Web of Science: 0 citations, Google Scholar: citations
Las representaciones sociales del alumnado sobre la crisis. ¿Qué soluciones ofrece el alumnado ante los problemas económicos?
Olmos Vila, Rafael (IES Bernat de Sarrià (Benidorm))
González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Social representations of students about the crisis. What solutions can offer the pupils facing economic problems?
Date: 2017
Abstract: Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre las representaciones sociales de adolescentes de 16 a 18 años de la actual crisis económica. Estos adolescentes pertenecen a dos grupos de bachillerato de un mismo centro educativo y provienen de contextos socioeconómicos similares, sin embargo uno de los dos cursa las asignaturas de Historia Contemporánea y Economía (Grupo A) y el otro no (Grupo B). Se recopila la información a partir de un cuestionario escrito sobre noticias actuales y de un grupo de discusión sobre el tema. Los resultados muestran la influencia de los medios de comunicación en las respuestas de ambos grupos y una mayor viabilidad de las soluciones propuestas por los estudiantes de Economía e Historia.
Abstract: In the following article are reported the results of a research on social representations about the economic crisis of adolescents in between 16-18 years old. The two studied groups attend the same school and come from similar socioeconomic contexts; however one of the two groups courses the subjects of Contemporary History and Economics (Group A), and the other group doesn’t (Group B). The information is collected through a written questionnaire about current news and a discussion group that deals with the subject. The results show the influence of the media on the responses of both groups and a greater feasibility of the solutions proposed by the students of Economics and History.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Representaciones sociales ; Crisis y problemas económicos ; Pensamiento crítico ; Pensamiento creativo ; Solución de problemas ; Social representations ; Crisis and economic problems ; Critical thinking ; Creative thinking ; Problem solving
Published in: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, Núm. 32 (2017) , p. 51-70, ISSN 0214-4379

Adreça alternativa: https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/9394
DOI: 10.7203/dces.32.9394


20 p, 673.4 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (scientific output) > Social and Legal Sciences > GREDICS (Research Group on Social Sciences Education)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2018-09-17, last modified 2018-10-20



   Favorit i Compartir