Anuario Lope de Vega

Anuario Lope de Vega 34 records found  Search took 0.03 seconds. 
1.
17 p, 562.7 KB Lope y la Edad de Plata / Ródenas de Moya, Domingo (Universitat Pompeu Fabra)
Presentación del volumen con breve estado de la cuestión y breve resumen de los artículos.
Presentation of the volume with a brief state of the art and a short summary of the articles.

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.185
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. i-xvii (Presentación)  
2.
27 p, 645.5 KB Carpintería teatral en "La dama boba" lorquiana : Lope a ritmo de Molière / Agraz-Ortiz, Alba (Universidad de Salamanca)
Este trabajo estudia el texto adaptado de La dama boba de Lope que Federico García Lorca realizó para la compañía de Eva Franco en 1934 (Buenos Aires) y que, con ocasión del tricentenario del Fénix, sirvió de base para un montaje posterior en España en 1935 (bajo la dirección de Rivas Cherif y a cargo de la compañía Xirgu-Borrás). [...]
This paper examines Lorca's version of Lope's La dama boba, which was performed by Eva Franco's Company in Buenos Aires in 1934, and then by Rivas Cherif and the Xirgu-Borrás' Company in 1935 for the occasion of Lope's tercentenary. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.146
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 1-27 (Artículos. Sección monográfica)  
3.
29 p, 628.8 KB "ABC" en el tricentenario de Lope de Vega : una utilización del Fénix y su obra con fines ideológicos / Álvarez Álvarez, María (Universidad de Oviedo)
La celebración del tricentenario de la muerte de Lope de Vega en 1935 puso de actualidad el nombre del autor, que pasó a ser habitual en la prensa de la época. Del estudio del tratamiento que autor y obra recibieron ese año en el diario madrileño ABC, periódico conservador y promonárquico, obtenemos un ejemplo perfecto de una práctica que fue muy habitual durante este año: utilizar la obra y la figura del dramaturgo con fines ideológicos, para asociarlo con determinados valores y enviar así un mensaje que poco o nada tenía que ver con él. [...]
The celebration of the tercentenary of the death of Lope de Vega in 1935 gave relevance to the author's name, which appeared frequently in newspapers. Studying the treatment that Lope and his work received during that year in ABC, a conservative and monarchist daily newspaper from Madrid, we obtain a perfect example of a very common practice during the year under investigation: the ideological use of the playwright's work and figure in order to associate them with certain values and thus send a message that had little or nothing to do with him. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.151
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 28-56 (Artículos. Sección monográfica)  
4.
29 p, 608.8 KB Los mil y un Lopes de Diego / Bernal Salgado, José Luis (Universidad de Extremadura)
"Los mil y un Lopes de Diego" aborda la relación fructífera entre Lope de Vega y Gerardo Diego, destacando la admiración y fascinación que el autor del Veintisiete sintió por la obra de Lope, que se refleja tanto en su obra poética como en su prosa literaria. [...]
"The one thousand and one Lopes of Diego" presents the productive relationship between Lope de Vega and Gerardo Diego, emphasazing the admiration and fascination that Diego, an author that belongs to the Generation of 1927, felt for Lope's work, and how this admiration is reflected in his poetry and literary prose. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.157
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 57-85 (Artículos. Sección monográfica)  
5.
24 p, 565.2 KB Miguel Hernández y la poesía de Lope (1935-1936) / Díez de Revenga, Francisco Javier (Universidad de Murcia)
La publicación de los sonetos incluidos en El rayo que no cesa puso de relieve que Miguel Hernández aprendió a construirlos en los clásicos de nuestro Siglo de Oro y, entre ellos, quizá más aún que en ningún otro, en Lope de Vega, al que por aquellos años seguía igualmente de forma muy fiel en sus dramas Los hijos de la piedra y El labrador de más aire. [...]
The publication of the sonnets included in El rayo que no cesa revealed that Miguel Hernández had learned to build the sonnets from the classics of our Golden Age, and among them, perhaps more than anyone else, Lope de Vega, to whom Hernánez remained faithful in those same years in his plays Los hijos de la piedra and El labrador de más aire. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.140
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 86-109 (Artículos. Sección monográfica)  
6.
42 p, 696.5 KB "Beneméritos cruzados de la cultura española" : el tricentenario de Lope en el ámbito conservador español / García Ruiz, Víctor (Universidad de Navarra)
En este trabajo se analizan diversas reacciones ante el Tricentenario lopiano que tienen en común su procedencia del ámbito conservador. Concretamente, las de Felipe Lluch, desde la crítica teatral; Joaquín de Entrambasaguas, desde la revista Fénix dedicada al Tricentenario; Eduardo Marquina, desde la creación escénica; y la revista católica Cruz y Raya. [...]
This paper deals with the different reactions to Lope de Vega's Tricentenary, all coming from the Spanish conservative wing. In particular, it studies those by Felipe Lluch, in the performing arts; Joaquín de Entrambasaguas, publisher of Fénix, a journal devoted to Lope throughout the 1935 Tricentenary; the playwright Eduardo Marquina; and the Catholic intellectual journal Cruz y Raya. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.147
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 110-151 (Artículos. Sección monográfica)  
7.
24 p, 630.5 KB El Lope hegemónico y el Lope subalterno del tricentenario / Herrero Senés, Juan (University of Colorado Boulder)
El artículo propone una lectura distinta a la habitual de los actos de conmemoración del tricentenario de Lope de Vega, argumentando que las posiciones ideológicamente más separadas comparten una visión parecida de Lope basada en subrayar los componentes extraliterarios de su figura y su rol simbólico. [...]
The article proposes a fresh interpretation of the commemoration of the tercentenary of Lope de Vega (1935) arguing that ideologically separate intellectuals share a similar vision of Lope based on stressing extraliterary components and highlighting his symbolic role. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.153
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 152-175 (Artículos. Sección monográfica)  
8.
24 p, 620.6 KB Música para una celebración literaria : el tercer centenario de Lope de Vega y el Premio Nacional de Música de 1935 / López Galarza, Carlos (Universidad Católica de Valencia)
La celebración del III centenario de la muerte de Lope de Vega en 1935 tuvo algunas consecuencias interesantes en el ambiente musical español. El uso de músicas de varias épocas y estilos se limitó en muchas ocasiones a la ambientación sonora en actos de homenaje o ilustraciones musicales de la época de Lope en conferencias y representaciones teatrales, en especial las obras contenidas en el trabajo de Jesús Bal y Gay publicado ese mismo año. [...]
The celebration of the third centenary of Lope de Vega's death in 1935, had some interesting consequences in the Spanish music scene. Using music from several times and styles was limited in many cases to the sound setting for homages or music examples from Lope's days during conferences or theatre performances. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.150
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 176-199 (Artículos. Sección monográfica)  
9.
17 p, 569.5 KB La Barraca, 1933 : el giro lopiano de García Lorca / Rodríguez-Solás, David (University of Massachusetts Amherst)
Este artículo analiza las prácticas escénicas de García Lorca en el montaje de los clásicos con el Teatro Universitario La Barraca a raíz de la elección de las comedias de Lope de Vega Fuenteovejuna y El caballero de Olmedo. [...]
This article studies García Lorca's stagings of Golden Age plays with the amateur student troupe La Barraca. It considers the staging of Lope de Vega's Fuenteovejuna and El caballero de Olmedo. In 1933, this troupe experiences a substantial change in the staging of classical plays as Fuenteovejuna was included in their repertoire. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.148
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 200-216 (Artículos. Sección monográfica)  
10.
21 p, 619.9 KB Ezra Pound, "lopista" / Rogers, Gayle (University of Pittsburgh)
This article reveals Ezra Pound's deep, early engagements with the works of Lope de Vega. A young Pound studied Lope de Vega in graduate school and began a doctoral thesis on the gracioso figure in his plays, under the direction of famed lopista Hugo Rennert. [...]
Este artículo pone de manifiesto el temprano y profundo interés de Ezra Pound en la obra de Lope de Vega. El joven Pound estudió a Lope en la universidad e inició una tesis doctoral sobre la figura del gracioso, bajo la dirección del afamado lopista Hugo Rennert. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.145
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 217-237 (Artículos. Sección monográfica)  
11.
23 p, 607.5 KB En el tricentenario de Lope de Vega : "La Dorotea" de Eduardo Marquina / Russo, Antonella (Università di Salerno)
En enero de 1935, en el Teatro Cómico de Madrid, Eduardo Marquina estrena La Dorotea. Comedia en verso, en tres jornadas, inspirada en la famosa obra de Lope de Vega. El presente estudio pretende analizar la pieza del dramaturgo catalán, sus relaciones intertextuales con el texto del Fénix, así como su significado y recepción en el contexto del tricentenario de la muerte de Lope.
In January 1935, at the Teatro Cómico in Madrid, Eduardo Marquina premieres La Dorotea. Comedia en verso, en tres jornadas, inspirada en la famosa obra de Lope de Vega. This study analyzes the Catalan author's drama and its intertextual relationships with the Fénix's text, as well as the reception of the play in the context of the tricentenary of Lope's death.

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.156
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 238-260 (Artículos. Sección monográfica)  
12.
26 p, 649.1 KB Lope de Vega de ultratumba : tres calas fantasmales en la recepción póstuma del Fénix / Sánchez Jiménez, Antonio (Université de Neuchâtel)
Este trabajo estudia una curiosa serie de apariciones lopescas que nos muestra la influencia póstuma del Fénix a lo largo de varios siglos, abarcando diversos países europeos. Concretamente, estudiamos el fantasma de Lope en textos literarios de la Holanda del siglo xvii, de la Francia decimonónica y de la España de comienzos del siglo xx, en lo que constituye un fenómeno lo suficientemente extendido como para que podamos hablar de una tendencia. [...]
This article studies a curious serious of apparitions of Lope de Vega's ghost that attest to his posthumous influence along the centuries and in various European countries. In particular, we study Lope's ghost in literary texts from seventeenth-century Holland, nineteenth-century France, and the Spain of the early twentieth century, a span of years and countries that seems extensive enough to speak of a tendency. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.141
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 261-286 (Artículos. Sección monográfica)  
13.
23 p, 608.5 KB De Lorca a Lope / Soria Olmedo, Andrés (Universidad de Granada)
Lorca atendió a Lope de diversos modos. Como director de La Barraca dirigió Fuenteovejuna y El caballero de Olmedo para un público popular y rural, La dama boba para el público urbano de Buenos Aires, Madrid y Barcelona, y Peribáñez y el Comendador de Ocaña para el experimental Club Teatral Anfistora, acomodando los textos y la escenografía a cada contexto. [...]
Lorca paid several «forms of attention» to Lope de Vega. As director of La Barraca he staged Fuenteovejuna and El caballero de Olmedo for popular and rural audiences, La dama boba for the urban audiences of Buenos Aires, Madrid, and Barcelona, and Peribáñez y el Comendador de Ocaña for the experimental Anfistora Club, reshaping the texts and the stage setting accordingly. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.149
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 287-309 (Artículos. Sección monográfica)  
14.
34 p, 669.0 KB Actividad editorial en torno al tricentenario de Lope de Vega / Zamora Muñoz, María José (Escuela Superior de Canto de Madrid)
En 1935 se celebró el tricentenario de la muerte de Lope de Vega. En este trabajo se presentan las ediciones de las obras de Lope de Vega y los estudios en torno a su figura y obra publicados aquel año.
The tercentenary of Lope de Vega's death was celebrated in 1935. This paper examines the editions of Lope's plays as well as all research works about him and his work published that year.

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.160
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 310-343 (Artículos. Sección monográfica)  
15.
11 p, 641.8 KB Lope de puntillas : el estreno del ballet «Laurencia» en Leningrado (1939) / Chiginskaya, Maria (Universidade de Vigo)
Este artículo trata sobre el ballet Laurencia, basado en la obra de Lope de Vega Fuenteovejuna, estrenado en Leningrado (URSS) en 1939, y explica cómo un experimento arriesgado, que consistía en convertir una antigua obra dramática española en ballet moderno soviético, fue coronado por el éxito. [...]
This article explains how the 1939 ballet Laurencia, based on the play Fuenteovejuna by Lope de Vega, was successfully transformed into a modern Soviet ballet. Furthermore, the article describes the influence of Spanish drama in the USSR and the historical impact of Fuenteovejuna on the Russian stage.

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.159
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 344-354 (Artículos. Sección miscelánea)  
16.
32 p, 8.1 MB Un fondo semidesconocido de obras (¿y una cuarteta autógrafa?) de Lope : la Bibliotheca Bodmeriana / Crivellari, Daniele (Università degli Studi di Salerno)
El presente trabajo ofrece noticias detalladas a propósito de un fondo de obras de Lope de Vega semidesconocido hasta la fecha, el de la Fundación Martin Bodmer de Ginebra (Suiza). El artículo consta de dos partes: en la primera, después de presentar brevemente la Bibliotheca Bodmeriana, se reseñan todos los textos no dramáticos del Fénix custodiados en la fundación, señalando sus peculiaridades bibliográficas. [...]
This paper provides detailed information about a little-known collection of works by Lope de Vega, preserved at the Martin Bodmer Foundation of Geneva (Switzerland). The article consists of two parts: in the first part, after a brief presentation of the Bibliotheca Bodmeriana, all non-dramatic works by Lope de Vega kept in this library are described, indicating the bibliographic peculiarities of each volume. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.154
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 355-386 (Artículos. Sección miscelánea)  
17.
22 p, 673.5 KB Sobre la fuente, las circunstancias de creación y la fecha del "Diálogo militar a honor de Espínola", de Lope de Vega / Rodríguez-Gallego, Fernando (Université de Neuchâtel)
El presente artículo estudia la fuente principal, que aún no había sido identificada, del Diálogo militar a honor de Espínola, de Lope de Vega, así como sus circunstancias de encargo y creación, y la posible fecha en que pudo haber sido escrito y representado.
This paper examines the main source of Lope de Vega's Diálogo militar a honor de Espínola, which had not been identified until now, and the circumstances of its commission and creation, as well as the possible date when it could have been written and performed.

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.158
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 387-408 (Artículos. Sección miscelánea)  
18.
23 p, 579.2 KB Proxemia y espacio dramático en el teatro pastoril del primer Lope de Vega / Sáez Raposo, Francisco (Universidad Complutense de Madrid)
En el presente trabajo se analiza el modo en el que Lope de Vega se sirve de la proxemia a la hora de (re)crear el espacio dramático en el que transcurren los argumentos de sus primeras comedias pastoriles. [...]
In this paper I analyze the way in which Lope de Vega uses proxemics when (re)creating the dramatic space where he locates the different plots of his early pastoral dramas. The way actors use distances onstage, combined with gestures and sound (sometimes real, others times referred) evokes in the audience's imagination a place that sounds familiar to them, maybe only conceptually, as we are dealing with a totally codified genre. [...]

2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.152
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 409-431 (Artículos. Sección miscelánea)  
19.
11 p, 527.4 KB Reseñas / Antonucci, Fausta (Università Roma Tre)
Obra ressenyada: A. RODRÍGUEZ LÓPEZ-VÁZQUEZ, ed. , ¿Miguel de Cervantes?, La conquista de Jerusalén por Godofre de Bullón. Nuremberg: More Than Books, 2014.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.169
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 432-442 (Reseñas)  
20.
5 p, 505.7 KB Reseñas / Boadas, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Obra ressenyada: Lope de Vega (atribuida), El alcalde de Zalamea. Kassel: Reichenberger, 2014.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.170
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 443-447 (Reseñas)  
21.
9 p, 522.8 KB Reseñas / Borrego Gutiérrez, Esther (Universidad Complutense de Madrid)
Obra ressenyada: Miguel ZUGASTI, Ester ABREU VIEIRA DE OLIVEIRA y Maria MIRTIS CASER, eds. , El teatro barroco: textos y contextos. Actas selectas del Congreso Extraordinario de la AITENSO, PPGL / AITENSO, Vitória, 2013.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.171
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 448-456 (Reseñas)  
22.
7 p, 513.2 KB Reseñas / Carmona Lázaro, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Obra ressenyada: María BASTIANES, Esther FERNÁNDEZ y Purificació MASCARELL, eds. , Diálogos en las tablas: últimas tendencias de la puesta en escena del teatro clásico español. Kassel: Reichenberger, 2014.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.172
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 457-463 (Reseñas)  
23.
8 p, 528.2 KB Reseñas / Di Pastena, Enrico (Università di Pisa)
Obra ressenyada: Maria GRAZIA PROFETI, Lo trágico y lo cómico mezclado. Kassel: Reichenberger, 2014.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.173
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 464-471 (Reseñas)  
24.
9 p, 518.2 KB Reseñas / Di Stefano, Giuseppe (Università di Pisa)
Obra ressenyada: Emilio PASQUINI, ed. , Studi e problemi di critica testuale: 1960-2010. Bologna: Commissione per i testi di lingua, 2012.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.174
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 472-480 (Reseñas)  
25.
8 p, 521.6 KB Reseñas / Escudero Baztán, Juan Manuel (Universidad de Navarra)
Obres ressenyades: Veronika RYJIK, Lope de Vega en la invención de España. El drama histórico y la formación de la conciencia nacional. Woodbridge: Tamesis, 2011 ; Oana Andreia SAMBRIAN, Mariela INSÚA y Antonie MIHAIL, eds. [...]
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.175
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 481-488 (Reseñas)  
26.
4 p, 509.8 KB Reseñas / Fernández, Esther (Rice University)
Obra ressenyada: Bárbara MUJICA, A New Anthology of Early Modern Spanish Theater. Play and Playtext. New Heaven y Londres: Yale University Press, 2015.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.176
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 489-492 (Reseñas)  
27.
6 p, 511.6 KB Reseñas / Fernández Rodríguez, Natalia (Universität Bern)
Obra ressenyada: Mirzam C. PÉREZ, The Comedia of Virginity: Mary and the Politics of Seventeenth-Century Spanish Theater. Waco: Baylor University Press, 2012.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.177
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 493-498 (Reseñas)  
28.
5 p, 510.3 KB Reseñas / García-Reidy, Alejandro (Syracuse University)
Obra ressenyada: Bárbara MUJICA, ed. , Shakespeare and the Spanish "Comedia". Translation, Interpretation, Performance. Essays in Honor of Susan L. Fischer. Lewisburg: Bucknell University Press, 2013.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.178
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 499-503 (Reseñas)  
29.
5 p, 509.4 KB Reseñas / Giuliani, Luigi (Università di Perugia)
Obra ressenyada: Josefa BADÍA HERRERA, Los primeros pasos en la comedia nueva. Textos y géneros en la colección teatral del conde de Gondomar. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2014.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.179
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 504-508 (Reseñas)  
30.
7 p, 517.3 KB Reseñas / Londero, Renata (Università di Udine)
Obra ressenyada: Ignacio ARELLANO y Juan Antonio MARTÍNEZ BERBEL, eds. , Violencia en escena y escenas de violencia en el Siglo de Oro, Nueva York: IDEA, 2013.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.180
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 509-515 (Reseñas)  
31.
8 p, 518.3 KB Reseñas / Nider, Valentina (Università degli Studi di Trento)
Obra ressenyada: Felipe B. PEDRAZA JIMÉNEZ, Rafael GONZÁLEZ CAÑAL y Elena E. MARCELLO, eds. , Judaísmo y criptojudaísmo en la comedia española (XXXV Jornadas de Teatro clásico, Almagro 5-7 de julio de 2012). [...]
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.181
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 516-523 (Reseñas)  
32.
7 p, 513.1 KB Reseñas / Pedraza Jiménez, Felipe B. (Universidad de Castilla-La Mancha)
Obra ressenyada: Lope de Vega, Romances de juventud. Madrid: Cátedra, 2015.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.182
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 524-530 (Reseñas)  
33.
6 p, 508.8 KB Reseñas / Trambaioli, Marcella (Università del Piemonte Orientale, Vercelli)
Obra ressenyada: M. G. PROFETI, coord. , Lope de Vega Carpio, Tirso de Molina, Miguel de Cervantes. Il teatro dei Secoli d'oro. Milán: Bompiani, 2014.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.183
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 531-536 (Reseñas)  
34.
9 p, 531.7 KB Reseñas / Veny-Mesquida, Joan Ramon (Universitat de Lleida)
Obra ressenyada: Creneida. Anuario de literaturas hispánicas, monográfico "Filología de autor y Crítica genética frente a frente", II (2014) ISSN 2340-8960.
2016 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.184
Anuario Lope de Vega, Vol. 22 (2016) , p. 537-545 (Reseñas)  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.