Enseñanza de las ciencias

Enseñanza de las ciencias 14 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.02 segons. 
1.
1 p, 33.0 KB Índice
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4157
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 285-285  
2.
14 p, 1.1 MB Estudio de propuestas alternativas en la enseñanza de la termodinámica básica / Martínez, J. M. (Universidad Nacional de la Patagonia. Departamento de Física) ; Pérez, B. A. (Universidad Nacional de la Patagonia. Departamento de Física)
We report in this work a research on an approach to Basic Thermodynamics teaching at secondary level. The results of four grups of students in different cities are discussed from qualitative and global quantitative perspectives in a complementary way. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4158
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 287-300  
3.
7 p, 388.0 KB Errores comunes sobre relatividad entre los profesores de enseñanza secundaria / Alemañ Berenguer, Rafael Andrés (Instituto de Bachillerato Jaime II (Alacant))
The limited understanding of the Principle of Relativity and its vague antl ambiguous formulation in most text-books, may be some of the sources of very common misconceptions on explaining this outstanding piece of the 20th century science. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4159
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 301-307  
4.
20 p, 1.0 MB Estudio de la progresión en la delimitación de las "ideas" del alumno sobre fuerza / Jiménez Gómez, Enrique (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Solano Martínez, Isabel (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Marín Martínez, Nicolás (Universidad de Almería. Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales)
The aim of this paper is to analyse if there has been any progress in the results that different papers about learners' «ideas» have shown in Dynamics. To that end, a wide sample of papers about «pupils' knowledge" concerning the concept of force has been chosen and a set of categories has been establihed in order to set up the criteria that allow us to compare the information presented in those papers.
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4160
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 309-328  
5.
12 p, 440.2 KB Estudio experimental de procesos de calentamiento y enfriamiento. Resultados e implicaciones didácticas / Fraile Delgado, J. J. (IES Candeleda (Àvila)) ; García Hourcade, J. L.. (IES Mariano Quintanilla (Segòvia)) ; García Montes, J. (IES Mariano Quintanilla (Segòvia)) ; Rodríguez de Ávila, C. (IES Mariano Quintanilla (Segòvia)) ; Rubio Regueiro, J. L. (IES Mariano Quintanilla (Segòvia))
A detailed experimental study on different processes of heating and cooling allows to deduce that temperature variation, in these processes, in the course of time is not always the same, but it depends, to a great extent, on how the process is carried out. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4161
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 329-342  
6.
8 p, 414.6 KB La pertinencia de la historia en la enseñanza de ciencias : argumentos y contraargumentos / Lombardi, O. I. (Universidad de Buenos Aires. Gabinete de Desarrollo de Metodologías de la Enseñanza)
Adding up to the debate about the possibility of a historical view in science teaching, the present article frames some responses to the criticisms that, on the basis of the need of simplification and reconstruction of history, object its intrusion in science education. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4162
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 343-349  
7.
10 p, 556.4 KB La física de la fuerza impresa y sus implicaciones para la enseñanza de la mecánica / Peduzzi, L. O. Q. (Universidade do Estado de Santa Catarina (Florianópolis, Brasil)) ; Zylbersztajn, A. (Universidade do Estado de Santa Catarina (Florianópolis, Brasil))
When exarnining learners' understanding of questions involving the movement of projectiles one notices, in general, that their common sense is far away from making any reference to aristotelian antiperistasis. [...]
It may have been a reference for the establishment of the impetus theory by Buridan in the fourteenth century, and was part of the debate that took place from the twelfth century onwards about the possible movement of a projectile in the void. [...]

1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4163
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 351-359  
8.
12 p, 612.2 KB Sistemas de representación y aprendizaje de estructuras numéricas / Castro Martínez, Encarnación (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática) ; Rico Romero, Luis (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática) ; Romero Albaladejo, I. (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática)
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4164
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 361-371  
9.
4 p, 163.1 KB Algunas notas acerca de la representación mediante puntos de números, series y funciones / Bell, A. (University of Nottingham. Shell Centre for Mathematical Education)
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4165
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 373-376  
10.
16 p, 719.7 KB Matematización : la necesidad "real" de la fluidez en las representaciones / Lesh, R. (University of Massachusetts)
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4166
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 377-391  
11.
8 p, 303.0 KB L'ensenyament dels conceptes de força centrípeta i força centrífuga : una proposta inspirada en la història mecànica / Casadellà Reig, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Miró, C.
Textbook authors use many types of resources to teach centripetal acceleration, centripetal force and centrifugal force. They are resources between an intuitive and a formal perspective. We try to make a review, not exhaustive, of three points of view and also to present a new one supported on an original Newton's idea, and which could present some advantages when teaching and learning these concepts.
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4167
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 393-399  
12.
20 p, 654.7 KB Resolver el problema abierto : teñir lanas a partir de productos colorantes naturales : una actividad investigativa para la enseñanza secundaria obligatoria / Martinez Aznar, Maria Mercedes (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas) ; Ovejero Morcillo, P. (IES León Felipe (Getafe))
We present in this paper a class work for solving investigative problems, inserted into the theoretical constructivist context. We have chosen the topic «Dye wool with natural dyers», for its relevance in Organic Chemistry and also for its cultural and social interest, showing an actual perspective of Science. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4168
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 401-422  
13.
8 p, 316.2 KB Una sesión innovadora de trabajo de laboratorio para enseñar proceso de datos : segundo curso de estudios de física a nivel universitario / Fondère, F. (Université de Paris XI) ; Séré, Marie-Geneviève (Université de Paris XI)
An innovative reflection about measurement is proposed through Franck and Hertz experiment for second year University students. We present a sequence of laboratory work during which the students have the opportunity of deepening notions like dispersion, error and uncertainty, accuracy and precision, and some concepts of statistics. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4169
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 423-429  
14.
9 p, 547.0 KB Información bibliográfica y noticias
Inclou els apartats de "Tesis didácticas" y "Libros recibidos".
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4171
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 431-437  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.