Un volum de les traduccions franceses de l鈥檕bra de Kierkegaard d’脡ditions de L’Orante on s鈥檋a publicat聽un “Index terminologique…” del qual extraiem aquesta categoria de “Diccionari de conceptes Kierkegaardian”聽

Varem remarcar en un post anterior聽com a obra de refer猫ncia el treball de Malantschuk, Gregor. (cop. 1986). Index terminologique : principaux concepts de Kierkegaard, traduit del dan猫s i adaptat i completat聽 per Else-Marie Jacquet-Tisseau que pren la major part del darrer volum (el 20猫) de les obres completes de S枚ren Kierkegaard tradu茂des al franc猫s聽per les Editions de l鈥橭rante de Paris.

Vegem el que hi diu respecte al concepte de repetici贸 (聽Gjentagelsen) :

“REPETICI脫. Dins La Repetici贸 Constantin Constantius experimenta聽els diversos sentits del mot repetici贸聽[ Gjentagelsen ], des dels聽m茅s corrents fins als m茅s聽 essencials i profunds. S鈥檌nteressa sobretot en la repetici贸聽per la seva relaci贸 amb les esferes est猫tica聽i religiosa, mostrant que聽aquesta聽茅s impossible dins la primera on tot dep猫n del joc de les聽conting猫ncies ; s鈥檌ndica聽tot seguit聽els dominis on聽el concepte de repetici贸 rep el seu veritable contingut : “La repetici贸聽茅s el mot d鈥檕rdre de tota concepci贸聽 猫tica ; la repetici贸聽茅s la condici贸 sine聽qua non de tot problema dogm脿tic” (OC V 21). Per a聽il路lustrar聽el moviment religi贸s orientat dins聽el sentit de la repetici贸, d贸na l鈥檈xemple de l鈥檋ome jove el qual,聽en el curs del seu聽amor desgraciat, cerca un nou punt de聽parten莽a dins la seva聽vinculaci贸 amb el transcendent. Comentant la problem脿tica de la repetici贸 dins Pap. IV B 117, p. 281 sv., Kierkegaard resumeix聽el seu聽rol聽en els聽diversos estadis est猫tic, 猫tic聽i religi贸s.”La聽m茅s profunda expressi贸 de la repetici贸 (p. 293) 茅s la reconciliaci贸 a l鈥檈stadi religi贸s :聽aquesta forma superior apareix com el fi聽vers聽el qual s鈥檃dre莽a聽tota la obra聽de Kierkegaard. Mentrestant ens d贸na聽tamb茅 molts exemples de la repetici贸 en el pla聽猫tic聽on els actes s鈥檃compleixen dins la perspectiva de l鈥檈tern.聽Aquest punt de vista 茅s聽notablement sostingut per l鈥檃ssessor Wilhelm i es retroba igualment dins聽els聽escrits edificants, en particular Les Obres de l鈥檃mor. La contrapartida negativa d鈥檃questa posici贸 猫tica ens 茅s donada per aquest聽descoratjament que redueix ” tota la vida聽a una banal聽i mon貌tona repetici贸” (O IV 279; cf.聽tamb茅 OC XIV 232 : “indolent repetici贸”). L鈥檋ome聽arriba聽a la maduresa, 茅s a dir, la聽m茅s alta expressi贸 de la repetici贸,聽quan fracassen els seus esfor莽os sobre el pla 猫tic i li cal rec贸rrer a la reconciliaci贸聽en Crist, el punt de parten莽a聽d鈥檜na vida nova. Esmentem聽finalment dues formes particulars de聽repetici贸 :聽aquella pr貌pia聽de cada generaci贸聽la qual聽“repeteix聽i reviu聽el contingut mateix del paganisme” (Trois discours sur des circonstances suppos茅es : OC VIII 16)聽i聽aquella pr貌pia聽del geni qui “reviu tot聽el passat”聽en聽la seva聽forma original (Concept d’angoisse : OC VII 203)”

聽(Les refer猫ncies entre par猫ntesi es refereixen als diferents volums de聽les obres completes de S枚ren Kierkegaard tradu茂des al franc猫s聽per les Editions de l鈥橭rante de Paris)