Web of Science: 2 cites, Scopus: 6 cites, Google Scholar: cites
Los trabajos de fin de grado (TFG) como innovación en el EEES : una propuesta de tarea colaborativa basada en la tutoría piramidal
Gómez Parra, María Elena (Universidad de Córdoba. Departamento de Filologías Inglesa y Alemana)
Serrano Rodríguez, Rocío (Universidad de Córdoba)
Amor Almedina, Mª Isabel (Universidad de Córdoba)
Huertas Abril, Cristina A. (Universidad de Córdoba)

Títol variant: Els treballs de fi de grau (TFG) com a innovació a l'EEES : una proposta de tasca col·laborativa basada en la tutoria piramidal
Títol variant: Final Degree Projects as an innovation in the EHEA : a collaborative work proposal based on pyramidal tutorials
Data: 2018
Resum: El Espacio Europeo de Educación Superior y la implantación de las nuevas titulaciones han generado una serie de cambios en el sistema universitario español, entre los cuales encontramos la elaboración del trabajo de fin de grado como culminación del proceso formativo. Esta investigación se enmarca en un proyecto de innovación con el objetivo de fomentar el aprendizaje colaborativo y la tutoría piramidal en la elaboración del TFG, en el que en el curso 2014-2015 participaron 31 alumnos de los grados de Educación Infantil y Primaria y 5 profesoras de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Córdoba. Para conocer sus beneficios y evaluar su desarrollo, hemos realizado un estudio mediante una metodología descriptiva que combina la utilización de instrumentos observacionales y rúbricas para la recogida de datos. El análisis y la interpretación de las informaciones tiene lugar mediante un sistema de triangulación de fuentes (observación participante, entrevistas y grupos de discusión) y del programa de análisis cualitativo Nudist Nvivo. Los resultados revelan que la experiencia fue muy positiva y enriquecedora. Se deduce la necesidad de continuar con propuestas en esta línea, con el propósito de aumentar los beneficios en el aprendizaje del alumnado y en la evaluación de los TFG elaborados.
Resum: L'Espai Europeu d'Educació Superior i la implantació de les noves titulacions han generat una sèrie de canvis en el sistema universitari espanyol, entre els quals trobem l'elaboració del treball de fi de grau com a culminació del procés formatiu. Aquesta investigació s'emmarca en un projecte d'innovació que persegueix l'objectiu de fomentar l'aprenentatge col·laboratiu i la tutoria piramidal en l'elaboració del TFG. Hi han participat un total de 31 alumnes pertanyents als graus d'Educació Infantil i Primària i 5 professores de la Facultat d'Educació de la Universitat de Còrdova. Per conèixer-ne els beneficis i avaluar-ne el desenvolupament, hem realitzat un estudi mitjançant una metodologia descriptiva que combina l'ús d'instruments observacionals i rúbriques per a la recollida de dades. L'anàlisi i la interpretació de les informacions té lloc mitjançant un sistema de triangulació de fonts (observació participant, entrevistes i grups de discussió) i el programa d'anàlisi qualitativa Nudist Nvivo. Els resultats demostren que l'experiència ha estat positiva i enriquidora i que cal continuar amb propostes en aquesta línia, amb el propòsit d'augmentar els beneficis en l'aprenentatge de l'alumnat i en l'avaluació dels TFG elaborats.
Resum: The European Higher Education Area and the implementation of the new degrees have resulted in a number of changes in the Spanish university system, among which is the Final Degree Project as the culmination of the training process. This paper arises from an innovation project focussed on collaborative learning and pyramidal tutorials to produce the Final Degree Project. A total of 31 students from Bachelor's degrees in Pre-School and Primary Education, and five teachers from the Faculty of Education at the University of Córdoba participated in this project in the 2014/15 academic year. In order to assess the benefits of the project and evaluate its development, an analysis was carried out by means of a descriptive methodology, combining observational instruments and rubrics for data collection. The data analysis and interpretation was performed using a triangulation of sources (observation, interviews and discussion groups) and the Nudist Nvivo qualitative analysis software. The results revealed that the experience has been very positive and enriching. The need to continue with this kind of project to improve the benefits in the student learning process and the assessment of the Final Degree Projects was also deduced.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: EEES ; Innovación docente ; Trabajo colaborativo ; Trabajos de fin de grado (TFG) ; Innovació docent ; Treball col·laboratiu ; Treballs de fi de grau (TFG) ; EHEA ; Teaching innovation ; Collaborative work ; Final degree project
Publicat a: Educar, Vol. 54 Núm. 2 (2018) , p. 369-389 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v54-n2-gomez-serrano-amor-huertas
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/338177
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v54-n2-gomez-serrano-amor-huertas
DOI: 10.5565/rev/educar.829


21 p, 376.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-06-18, darrera modificació el 2022-12-20



   Favorit i Compartir