Web of Science: 0 cites, Google Scholar: cites,
Aprendizaje cooperativo basado en proyectos y entornos virtuales para la formación de futuros maestros
Navarro Soria, Ignasi (Universidad de Alicante)
González Gómez, Carlota (Universidad de Alicante)
López Monsalve, Begoña (Universidad de Alicante)
Contreras Fontanillo, Aurora (Universidad de Alicante)

Títol variant: Aprenentatge cooperatiu basat en projectes i entorns virtuals per a la formació de futurs mestres
Títol variant: Project-based cooperative learning and virtual environments for the training of future teachers
Data: 2019
Resum: El presente estudio trata, mediante una serie de innovaciones en la práctica docente, el cómo mejorar la calidad del aprendizaje del alumnado del grado de magisterio, al tiempo que se trabajan habilidades necesarias para facilitar su crecimiento personal de cara al mundo laboral. La investigación radica en aplicar en tres grupos/aula, diferentes estrategias pedagógicas. Finalizado el periodo de docencia, los tres grupos se exponen a una misma prueba de evaluación de conocimiento, lo que permite comparar los resultados entre grupos, según el método empleado. De los resultados obtenidos, se puede afirmar que el trabajo cooperativo guiado puede conseguir un adecuado rendimiento a nivel de adquisición de conocimientos teóricos en comparación con la clase magistral y el estudio memorístico. Al mismo tiempo, la evaluación formativa logra que los alumnos se impliquen mucho más en relación con sus responsabilidades personales, con una mejora en los procesos y resultados de aprendizaje. Por último, la percepción subjetiva del alumnado hacia estas estrategias pedagógicas es que son más positivas para su aprendizaje que las tradicionales. Incluso, llegan a considerar que los aprendizajes adquiridos presentan unas raíces más profundas, cuando los interiorizan mediante tareas que exigen trabajo cooperativo y evaluación formativa.
Resum: Aquest estudi tracta, mitjançant una sèrie d'innovacions en la pràctica docent, la idea de com millorar la qualitat de l'aprenentatge de l'alumnat del grau de magisteri, alhora que s'hi treballen habilitats necessàries per facilitar el seu creixement personal de cara al món laboral. La investigació es fonamenta en l'aplicació de diferents estratègies pedagògiques en tres grups/ aula. Finalitzat el període de docència, els tres grups s'exposen a una mateixa prova d'avaluació de coneixement, que permet comparar els resultats entre grups, segons el mètode emprat. Dels resultats obtinguts, es pot afirmar que el treball cooperatiu guiat pot aconseguir un adequat rendiment pel que fa a adquisició de coneixements teòrics, en comparació amb la classe magistral i l'estudi memorístic. Alhora, l'avaluació formativa aconsegueix que els alumnes s'impliquin molt més en relació amb les seves responsabilitats personals, amb una millora en els processos i els resultats d'aprenentatge. Finalment, la percepció subjectiva de l'alumnat cap a aquestes estratègies pedagògiques és que són més positives per al seu aprenentatge que les tradicionals. Fins i tot, arriben a considerar que els aprenentatges adquirits presenten unes arrels més profundes, quan els interioritzen mitjançant tasques que exigeixen treball cooperatiu i avaluació formativa.
Resum: Through a series of innovations in teaching practice, this study examines how to improve the quality of learning among students enrolled in the teacher training degree through a series of innovations in teaching practice and the acquisition of skills to facilitate their personal growth with a view to the world of work. Different pedagogical strategies were applied in three groups/classrooms. At the end of the teaching period, the three groups were given the same knowledge assessment test to compare the results between groups according to the method used. The results show that guided cooperative work results in an adequate performance regarding the level of acquisition of theoretical knowledge compared to master classes and rote learning. Moreover, formative assessment allows students to become much more aware of their personal responsibilities, with an improvement in learning processes and results. Finally, the students' subjective perception of these pedagogical strategies is that they are more positive for their learning than traditional ones. They also believe that learning is more meaningful when cooperative tasks and formative assessment are used.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Trabajo cooperativo ; Autoevaluación ; Coevaluación ; Aprendizaje significativo ; Innovación docente ; Educación superior ; Treball cooperatiu ; Autoavaluació ; Coavaluació ; Aprenentatge significatiu ; Innovació docent ; Educació superior ; Cooperative work ; Self-assessment ; Peer assessment ; Meaningful learning ; Teaching innovation ; Higher education
Publicat a: Educar, Vol. 55 Núm. 2 (2019) , p. 519-541 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v55-n2-navarro-gonzalez-lopez-contreras
DOI: 10.5565/rev/educar.935


23 p, 364.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-09-20, darrera modificació el 2019-10-18



   Favorit i Compartir