Web of Science: 2 citations, Scopus: 2 citations, Google Scholar: citations,
The Rupture of Education : Perspectives From Pedagogy and Social Education
Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: La educación escindida : perspectivas desde la pedagogía y la educación social
Imprint: Salamanca : Ediciones Universidad de Salamanca, 2023
Description: 20 pàg.
Abstract: Is social education a specific and differentiated type of education? What differentiates it from other types of education? Is there any education or pedagogy that is not social? How are pedagogy and social education related to these other, also specific, types of education? These are some of the questions that guide the conceptual and historical journey undertaken in this work from the perspective of pedagogy and social education, based around what we have characterized as ruptures in education. The underlying idea is that various ruptures have occurred in the field of education over the past century within the framework of the predominant analytical perspective. Four specific ruptures are identified and analyzed: (a) that which classifies the universe of educational actions in three areas: formal, non-formal and informal; (b) the difference between pedagogy and educational sciences; (c) that which identifies three differentiated types of pedagogy: family, school, and social; and (d)that which divides the field of Education at university into so-called areas of scientific knowledge. The work closes with an interpretation of the connections that currently structure these ruptures in education.
Abstract: ¿Es la educación social un tipo específico y diferenciado de educación? ¿Qué es lo que la diferencia de otros tipos de educación? ¿Hay alguna educación o pedagogía que no sea social? ¿Cómo se relacionan la pedagogía y educación social con esos otros tipos, también específicos, de educación? Estas son algunas de las preguntas que, desde la perspectiva de la pedagogía y la educación social, orientan el recorrido conceptual e histórico que se desarrolla en este trabajo alrededor de lo que hemos caracterizado como escisiones educativas. Se parte de la idea que, al amparo de la perspectiva analítica predominante, se han producido a lo largo del pasado siglo, diversas escisiones en el campo de la educación. Se identifican y analizan cuatro escisiones concretas: (a) la que estructura el universo de las acciones educativas en tres áreas: formal, no formal e informal; (b) la que diferencia entre pedagogía y ciencias de la educación; (c) la que clasifica tres tipos diferenciados de pedagogía: la familiar, la escolar y la social; y (d) la que estructura el sector universitario de la educación en las denominadas áreas de conocimiento científico. Se cierra el trabajo con una lectura de las articulaciones que estructuran en la actualidad aquellas escisiones educativas.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Pedagogía ; Ciencias de la educación ; Educación social ; Pedagogía social ; Educación formal ; Educación no formal ; Educación informal ; Pedagogy ; Educational sciences ; Social education ; Social pedagogy ; Formal education ; Non-formal education ; Informal education ; Undergraduate university training
Published in: Teoría de la educación, Vol 35 Num 1 (Enero-Junio 2023) , p. 1-20, ISSN 2386-5660

DOI: 10.14201/teri.27805


Anglès
20 p, 327.2 KB

Castellà
20 p, 342.3 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2022-09-08, last modified 2023-04-19



   Favorit i Compartir