Web of Science: 9 cites, Scopus: 7 cites, Google Scholar: cites
La transposición del concepto de diversidad biológica. Un estudio sobre los libros de texto de la educación secundaria española
Bermudez, Gonzalo Miguel Angel (Universidad Nacional de Córdoba y CONICET (Consejo Nacional de investigaciones Científicas y Técnicas))
De Longhi, Ana Lía (Universidad Nacional de Córdoba)
Díaz, Sandra (Universidad Nacional de Córdoba e IMBIV-CONICET (Instituto Multidisciplinario de Investigaciones Científicas y Técnicas))
Gavidia Catalán, Valentín (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)

Títol variant: La transposició del concepte de diversitat biològica. Un estudi sobre els llibres de text de l'educació secundària espanyola
Títol variant: Didactic transposition of the biodiversity concept. A study of Spanish high-school textbooks
Data: 2014
Resum: Este trabajo estudia la presencia y complejidad en el tratamiento del concepto de diversidad biológica en libros de texto de educación secundaria, tanto de la obligatoria (ESO) como del bachillerato de España. Se recopilaron trabajos científicos de la «comunidad de expertos» con el objetivo de definir el ámbito conceptual de la biodiversidad, que actúa de vigilante epistemológico en el proceso de transposición didáctica. Los resultados mostraron una multiplicidad de definiciones de la biodiversidad en libros de texto, con un fuerte predominio de reducción a la idea de número de especies (riqueza), lo que pone en evidencia su desactualización. A la luz de este estudio, el listado de contenidos del currículo oficial no conduce a una transposición de una conceptualización de biodiversidad más coherente con la comunidad de expertos. Según los niveles de complejidad encontrados, recomendamos el uso de libros de la materia «Ciencias de la tierra y medioambientales» de segundo curso del bachillerato para estudiar la biodiversidad.
Resum: Aquest treball estudia la presència i complexitat en el tractament del concepte de diversitat biològica en llibres de text d'educació secundària, tant de l'obligatòria (ESO) com del batxillerat d'Espanya. Es van recopilar treballs científics de la «comunitat d'experts» amb el objectiu de definir l'àmbit conceptual de la biodiversitat, que actua de vigilant epistemològic en el procés de transposició didàctica. Els resultats van mostrar una multiplicitat de definicions de la biodiversitat en llibres de text, amb un fort predomini de reducció a la idea de nombre de espècies (riquesa), la qual cosa posa en evidència la seva desactualització. A la llum d'aquest estudi, el llistat de continguts del currículum oficial no condueix a una transposició d'una conceptualització de biodiversitat més coherent amb la comunitat d'experts. Segons els nivells de complexitat trobats, recomanem l'ús de llibres de la matèria «Ciències de la terra i mediambientals» de segon curs del batxillerat per estudiar la biodiversitat.
Resum: This paper studies the existence and complexity of the treatment of the biodiversity concept in middle and high school Spanish textbooks. Scientific papers from the «expert community» were reviewed in order to define the biodiversity conceptual framework, which acts as the epistemological vigilance during the process of didactic transposition. This revealed a multiplicity of biodiversity definitions, with a strong predominance of the number of species (richness), suggesting that many textbooks were outdated. In the light of the present study, the official curriculum does not lead to the transposition of a biodiversity conceptualization which is more in line with that of the expert community. Regarding the levels of complexity, we recommend the use of the «earth and environmental sciences» textbooks of the last year of high school in order to study biodiversity.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Biodiversidad ; Manuales escolares ; Especies ; Transposición didáctica ; Vigilante epistemológico ; Diversitat biològica ; Manuals escolars ; Espècies ; Transposició didàctica ; Vigilant epistemològic ; Biological diversity ; Textbooks ; Species ; Didactic transposition ; Epistemological vigilance
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 285-302, ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v32-n3-bermudez-de-longhi-diaz-gavidia
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287572
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v32-n3-bermudez-de-longhi-diaz-gavidia
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1129


18 p, 732.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2022-12-12



   Favorit i Compartir