Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Utilización de la plataforma virtual Moodle para el desarrollo del aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios
Martínez-Sarmiento, Luis Fernando (Uniempresarial (Colòmbia). Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas)
Gaeta González, Martha Leticia (Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (Mèxic))

Títol variant: Utilització de la plataforma virtual Moodle per al desenvolupament de l'aprenentatge autoregulat en estudiants universitaris
Títol variant: Use of Moodle virtual platform for the development of self-regulated learning in university students
Data: 2019
Resum: El aprendizaje autorregulado ha cobrado una gran relevancia en el nivel universitario. Pretende que los estudiantes puedan afrontar las demandas cada vez más complejas de un aprendizaje permanente en la era posmoderna digital. En el análisis que presentamos se desarrolló y se implementó un programa virtual de acompañamiento que promoviera el aprendizaje autorregulado entre los universitarios mediante el proceso cíclico PHVA (planear, hacer, verificar y actuar) utilizando la plataforma Moodle. Se usó un diseño cuasiexperimental; un grupo experimental (n = 38 estudiantes) y un grupo control (n = 38 estudiantes), así como medidas pretest y postest que, además de valorar el rendimiento académico de los alumnos, permitieron evaluar cinco dimensiones del aprendizaje autorregulado: a) cognitiva: estrategias de aprendizaje; b) motivacional: orientación a metas e interés por la asignatura; c) gestión de recursos: uso de recursos tecnológicos y tiempo de estudio; d) estrategias de aprendizaje autorregulado, y e) contextual: percepción del apoyo docente. Los resultados muestran que los estudiantes del grupo experimental, a diferencia de los que formaban parte del grupo control, obtuvieron mejoras significativas en las variables estudiadas después de la intervención, excepto en la orientación al rendimiento. Se enfatiza la importancia de promover el aprendizaje autorregulado en la universidad mediante el uso de entornos virtuales de aprendizaje.
Resum: L'aprenentatge autoregulat ha cobrat una gran rellevància en el nivell universitari. Pretén que els estudiants puguin afrontar les demandes cada vegada més complexes d'un aprenentatge permanent en l'era postmoderna digital. En aquesta anàlisi es va desenvolupar i implementar un programa virtual d'acompanyament que promogués l'aprenentatge autoregulat en els universitaris mitjançant el procés cíclic PHVA (planejar, fer, verificar i actuar) mitjançant la plataforma Moodle. Es va usar un disseny quasiexperimental; un grup experimental (n = 38 estudiants) i un grup control (n = 38 estudiants), com també mesures pretest i posttest que, a més de valorar el rendiment acadèmic dels alumnes, va permetre avaluar cinc dimensions de l'aprenentatge autoregulat: a) cognitiva: estratègies d'aprenentatge; b) motivacional: orientació a metes i interès per l'assignatura; c) gestió de recursos: ús de recursos tecnològics i temps d'estudi; d) estratègies d'aprenentatge autoregulat, y e) contextual: percepció de suport docent. Els resultats mostren que els estudiants del grup experimental, a diferència dels que formaven part del grup control, van obtenir millores significatives en les variables estudiades després de la intervenció, excepte en l'orientació al rendiment. S'hi emfasitza la importància de promoure l'aprenentatge autoregulat a la universitat mitjançant l'ús d'entorns virtuals d'aprenentatge.
Resum: Self-regulated learning has taken on great importance at the university level, seeking to enable students to meet the increasingly complex demands of lifelong learning in the postmodern/ digital era. In this study, a virtual accompanying program that promotes self-regulated learning for university students, through the PHVA (Plan, Do, Check and Act) cycle process, making use of the Moodle virtual platform was developed. A quasi-experimental design; experimental group (n = 38 students) and control group (n = 38 students), and pre-post test measures was used to evaluate five dimensions of self-regulated learning: a) cognitive: learning strategies; b) motivational: goal orientation and interest in the subject; c) management of resources: use of technological resources and study time; d) self-regulated learning strategies; e) contextual: perception of teacher support. In addition, the academic performance of students was assessed. Results show that students in the experimental group, unlike students in the control group, achieved significant improvements in the studied variables after the intervention, except in the performance orientation. The importance of promoting self-regulated learning at university, through the use of virtual learning environments, is emphasised.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Enseñanza superior ; Autogestión ; Estrategias de aprendizaje ; Motivación ; Tecnologías de la información y de la comunicación ; Ensenyament superior ; Autogestió ; Estratègies d'aprenentatge ; Motivació ; Tecnologies de la informació i de la comunicació ; Higher education ; Self-management ; Learning strategies ; Motivation ; Information and communication technologies
Publicat a: Educar, Vol. 55 Núm. 2 (2019) , p. 479-498 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v55-n2-martinez-sarmiento-gaeta
Adreça alternativa: https://educar.uab.cat/article/view/ep-martinez-sarmiento-gaeta
DOI: 10.5565/rev/educar.883


20 p, 148.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-06-22, darrera modificació el 2019-11-19



   Favorit i Compartir