Results overview: Found 15 records in 0.02 seconds.
Articles, 15 records found
Articles 15 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
22 p, 21.3 MB "Come pintor che con esemplo pinga..." (Pg. XXXII) / Vaquero Turcios, Joaquín
Ofrecemos en estas páginas las reflexiones que Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) publicó en el tercer volumen de su edición ilustrada de la Divina Comedia (1965) en las que aborda el tema del significado que tiene hoy en día ilustrar la obra de Dante y que podríamos resumir con la frase: con los ojos de Dante.
Oferim en aquestes pàgines les reflexions que Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) va publicar en el tercer volum de la seva edició il·lustrada de la Divina Comedia (1965) en les que tracta el tema del significat que té avui il·lustrar l'obra de Dante y que podríem resumir amb la frase: amb els ulls de Dante.
We offer in these pages the reflections that Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) published in the third volume of his illustrated edition of the Divine Comedy (1965) in which he tackles the subject of the meaning that illustrating Dante's work has today and which we could summarise with the phrase: with Dante's eyes.
Nous proposons dans ces pages les réflexions que Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) a publiées dans le troisième volume de son édition illustrée de la Divine Comédie (1965), où il aborde le thème du sens de l'illustration de l'œuvre de Dante aujourd'hui, que nous pourrions résumer par l'expression : avec les yeux de Dante.
Proponiamo in queste pagine le riflessioni che Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) pubblicò nel terzo volume della sua edizione illustrata della Divina Commedia (1965) in cui affronta il tema del significato dell'illustrazione dell'opera dantesca oggi, che potremmo riassumere con la frase: con gli occhi di Dante.

2023 - 10.5565/rev/dea.209
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 155-176 (Articoli)  
2.
16 p, 5.1 MB Il Dante di Guttuso. Una storia editoriale / Sansone, Salvatore (Istituto Storico Italiano per il Medioevo (Roma))
L'intervento indaga, all'interno della produzione artistica di Guttuso, il ruolo che ebbe la Commedia e la figura di Dante. Si prenderanno in esame le tavole realizzate dal pittore e si seguirà la storia editoriale dell'intero progetto fino alla realizzazione del volume finale, Il Dante di Guttuso. [...]
L'article investiga, dins de la producció artística de Guttuso, el paper que van tenir la Comèdia i la figura de Dante. S'examinaran les làmines creades pel pintor i es seguirà la història editorial de tot el projecte fins a la creació del volum final, Il Dante di Guttuso. [...]
The paper investigates the role of the Comedy and the figure of Dante in the context of Guttuso's artistic production. The painter's works will be examined and the editorial history of the project will be analyzed up to the creation of the volume "Il Dante di Guttuso". [...]
El artículo investiga el papel que desempeña la Commedia y la figura de Dante en de la producción artística de Guttuso Se examinarán las láminas realizadas por el pintor y se seguirá la historia editorial de todo el proyecto hasta la producción del volumen final, Il Dante di Guttuso. [...]
L'article étudie, dans la production artistique de Guttuso, le rôle joué par la Comedie et la figure de Dante. Les planches réalisées par le peintre seront examinées et l'histoire éditoriale de l'ensemble du projet sera suivie jusqu'à la production du volume final, Il Dante di Guttuso. [...]

2023 - 10.5565/rev/dea.192
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 139-154 (Articoli)  
3.
12 p, 66.8 KB Vaquero Turcios y su visión de Dante / Vivancos, Luis Felipe
El autor de este artículo parte de la premisa según la cual Dante es un visionario plástico y se pregunta cómo es posible ilustrar plásticamente su poema y cómo pasar de la plasticidad poética a la forma plástica propiamente dicha. [...]
L'autor d'aquest article parteix de la premissa segons la qual Dante és un visionari plàstic i es pregunta com és possible il·lustrar plàsticament el seu poema i com passar de la plasticitat poètica a la forma plàstica propiament dita. [...]
The author of this article starts from the premise that Dante is a plastic visionary and wonders how it is possible to illustrate his poem plastically and how to go from poetic plasticity to the plastic form itself. [...]
L'auteur de cet article part du principe que Dante est un visionnaire plastique et se demande comment il est possible d'illustrer plastiquement son poème et comment passer de la plasticité poétique à la forme plastique elle-même. [...]
L'autore di questo articolo parte dalla premessa che Dante è un visionario plastico e si chiede come sia possibile illustrare plasticamente la sua poesia e come passare dalla plasticità poetica alla forma plastica stessa. [...]

2023 - 10.5565/rev/dea.208
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 177-188 (Articoli)  
4.
18 p, 167.5 KB ¿Qué es el infierno? : cuatro reescrituras de la Divina comedia desde la escena latinoamericana contemporánea / Eudave Rosales, David Osvaldo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
A través de la revisión de cuatro experiencias escénicas contemporáneas latinoamericanas basadas en la Divina comedia, de Dante Alighieri: las obras dramáticas El infierno, de Vicente Leñero (México, 1989), y Una pasión sudamericana, de Ricardo Monti (Argentina, 1989); las puestas en escena Infierno (1997), Purgatorio (1998) y Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), y la intervención Maqueta para el Dante, de José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), se reflexiona sobre la forma en que las reescrituras se realizan de forma territorializada, es decir, desde un contexto concreto, y el texto-fuente dantesco funciona como generador de imágenes, intertextos y denotaciones.
A través de la revisió de quatre experiències escèniques contemporànies llatinoamericanes basades en la Divina comèdia, de Dante Alighieri: les obres dramàtiques El infierno, de Vicente Leñero (Mèxic, 1989), i Una passión sud-americana, de Ricardo Monti (Argentina, 1989) les posades en escena Infierno (1997), Purgatorio (1998) i Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Còrdova, Argentina), i la intervenció Maqueta para Dant, de José Alejandro Restrepo (Bogotà, Colòmbia, 2014), es reflexiona sobre la manera com les reescriptures es realitzen de forma territorialitzada, és a dir, des d'un context concret, i el text-font dantesc funciona com a generador d'imatges, intertextos i denotacions.
Through the review of four contemporary Latin American stage experiences based on Dante Alighieri's Divine Comedy, Vicente Leñero's El infierno (Mexico, 1989) and Ricardo Monti's Una pasión sudamericana (Argentina, 1989); the stagings Infierno (1997), Purgatorio (1998) and Paraíso (1999), by Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), and the intervention Maqueta para el Dante, by José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), the author reflects on thow the rewritings are performed, that is, from a specific context, and how the Dantean source-text functions as a generator of images, intertexts and denotations.
À travers l'examen de quatre expériences scéniques contemporaines latino-américaines basées sur la Divine Comédie de Dante Alighieri : les œuvres dramatiques El infierno, de Vicente Leñero (Mexique, 1989), et Una pasion sud-americana, de Ricardo Monti (Argentine, 1989) ; les mises en scène Infierno (1997), Purgatorio (1998) et Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentine), et l'intervention Maqueta para el Dante, de José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombie, 2014), réfléchissent sur le chemin dans lequel les réécritures s'effectuent de manière territorialisée, c'est-à-dire à partir d'un contexte spécifique, et le texte-source dantesque fonctionne comme générateur d'images, d'intertextes et de dénotations.
Attraverso la rassegna di quattro esperienze teatrali contemporanee latinoamericane tratte dalla Divina Commedia di Dante Alighieri: le opere drammatiche El infierno, di Vicente Leñero (Messico, 1989), e Una pasión sudamericana, di Ricardo Monti (Argentina, 1989); gli allestimenti Infierno (1997), Purgatorio (1998) e Paraíso (1999), di Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), e l'intervento Maqueta para el Dante, di José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), riflette sul cammino in cui le riscritture sono effettuate in modo territorializzato, cioè da un contesto specifico, e il testo-fonte dantesco funziona come generatore di immagini, intertesti e denotazioni.

2022 - 10.5565/rev/dea.173
Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 97-114 (Monogràfic)  
5.
18 p, 180.1 KB «O tu che leggi, udirai nuovo ludo» : teatro, riso e rito nella "commedia dei diavoli" (If XXI-XXIII) / Pizzimento, Paolo (Università degli Studi di Messina)
Questo articolo analizza, attraverso il filtro dei Performance Studies teorizzati da Richard Schechner, le modalità in cui le categorie di spettacolarità e teatralità emergono dal testo della Divina Commedia. [...]
Aquest article analitza, a través del filtre de Performance Studies teoritzat per Richard Schechner, les maneres en què les categories d'espectacularitat i teatralitat sorgeixen del text de la Divina Comèdia. [...]
This article analyses, through the filter of Performance Studies theorized by Richard Schechner, the ways in which the categories of spectacle and theatricality emerge from the text of the Divine Comedy. [...]
Este artículo analiza, a través del filtro de los estudios de performance teorizados por Richard Schechner, las formas en que las categorías de espectacularidad y teatralidad emergen del texto de la Divina Comedia. [...]
Cet article analyse, au filtre des Performance Studies théorisées par Richard Schechner, les manières dont les catégories de spectaculaire et de théâtralité émergent du texte de la Divine Comédie. [...]

2022 - 10.5565/rev/dea.161
Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 11-28 (Monogràfic)  
6.
12 p, 1.7 MB «A li occhi miei ricominciò diletto» : Il Purgatorio di Dante nella regia di Federico Tiezzi (2021) / Megale, Teresa (Università degli Studi di Firenze)
Il saggio ricostruisce la regia di Federico Tiezzi per il secondo allestimento (2021) de Il Purgatorio. La notte lava la mente, su drammaturgia di Mario Luzi. L'analisi dello spettacolo, immerso nella straniante condizione dell'attesa e in una particolare dulcedo atmosferica e psicologica, offre l'occasione per esaminare la scrittura scenica del regista toscano e per ingrandire il lavoro d'attore di Sandro Lombardi, fondato in modo speciale sull'universo poetico di Dante.
L'assaig reconstrueix la direcció de Federico Tiezzi per a la segona producció (2021) d'Il Purgatorio. La nit renta la ment, sobre dramatúrgia de Mario Luzi. L'anàlisi de l'espectacle, immers en la condició alienant de l'espera i en un dolç atmosfèric particular i psicològic, ofereix l'oportunitat d'examinar l'escriptura escènica del director toscà i per ampliar l'obra de l'actor de Sandro Lombardi, fundada d'una manera especial en l'univers poètic de Dante.
The essay reconstructs the direction of Federico Tiezzi for the second production (2021) of Il Purgatorio. The night washes the mind, on dramaturgy by Mario Luzi. The analysis of the show, immersed in the alienating condition of waiting and in a particular atmospheric dulcedo and psychological, offers the opportunity to examine the scenic writing of the Tuscan director and for enlarge the actor's work of Sandro Lombardi, founded in a special way on the universe Dante's poem.
El ensayo reconstruye la dirección de Federico Tiezzi para la segunda producción (2021) de Il Purgatorio. La noche lava la mente, sobre dramaturgia de Mario Luzi. El análisis del espectáculo, inmersos en la alienante condición de la espera y en un particular dulcedo atmosférico y psicológica, ofrece la oportunidad de adentrarse en la escritura escénica del director toscano y para ampliar la obra actoral de Sandro Lombardi, fundada de manera especial en el universo poético de Dante.
L'essai reconstitue la mise en scène de Federico Tiezzi pour la deuxième production (2021) d'Il Purgatorio. La nuit lave l'esprit, sur une dramaturgie de Mario Luzi. L'analyse du spectacle, plongé dans la condition aliénante de l'attente et dans un dulcedo atmosphérique particulier et psychologique, offre l'opportunité d'examiner l'écriture scénique du metteur en scène toscan et pour agrandir le travail d'acteur de Sandro Lombardi, fondé de manière particulière sur l'univers Poètique de Dante.

2022 - 10.5565/rev/dea.181
Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 75-86 (Monogràfic)  
7.
10 p, 96.9 KB Dante Alighieri no teatro em Portugal : algumas notas sobre uma nova fortuna / Andrade, Ana Beatriz (Universidade de Coimbra)
A Commedia de Dante Alighieri desde cedo foi objeto de leituras públicas, que acabaram por se ramificar em leituras com algum grau de encenação. A par destas, a Vida e a obra do vate florentino foram também a base para adaptações teatrais, que se tornaram um fenómeno não só em Itália como internacionalmente. [...]
La Commedia de Dante Alighieri va ser objecte de lectures públiques des de ben petit, que van acabar ramificant-se en lectures amb cert grau de posada en escena. Al costat d'aquests, la vida i l'obra del vate florentí també van ser la base de les adaptacions teatrals, que es van convertir en un fenomen no només a Itàlia sinó a nivell internacional. [...]
Dante Alighieri's Commedia has always been the subject of public readings, that ended up generating readings with some degree of staging. Besides this, the Life and works of the Florentine poet were the base of theatrical adaptations, that became an Italian as well as international phenomenon. [...]
La Comedia de Dante Alighieri fue objeto de lecturas públicas desde temprana edad, que acabaron ramificándose en lecturas con cierto grado de puesta en escena. Junto a estos, la vida y obra del vate florentino también fueron la base para las adaptaciones teatrales, que se convirtieron en un fenómeno no solo en Italia sino a nivel internacional. [...]
La Commedia de Dante Alighieri a fait l'objet de lectures publiques dès son plus jeune âge, qui ont fini par se ramifier en lectures avec une certaine mise en scène. Parallèlement à cela, la vie et l'œuvre du vate florentin ont également servi de base à des adaptations théâtrales, qui sont devenues un phénomène non seulement en Italie mais à l'échelle internationale. [...]

2022 - 10.5565/rev/dea.163
Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 87-96 (Monogràfic)  
8.
22 p, 3.0 MB Sobre unas imágenes posibles acerca de la Divina Comedia : Manolo Belzunce / Puig, Arnau
El artículo analiza la transcripción plástica de Manolo Belzunce, en clave borgiana, del poema de Dante Alighieri.
L'article analitza la transcripció plàstica de Manolo Belzunce, en clau borgiana, de la Divina Comèdia de Dante Alighieri.
The article investigates Manolo Belzunce's visual transcriptions of Dante's poem in a Borgesian key.
L'article analyse la transcription visuelle, dans une clé borgienne, de la Divine Comédie de Manolo Belzunce.
L'articolo analizza la trascrizione visiva, in chiave borgiana, della Divina Comedia da parte di Manolo Belzunce.

2021 - 10.5565/rev/dea.151
Dante e l'Arte, Vol. 8 (2021) , p. 203-224 (Articles)  
9.
8 p, 60.1 KB Il mondo sub specie paradisi nelle miniature di Giovanni di Paolo per la Commedia Yates-Thompson / Ciccuto, Marcello (Università di Pisa)
Con questo saggio intendo mettere in luce le più tipiche componenti dell'immaginazione visionaria del pittore senese Giovanni di Paolo, orientate a una costruzione narrativa della sua illustrazione delParadiso nel ms. [...]
Amb aquest assaig pretenc destacar els components més típics de la imaginació visionària del pintor sienès Giovanni di Paolo, orientat a una construcció narrativa de la seva il·lustració del paradís en el ms. [...]
With this essay I intend to highlight the most typical components of the visionary imagination of the Sienese painter Giovanni di Paolo, oriented towards a narrative construction of his illustration of the Paradise in the ms. [...]
Con este ensayo assaig pretendo destacar los componentes más típicos de la imaginación visionaria del pintor sienès Giovanni di Paolo, orientadas hacia una construcción narrativa de su ilustración del paraíso en el ms. [...]
Avec cet essai, j'ai l'intention de mettre en évidence les composants les plus typiques de l'imagination visionnaire du peintre siennois Giovanni di Paolo, orienté vers une construction narrative de son illustration du paradis dans le ms. [...]

2021 - 10.5565/rev/dea.154
Dante e l'Arte, Vol. 8 (2021) , p. 57-64 (Monogràfic)  
10.
22 p, 195.1 KB Un codice senese nella storia delle illustrazioni dantesche : note sulla fortuna critica della Commedia Yates Thompson 36 / Orsi, Elisa (Università di Pisa)
Il contributo intende ripercorrere brevemente la ricezione critica del ms. Yates Thompson 36, mostrando le intersezioni tra la storia della fortuna del manoscritto e la storia della fortuna dei manoscritti illustrati danteschi dal Novecento ad oggi. [...]
L'atricle pretén recórrer breument la recepció crítica del ms. Yates Thompson 36, tot mostrant les interseccions entre la història de la fortuna del manuscrit i la història de la fortuna dels manuscrits il·lustrats de Dante des del segle XX fins a l'actualitat. [...]
The article briefly retraces the critical reception of the manuscript Yates Thompson 36, showing the intersections between the successful history of the manuscript and that of Dante's illuminated manuscripts from the 20th century to the present. [...]
El artículo pretende rercorrere brevemente la recepción crítica del ms. Yates Thompson 36, mostrando las intersecciones entre la historia de la fortuna del manuscrito y la historia de la fortuna de Dante desde el siglo XX hasta el presente. [...]
La contribution vise à retracer brièvement la réception critique de Mme Yates Thompson 36, montrant les intersections entre l'histoire de la fortune du manuscrit et l'histoire de la fortune des manuscrits illustrés de Dante du XXe siècle à nos jours. [...]

2021 - 10.5565/rev/dea.155
Dante e l'Arte, Vol. 8 (2021) , p. 65-86 (Monogràfic)  

Articles : 15 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.