies in Argentina and Chile / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
For the last decades international organisations and governments have promoted and implemented analogous education policies on the grounds that education is the key factor to foster development and fight poverty. [...]
2009 - 10.1080/01425690902954638
British journal of sociology of education, Vol. 30, Núm. 4 (2009) , p. 463-477  
28.
16 p, 227.2 KB Globalization, educational targeting and stable inequalities : a comparative analysis of Argentina, Brazil and Chile / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
This article analyzes educational targeting in Argentina, Brazil and Chile from a sociological point of view. In essence, it presents the 'logic of induction' as an ideal type. This pedagogic discourse is the vehicle of an educational anti-poverty strategy that expects to induce clearly targeted groups to improve on their own. [...]
2006 - 10.1007/s11159-005-0001-6
International review of education, Vol. 52, Núm. 3-4 (May 2006) , p. 353-370  
29.
12 p, 157.8 KB Relaciones interculturales al interior de los grupos escolarizados en contextos de pobreza / Taborda, Mirta (Universidad Nacional de Rosario (Argentina)) ; Fica, Ramón (Universidad Nacional de Rosario (Argentina))
Esta línea de investigación al interior del programa: Confrontaciones y entrecruzamientos de perspectivas en el trabajo grupal: un análisis cualitativo se plantea como objetivo central pensar en la constitución de estos grupos escolarizados en contextos de pobreza, a partir de las relaciones interculturales que establecen desde una perspectiva etnográfica educativa. [...]
2007
EMIGRA working papers, Núm. 49 (2007) , p. 1-12  
30.
27 p, 411.6 KB Explorando as associações entre redes pessoais e acesso a bens materiais em duas metrópoles brasileiras / Marques, Eduardo (Universidade de São Paulo) ; Castello, Graziela (Centro de Estudos da Metrópole (CEM)- Brasil) ; Bichir, Renata (Centro de Estudos da Metrópole (CEM)- Brasil)
Esse artigo discute redes pessoais de indivíduos em situação de pobreza em doze localidades em São Paulo e Salvador, Brasil. Resultados anteriores dessa mesma investigação estudaram as redes de 209 indivíduos em situação de pobreza e 30 de classe média em São Paulo. [...]
This article discusses personal networks of individuals in poverty who live in twelve localities in São Paulo and Salvador, Brazil. Previous results from this same investigation analyzed the networks of 209 poor individuals and 30 middle class individuals in São Paulo. [...]

2012 - 10.5565/rev/redes.430
Redes : revista hispana para el análisis de redes sociales, Vol. 22, Junio 2012, p. 23-49
2 documents

Articles : 44 records found   beginprevious21 - 30nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.