Web of Science: 1 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
Teaching as affective labour in a datafied world : a scoping review of the relationship between performance-based accountability and teachers' emotions
Camphuijsen, Marjolein (Vrije Universiteit Amsterdam)
Levatino, Antonina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Mentini, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Parcerisa, Lluís (Universitat de Barcelona)

Títol variant: La enseñanza como trabajo afectivo en un mundo dataificado : una revisión de alcance de la relación entre la rendición de cuentas basada en el desempeño y las emociones de los docentes
Data: 2022
Descripció: 24 pàg.
Resum: Research has shown that in many contexts, the transformation of the public sector associated with new public management (NPM) reforms and performance-based accountability (PBA) has had profound implications for public sector workers' practices, identities and emotional experiences. Focusing on the education sector, in this paper we aim to contribute to the understanding of the relationship between PBA policies and teachers' emotions by conducting a scoping review of the scientific literature. Our review, which is based on a final sample of 63 articles published between the years 2000-2021 obtained from the SCOPUS database, identifies two main bodies of research. The first deals with an examination of teachers' emotions and shows how PBA is a crucial part of a changing professional environment that accentuates and/or modifies feelings and emotions already inherent to the teaching profession. The focal point of the second strand of research is the effect of PBA on teachers' emotions; here, we identify research exploring the emotional effects of PBA, as well as the mechanisms behind different emotional experiences, how teachers deal with emotions emerging from PBA policies and a number of factors that intensify or weaken the emotional impact of PBA. On the basis of our review, limitations of existing research and gaps in the understanding of the relationship between PBA and teachers' emotions are identified and promising lines of future research formulated.
Resum: La investigación han demostrado que, en muchos contextos, la transformación del sector público asociada con las reformas de la nueva gestión pública (NPM) y la rendición de cuentas basada en el desempeño (PBA) ha tenido profundas implicaciones para las prácticas, identidades y experiencias emocionales de los trabajadores del sector público. Centrándonos en el sector educativo, en este artículo pretendemos contribuir a la comprensión de la relación entre las políticas de PBA y las emociones de los docentes mediante la realización de una revisión de alcance de la literatura científica. Nuestra revisión, que se basa en una muestra final de 63 artículos publicados entre los años 2000-2021 obtenidos de la base de datos SCOPUS, identifica dos cuerpos principales de investigación. El primero trata de un examen de las emociones de los docentes y muestra cómo la PBA es una parte crucial de un entorno profesional cambiante que acentúa y/o modifica sentimientos y emociones ya inherentes a la profesión docente. El punto focal de la segunda línea de investigación es el efecto de PBA en las emociones de los docentes; aquí, identificamos investigaciones que exploran los efectos emocionales de PBA, así como los mecanismos detrás de diferentes experiencias emocionales, cómo los maestros manejan las emociones que surgen de las políticas de PBA y una serie de factores que intensifican o debilitan el impacto emocional de PBA. Sobre la base de nuestra revisión, se identifican las limitaciones de la investigación existente y las lagunas en la comprensión de la relación entre la PBA y las emociones de los docentes y se formulan líneas prometedoras de investigación futura.
Ajuts: European Research Council 680172
Agencia Estatal de Investigación FJC2020-045847-I
Nota: Altres ajuts: NextGenerationEU"/PRTR ; Doctoral Fellowship from La Caixa Foundation (ID100010434), code LCF/BQ/DR19/11740004
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Accountability ; Standardized tests ; Datafication ; Teachers ; Emotions ; New public management ; Rendición de cuentas ; Pruebas estandarizadas ; Datificación ; Maestros ; Emociones ; Nueva administración pública
Publicat a: Foro de educación, Vol. 20 Núm. 2 (2022) , p. 61-84, ISSN 1698-7802

DOI: 10.14516/fde.1023


24 p, 266.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-03-25, darrera modificació el 2023-05-24



   Favorit i Compartir