Web of Science: 21 cites, Scopus: 25 cites, Google Scholar: cites,
Brecha digital y nuevas formas académicas en la escuela rural española durante el confinamiento
Álvarez-Álvarez, Carmen (Universidad de Cantabria)
García Prieto, Francisco Javier (Universidad de Huelva)

Títol variant: Bretxa digital i noves formes acadèmiques a l'escola rural espanyola durant el confinament
Títol variant: The Digital Gap and New Academic Forms in Rural Schools of Spain During Lockdown
Data: 2020
Resum: La brecha digital dificulta la igualdad de oportunidades de la población. En este artícu-lo nos preguntamos cómo afectó el confinamiento de la población y la docencia en línea a la escuela rural. Las conexiones son más deficientes y los recursos pueden ser escasos, pero la comunicación con las familias es fluida y los centros muestran una ratio menor. Hemos diseñado un cuestionario que ha sido respondido por 157 escuelas del medio rural durante el propio proceso de confinamiento. Los resultados indican una brecha digital para un 30% del alumnado, notables esfuerzos por parte del profesorado para adaptarse a las necesidades educativas, una evolución semanal en la forma de afrontar la organización docente, propuestas didácticas afines y preocupación por la evaluación curricular. Las escuelas rurales participantes en el estudio han tratado de dar respuesta a las múltiples demandas que la nueva situación ha generado y de disminuir la brecha digital adaptándose a las necesidades de comunicación de sus estudiantes.
Resum: La bretxa digital dificulta la igualtat d'oportunitats de la població. En aquest article ens preguntem com va afectar el confinament de la població i la docència en línia a l'escola rural. Les connexions són més deficients i els recursos poden ser escassos, però la comunicació amb les famílies és fluida i les escoles mostren una ràtio més baixa. Hem dissenyat un qüestionari que ha estat respost per 157 escoles del medi rural durant el propi procés de confinament. Els resultats indiquen una bretxa digital per a un 30% de l'alumnat, notables esforços per part del professorat per adaptar-se a les necessitats dels infants, una evolució setmanal en la manera d'afrontar l'organització docent, propostes didàctiques afins i preocupació per l'avaluació curricular. Les escoles rurals participants en l'estudi han tractat de donar resposta a les múltiples demandes que la nova situació ha generat i disminuir la bretxa digital adaptant-se a les necessitats de comunicació amb cadascun dels seus estudiants.
Resum: The digital divide constitutes a barrier to achieving equal opportunities for the population. In this article, we examine how the lockdown and online teaching affected rural schools. Although connectivity is poor and resources may be scarce in these schools, communica-tion with families is fluid and the teacher-student ratio is lower. We designed a question-naire that was administered to 157 rural schools during the lockdown process. The results show a digital gap for 30% of the student body, notable efforts by teachers to adapt to the needs of students, weekly changes in the way teaching is organized, related didactic propos-als, and concern for curricular assessment. The rural schools participating in the study have tried to respond to the multiple demands arising from this new situation and narrow the digital gap by adapting to the communication needs of their students.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Escuela rural ; TIC ; Docencia online ; Brecha digital ; Equidad ; COVID-19 ; Escola rural ; Docència en línia ; Bretxa digital ; Equitat ; Rural school ; School management
Publicat a: Educar, Vol. 57 Núm. 2 (2021) , p. 397-411 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v57-n2-alvarez-garcia
DOI: 10.5565/rev/educar.1250


15 p, 141.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2020-12-04, darrera modificació el 2024-04-08



   Favorit i Compartir