“Pràctiques educatives basades en evidències” Escola Emili Juncadella
Des del barri de Navas (Barcelona) l’escola pública Emili Juncalleda presenta la seva experiència d’immersió en un procés de canvis reflexionats i consensuats amb l’objectiu de millorar la seva pràctica educativa per aconseguir l’atenció a la diversitat i assegurar l’òptim desenvolupament de l’alumnat. L’inici d’aquesta transformació va sorgir a partir dels projectes “Eines pel canvi educatiu” i “Xarxes per al canvi”, els quals han dotat de fonamentació teòrica pedagògica el procés d’innovació. La implicació de l’escola en el projecte ha permès la consolidació d’aquestes iniciatives, contribuint a sensibilitzar els membres de l’escola cap a la utilització de les evidències científiques per a la fonamentació i el desenvolupament de processos d’innovació sostenibles i efectius. Així, aquest vídeo permet conèixer des de la mà de l’equip docent, l’experiència del centre sobre com portar a terme processos de millora fonamentada a les evidències i alhora pot servir d’inspiració per altres centres que vulguin iniciar processos similars. També s’explica d’on prové i en què consisteix la seva pràctica educativa, quin procés s’ha seguit per implementar-la els darrers 3 anys i les conseqüències del mateix, tant a l’alumnat com al professorat.
“Pràctiques educatives basades en evidències” Escola Tecnos
Des del centre de la ciutat de Terrassa (Barcelona), l'escola Tecnos presenta el seu compromís de millorar la qualitat educativa a través de la multi-docència com a pràctica educativa per a la formació entre professionals, destacant el grau d'implicació i compromís en la formació permanent de tot l'equip docent. La implicació de l’escola en el projecte ha comptat amb la voluntat de l'equip docent de garantir que els canvis pedagògics reverteixin en la millora de la qualitat educativa. La participació en els tallers formatius col·laboratius del projecte ha permès la consolidació d'aquesta iniciativa, creant equips de treball a l'escola basats en la multi-docència, realitzant una recollida d'evidències i comprovant l’èxit de la pràctica. El vídeo mostra com s'entén des de l'escola la multi-docència i les intencions que s'han pretès amb la seva implantació. També s'explica com aprendre aquesta metodologia d'anàlisi i reflexió de la pràctica educativa, els ha permès comprovar que, els canvis introduïts responien veritablement als objectius que plantejats.
"Pràctiques educatives basades en evidències" Escola Roser Capdevila. Terrassa
Des de les afores de la ciutat de Terrassa (Barcelona), l'escola pública Roser Capdevila es presenta com una escola innovadora, centrada en els ambients de treball i els projectes de recerca com a pilars pedagògic. El seu objectiu és generar ambients enriquits de treball on l'alumnat trobi proposades de treball autònomes que abarquin tots els àmbits necessaris per als seus aprenentatges (llenguatge, matemàtic, creatiu, investigador, etc.). Partint de la filosofia Montessori, valoren la possibilitat que aules i ambients externs es basin en ambients, amb la finalitat de generar benestar i qualitat emocional i aprenentatge de l'alumnat. La implicació de l’escola en el projecte PBE Tools els ha permès tenir temps per a reflexionar, comunicar, exposar amb altres escoles diverses idees, rebre feedback d'altres docents, etc. A més, els ha ajudat a estructurar les bases del projecte pilot i a reflexionar sobre les diferents accions que havien de dur a terme. El vídeo explica com han anat aplicant al llarg de tots els cursos aquest treball i el seu desig d'implementar-lo a tot el centre. Expliquen com es pot avaluar el procés, quin ha estat el camí per a arribar aquí, com s'han generat els canvis i què han implicat.
