Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/126012
Construir para deconstruir y volver a construir : elaboración colaborativa de un diccionario escolar de ciencias
Estopà Bagot, Rosa (Universitat Pompeu Fabra)

Títol variant: Construir per deconstruir i tornar a construir : elaboració col·laborativa d'un diccionari escolar de ciencias
Títol variant: Build to deconstruct and re-construct : collaborative development of a school science dictionary
Data: 2014
Resum: Este artículo presenta la metodología colaborativa utilizada en la construcción de un diccionario escolar de ciencias para niños de 5 a 8 años, basada en un corpus de definiciones de niños. Durante 3 años se trabajó con 500 niños que definieron y dibujaron los términos más básicos de la ciencia. A partir del corpus, seleccionamos solo la información acumulativa científicamente positiva y así elaboramos las definiciones sin añadir nueva información. Finalmente, el artículo muestra la adecuación del diccionario a través de los resultados de una prueba de comprensión realizada con 160 escolares. Estos resultados permiten continuar con proyectos que trabajen el lenguaje junto al conocimiento científico desde los inicios: no hay ciencia sin palabras para referirse a ella ni sin palabras para comunicarla.
Resum: This paper presents the collaborative methodology used in the creation of a school dictionary of science for children aged between 5 and 8 years, based on a corpus of definitions given by children in the Catalan language. The work was conducted over a period of 3 years with 500 children who defined and described the most basic terms of science. From the corpus, we selected only the accumulated information which was scientifically positive and thus produced definitions without adding new information. Finally, the article demonstrates the suitability of the dictionary through the results of a lexical comprehension test carried out with 160 students. These results allow the carrying out of future plans which work the language with scientific knowledge from the beginnings: there is not science without words to represent it or to communicate it.
Resum: Aquest article presenta la metodologia col·laborativa utilitzada en la construcció d'un diccionari escolar de ciències per a nens de 5 a 8 anys, basada en un corpus de definicions de nens. Durant 3 anys es va treballar amb 500 nens que van definir i van dibuixar els termes més bàsics de la ciència. A partir del cos, seleccionem només la informació acumulativa científicament positiva i així elaborem les definicions sense afegir nova informació. Finalment, l'article mostra la adequació del diccionari a través dels resultats d'una prova de comprensió realitzada amb 160 escolars. Aquests resultats permeten continuar amb projectes que treballin el llenguatge al costat del coneixement científic des dels inicis: no hi ha ciència sense paraules per referir-se a ella ni sense paraules per comunicar-la.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Diccionarios escolares ; Corpus escolar ; Terminología escolar ; Ciencia ; Lengua ; Dictionaries for children ; Children’s corpus ; Academic terminology ; Science ; Language ; Diccionaris escolars ; Terminologia escolar ; Ciència ; Llengua
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 571-590, ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1344


20 p, 1.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir