Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites,
La selección de obras para la investigación en LIJ digital : de la teoría a la recepción
Ramada Prieto, Lucas
Turrión Penelas, Celia (Universitat Autònoma de Barcelona)

Data: 2019
Resum: La ficción digital forma parte central en el consumo cultural de niños y adolescentes, y sin embargo la mediación a partir de obras digitales es aún escasa en el ámbito escolar. Este artículo reflexiona sobra la práctica de selección de obras de literatura digital para la formación de lectores infantiles y juveniles en el marco del actual proyecto de investigación del grupo GRETEL (UAB): "Enseñar a leer literatura digital". El texto describe las decisiones adoptadas y los obstáculos salvados en relación al proceso de selección de obras de ficción digital infantil a partir de tres ejes: la extracción de datos sobre las estrategias de lectura, la formación con los niños a partir de esos datos y el posterior análisis de la evolución de sus competencias. El ensayo presenta y analiza las obras empleadas y propone estrategias que permitan sortear los principales problemas de la investigación en este ámbito.
Resum: Digital fiction is a central part of children's and adolescents' cultural habits, and yet mediation based on digital works is still missing in the school. This article reflects on the practice of selecting works of digital literature for children and young people to train readers in the framework of the current research project of the GRETEL group (UAB): "Teaching to read digital literature". The text describes the decisions that have been adopted and the obstacles that have been saved in relation to the process of selecting children's digital fiction works from three axes: the extraction of data on reading strategies, the training with children from these data and the subsequent analysis of the evolution of their competences. The essay presents and analyzes the works that have been employed and proposes strategies to overcome the main problems of research in this field.
Resum: La ficció digital forma part central del consum cultural d'infants i adolescents, però, malgrat això, la mediació a partir d'obres digitals encara és escassa en l'àmbit escolar. Aquest article reflexiona sobra la selecció d'obres de literatura digital per a la formació de lectors infantils i juvenils, en el marc de l'actual projecte de recerca del grup GRETEL (UAB): "Ensenyar a llegir literatura digital". El text descriu les decisions adoptades i els obstacles salvats en relació amb aquest procés de selecció a partir de tres eixos: l'extracció de dades sobre estratègies de lectura, l'activitat formativa a l'aula a partir d'aquestes dades i l'anàlisi posterior de l'evolució de les seves competències. El text presenta i analitza les obres utilitzades i proposa estratègies per evitar els principals problemes de la recerca en aquest àmbit.
Resum: La fiction numérique est un élément central dans les pratiques culturelles des enfants et des adolescents ; cependant, la médiation basée sur des œuvres numériques est encore rare dans le milieu scolaire. Dans le cadre du projet de recherche en cours du groupe GRETEL (UAB): "Apprendre à lire la littérature numérique", cet article porte sur la sélection des œuvres littéraires numériques pour la formation des enfants et des jeunes lecteurs. Le texte décrit les décisions prises et les obstacles enregistrés dans la mise en place d'un processus de sélection d'œuvres de fiction numérique pour enfants, selon trois axes: l'extraction de données sur les stratégies de lecture, la formation des enfants à partir de ces données et l'analyse ultérieure de l'évolution de leurs compétences. L'essai présente et analyse les œuvres numériques utilisées et propose des stratégies permettant de surmonter les principaux problèmes de la recherche dans ce domaine.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Literatura infantil y juvenil ; Literatura digital ; Educación literaria ; Mediación literaria ; Literatura infantil i juvenil ; Educació literaria ; Mediació literària ; Children's literature ; Digital literature ; Literary education ; Literary facilitation ; Littérature de jeunesse ; Littérature numérique ; Éducation littéraire ; Médiation littéraire
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 3 (august-september 2019) , p. 44-64 (Articles) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v12-n3-ramada
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/362739
DOI: 10.5565/rev/jtl3.839


21 p, 425.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-11-13, darrera modificació el 2021-12-11



   Favorit i Compartir