Web of Science: 1 cites, Scopus: 2 cites, Google Scholar: cites
La producción académica de los egresados del posgrado de instituciones de educación superior en México
Méndez Rebolledo, Teresita de Jesús (Universitat de Barcelona)

Títol variant: La producció acadèmica dels titulats del postgrau d'institucions d'educació superior a Mèxic
Títol variant: The academic production of graduates in postgraduate higher education institutions of Mexico
Data: 2018
Resum: La sociedad del conocimiento es una transición de las economías industriales a las economías fundadas en el saber, que están basadas en inversiones en educación, formación, investigación y desarrollo. Por ese motivo, interesa analizar la trayectoria de egreso y los perfiles profesionales de los egresados con base en la producción académica, la satisfacción con las competencias adquiridas, el programa educativo y la institución, así como, por medio del análisis estadístico de regresión lineal, dar respuesta a la pregunta siguiente: ¿en qué medida la trayectoria de egreso se distingue por su producción académica? Los datos que se utilizan son de dieciocho universidades e instituciones de educación superior (IES) mexicanas. Las generaciones del estudio comprenden los años que van de 2006 a 2013. Se encontró que los egresados que realizaban producción académica constituían el 13,3% del total; que el 12,9% de sus productos contaba con registro de la propiedad intelectual; que el 10,5% de ellos había participado en proyectos de investigación, había difundido el conocimiento por medio de su participación en conferencias, ponencias y talleres en eventos académicos, había colaborado con colegas y pertenecía al Sistema Nacional de Investigadores en México; que el 51,7% había impartido clases, y que el 50,9% había dirigido tesis. Estos resultados determinan la formación en el posgrado por competencias científicas.
Resum: La societat del coneixement és una transició de les economies industrials a les economies fonamentades en el saber, basades en inversions en educació, formació, investigació i desenvolupament. D'aquí ve que interessi analitzar la trajectòria de graduació i els perfils professionals dels titulats en base a la producció acadèmica, la satisfacció amb les competències adquirides, amb el programa educatiu i amb la institució, com també, mitjançant l'anàlisi estadística de regressió lineal, donar resposta a la pregunta següent: en quina mesura la trajectòria de graduació es distingeix per la seva productivitat acadèmica? Les dades que s'utilitzen pertanyen a divuit universitats i institucions d'educació superior (IES) mexicanes. L'estudi comprèn els anys que van de 2006 a 2013 i s'hi va trobar que els titulats que realitzaven producció acadèmica constituïen el 13,3% del total; el 12,9% dels seus productes estaven registrats a la propietat intellectual; el 10,5% dels titulats havia participat en projectes d'investigació, havia difós el coneixement per mitjà de la seva participació en conferències, ponències, tallers en esdeveniments acadèmics, havia col·laborat amb col·legues i pertanyia al Sistema Nacional d'Investigadors de Mèxic; el 51,7% havia impartit classes i el 50,9% havia dirigit tesis. Aquests resultats determinen la formació en el postgrau per competències científiques.
Resum: The knowledge society has marked a transition from industrial economies to knowledgebased economies characterized by investment in education, training, and research and development. In order to determine to what extent the exit pathway of graduates is distinguished by their academic productivity, we analyze the pathways and professional profiles of graduates based on their academic production, as well as satisfaction with the skills acquired, the educational program and the institution. Linear regression analysis was performed to determine the degree to which the career paths of graduates depend on their academic production. Data were collected on eighteen Mexican universities and higher education institutions for the period 2006-2013. It was found that 13. 3% of graduates have academic production; 12. 9% of their production is registered as intellectual property; and 10. 5% have participated in research projects, disseminated knowledge through conferences, presentations, and workshops in academic events, collaborated with colleagues and belongs to the National System of Researchers in Mexico. Moreover, 51. 7% have given classes and 50. 9% have directed theses. These results show that postgraduate training is determined by scientific competencies.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Egresados ; Posgrado ; Producción académica ; Perfil profesional ; Sociedad del conocimiento ; Ciencia ; Titulats ; Postgrau ; Producció acadèmica ; Perfil professional ; Societat del coneixement ; Ciència ; Graduates ; Postgraduate studies ; Academic production ; Professional profile ; Knowledge society ; Science
Publicat a: Educar, Vol. 54 Núm. 2 (2018) , p. 261-282 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v54-n2-mendez
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/338172
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v54-n2-mendez
DOI: 10.5565/rev/educar.897


22 p, 185.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2017-10-27, darrera modificació el 2022-12-18



   Favorit i Compartir