Web of Science: 1 citations, Scopus: 3 citations, Google Scholar: citations
Sonic identity and audio branding elements in Spanish radio advertising
Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona)
Enrique, Ana Mª (Ana María) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona.)

Additional title: Identitat sonora i elements del brànding sonor a la publicitat radiofònica espanyola
Additional title: Identidad sonora y elementos del audiobranding en la publicidad radiofónica española
Date: 2021
Abstract: The emotional potential of sound is an excellent resource for companies and institutions seeking to test new ways of communicating with their stakeholders through the senses. However, there are still few organizations that include sound as a conveyer of their corporate identity. Audio branding aims to expand the contact points with audiences by incorporating sound elements that facilitate the recognition of the brand's values. This research attempts to understand the use that corporations make of sound as a communication tool and to evaluate its presence, but above all it wants to find out if this use is due to a strategic approach or if it is a specific decision marked by the temporality of advertising campaigns. For this reason, in this paper we have taken the radio as an advertising media. On the one hand, because it is the sound media par excellence. On the other hand, because it is where we can find the most well-known modes of audio branding such as the brand song, the jingle or the sonotype. The sample, composed of 239 inserts from the 3 generalist radio channels with the highest audiences in Spain, reveals that only 21% of items contain an element of audio branding, indicating that this is a field yet to be explored by organizations.
Abstract: El potencial emocional que té el so és un recurs excel·lent per a les empreses i institucions que busquen testar noves vies de comunicació amb els seus públics interessats a través dels sentits. No obstant això, són encara poques les organitzacions que inclouen el so com un transmissor de la seva identitat corporativa. El brànding sonor pretén ampliar els punts de contacte amb els públics mitjançant la incorporació d'elements sonors que faciliten el reconeixement dels valors de la marca. Aquesta investigació pretén conèixer l'ús que les corporacions fan del so com a eina comunicativa i avaluar la seva presència; però, sobretot, vol esbrinar si aquest ús obeeix a un plantejament estratègic o si, al contrari, és una decisió puntual marcada per la temporalitat de les campanyes publicitàries. Per fer-ho, s'ha utilitzat la ràdio com a suport, ja que es tracta del mitjà sonor per excel·lència i on es poden localitzar les manifestacions més conegudes del brànding sonor, com la cançó de marca, el jingle o el sonotip. L'explotació de la mostra, formada per 239 insercions emeses a les tres emissores generalistes de més audiència a Espanya, revela que només el 21% de les peces conté algun element de brànding sonor. Això indica que és una àrea per explorar per part de les organitzacions.
Abstract: El potencial emocional que tiene el sonido es un excelente recurso para las empresas e instituciones que buscan testar nuevas vías de comunicación con sus públicos de interés a través de los sentidos. Sin embargo, son pocas todavía las organizaciones que incluyen el sonido como transmisor de su identidad corporativa. El audiobranding pretende ampliar los puntos de contacto con los públicos mediante la incorporación de elementos sonoros que faciliten el reconocimiento de los valores de la marca. Esta investigación pretende conocer el uso que las corporaciones hacen del sonido como herramienta comunicativa y evaluar su presencia, pero sobre todo quiere averiguar si dicho uso obedece a un planteamiento estratégico o si, por el contrario, es una decisión puntual marcada por la temporalidad de las campañas publicitarias. Para ello, se ha tomado como soporte la radio, ya que este es el medio sonoro por excelencia y donde se pueden localizar las manifestaciones más conocidas del audiobranding, como la canción de marca, el jingle o el sonotipo. La explotación de la muestra, compuesta por 239 inserciones emitidas en las tres emisoras generalistas de más audiencia en España, revela que solo el 21% de las piezas contiene algún elemento de audiobranding, lo que indica que es un campo por explorar por las organizaciones.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Journalism ; Advertising ; Public Relations ; Audiovisual Communication ; Internet ; Multimedia ; Radio advertising ; Brànding sonor ; Comunicació corporativa ; Estratègia ; Marca sonora ; Publicitat radiofònica ; Audiobranding ; Comunicación corporativa ; Estrategia ; Publicidad radiofónica
Published in: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 65 (2021) , p. 103-119, ISSN 2340-5236

Adreça alternativa: https://analisi.cat/article/view/v65-barrio-et-al
DOI: 10.5565/rev/analisi.3330


18 p, 353.9 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Sound, Strategic and Transparency Communication Research Group (ComSET)
Articles > Published articles > Anàlisi
Articles > Research articles

 Record created 2022-04-29, last modified 2024-01-17



   Favorit i Compartir