Un «entreacte» de fronteres transcendibles
Gargallo Pla, Aurora
Lozano Méndez, Artur, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació

Additional title: Un «entreacto» de fronteras trascendibles
Additional title: An «intermission» of transcendable borders
Imprint: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Description: 29 pag.
Abstract: Tot partint d'un interès inicial per l'aura enigmàtica de les otokoyaku, es proposa una immersió dins del món fantàstic de la Takarazuka Revue i el seu joc de gèneres protagonitzat per les otokoyaku (actrius de rols masculins) i les musumeyaku (actrius de rols femenins). Prenent com a referència una documentació extensiva que ha combinat fonts sobre el teatre amb clàssics del pensament de gènere, es considera si els rols marcadament binaris de les obres musicals deixen espai per algun tipus de transgressió, tant narrativa com extratextual, sobre els discursos de gènere. A més, es contempla la possibilitat que, sota aquesta ficció heterosexual, quedi emmascarat un «tercer espai» per al desplegament d'identitats homoeròtiques, tant en fans del teatre com en actrius. Amb la visualització de l'emblemàtica obra La Rosa de Versalles, s'elabora una analogia entre el teatre i els seus equivalents dins l'espai narratiu. En darrer terme, s'argumenta que l'aparent polarització de rols és contrastada per un veritable anhel cap a formes d'androgínia que confirmen i alhora rebutgen les estructures de gènere. Així mateix, el teatre s'ha demostrat com un lloc de contestació entre els ideals heteronormatius i una font inesgotable d'aspiracions queer, que ha donat lloc a un «entreacte» liminar, però efímer, més enllà de les fronteres de gènere.
Abstract: Partiendo de un interés inicial por el aura enigmática de las otokoyaku, se propone una inmersión dentro del mundo fantástico de la Takarazuka Revue y su juego de géneros protagonizado por las otokoyaku (actrices de roles masculinos) y las musumeyaku (actrices de roles femeninos). Tomando como referencia una documentación extensiva que ha combinado fuentes sobre el teatro con clásicos del pensamiento de género, se considera si los roles marcadamente binarios de las obras musicales dejan espacio para algún tipo de transgresión, tanto narrativa como extratextual, sobre los discursos de género. Además, se contempla la posibilidad de que, bajo esta ficción heterosexual, quede enmascarado un «tercer espacio» para el despliegue de identidades homoeróticas, tanto en fans del teatro como en actrices. Con el visionado de la emblemática obra La Rosa de Versalles, se elabora una analogía entre el teatro y sus equivalentes dentro del espacio narrativo. Por último, se argumenta que la aparente polarización de roles queda contrastada por un verdadero anhelo orientado a formas de androginia que confirman y a la vez rechazan las estructuras de género. Asimismo, el teatro se demuestra como un lugar de contestación entre los ideales heteronormativos y una fuente inagotable de aspiraciones queer, que ha dado lugar a un «entreacto» liminar, pero efímero, más allá de las fronteras de género.
Abstract: Starting from an initial interest in the enigmatic aura of the otokoyaku, this monography proposes immersion in the fantastic world of the Takarazuka Revue and its gender game featuring the otokoyaku (male-role actresses) and musumeyaku (female-role actresses). On the basis of the abundant documentation that has combined drama-related sources with classics of the gender-based genre, it is considered if the markedly binary roles of musicals leave room for some type of transgression, whether it be narrative or extratextual, of gender discourse. Moreover, this research entertains the possibility of whether, beneath this heterosexual fiction, there lies a hidden «third space» for displaying homoerotic identities, among both drama fans and actresses. Through the prism of the emblematic work The Rose of Versailles, it draws an analogy between the theatre and its counterparts in narrative style. Finally, it is argued that the apparent polarization of roles is counteracted by an earnest desire for androgynous forms that confirm and, at the same time, reject gender structures. Thus, the theatre has proven to be a contested space between heteronormative ideals and an inexhaustible source of queer aspirations, which has resulted in a liminal, but fleeting «intermission» beyond the bounds of gender.
Note: Premi UAB de l'Observatori per a la Igualtat als millors Treballs de Fi de Grau amb perspectiva de gènere. 7a Edició, curs 2021-2022
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Català
Studies: Estudis d'Àsia Oriental [2500244]
Study plan: Grau en Estudis d'Àsia Oriental [842]
Document: Treball final de grau
Subject: Takarazuka ; Otokoyaku ; Androgínia ; Gènere ; Sexualitat ; Shōjo ; Androginia ; Género ; Sexualidad ; Androgyny ; Gender ; Sexuality



30 p, 643.8 KB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Bachelor's degree final projects award-winning
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Translation and Interpreting

 Record created 2022-09-27, last modified 2023-05-30



   Favorit i Compartir