Orientació i inserció sociolaboral [101668]
Jariot, Mercè
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Títol variant: Orientation and Socio-labour Integration
Títol variant: Orientación e inserción sociolaboral
Data: 2023-24
Resum: L'orientació és una funció pròpia de professionals de l'educació social i una eina educativa fonamental per potenciar i ajudar, des d'una òptica d'empoderament, a les persones aturades en general, i a aquelles que tenen especials dificultats per accedir al mercat laboral (joves, dones, majors de 45 anys, persones migrades, persones transgènere, joventut extutelada, entre altres), corrent el risc de ser excloses socialment. L'orientació acompanyarà a aquestes persones en la construcció i/o reorientació dels seus projectes professionals i de vida per afavorir un procés reeixit d'inserció o reinserció laboral i desenvolupament educatiu, social i laboral. L'orientació també ha d'ajudar a trencar prejudicis i barreres produïdes per la discriminació per ser dona, major de 50 anys o identificar-se com a membre del col·lectiu LGTBIQ+. El col·lectiu que atén l'orientació sociolaboral va des dels 16 als 65 anys o més, pel que aporta coneixements necessaris per ajudar a joves en el desenvolupament del seu projecte professional i de vida i a persones adultes per revisar-lo, reajustar-lo o millorar-lo. Parteix d'una anàlisi crítica de la realitat sociolaboral de les polítiques actives d'ocupació, de les polítiques públiques d'igualtat d'oportunitats i de les metodologies d'orientació per a la inserció sociolaboral, per tal de fonamentar la intervenció en orientació per a la inserció sociolaboral a través d'Itineraris Personalitzats d'Inserció. És una assignatura professionalitzadora que ofereix una sortida laboral directa a professionals de l'educació social com a tècnic/a d'inserció, orientador/a laboral, coaching laboral, entre altres, en diferents contextos laborals (serveis públics d'ocupació, Administració Pública i Local, Fundacions i entitats privades, entre altres). De manera més concreta, els objectius de l'assignatura són: Conèixer i aplicar el vocabulari bàsic de l'orientació per a la inserció sociolaboral. 1 Conèixer i aplicar el vocabulari bàsic de l'orientació per a la inserció sociolaboral. Conèixer i analitzar programes i estratègies d'acompanyament a la inserció Proporcionar eines per tal de comprendre la incidència del mercat laboral conjuntament amb els factors que interaccionen amb ell, en l'ocupabilitat de les persones, per tal de poder adquirir i desenvolupar les competències necessàries per orientar sociolaboralment a les persones amb la intenció que aconsegueixin el seu objectiu professional. Adquirir una visió crítica com a professional de l'orientació sobre les desigualtats que es produeixen en el mercat laboral pel fet de ser dona, pertànyer al col·lectiu LGTBIQ+, haver estat tutelada per l'administració, ser una persona migrada o major de 50 anys. Aplicar algunes tècniques d'orientació tot responent a les diverses necessitats de les persones orientades. Adquirir competències per a la intervenció orientadora que ajudin a les persones que tenen dificultats d'accés al mercat de treball i manteniment en ell, que promogui la progressiva participació i autonomia d'aquestes en la gestió del seu procés de desenvolupament professional en qualsevol etapa de la seva vida. Adquirir una perspectiva personal crítica i ètica sobre els processos d'intervenció en orientació adreçats a col·lectius vulnerats pel mercat de treball, que esdevingui en unaactitud d'empoderament de la figura professional d'educador social com agent de canvi.
Resum: Guidance is a function of social education professionals and fundamental educational tool (even more so in times of crisis like the current time) to empower and help, from an empowerment perspective, unemployed people in general, and those who have special difficulties accessing the labour market (young, women, over-45s, immigrants, transgender people, foster care youth, among others), running the risk of being socially excluded. The guidance will accompany these people to build or reorient their professional projects to promote a successful process of labour integration and educational, social and labour development. As well as to break down the barriers produced by discrimination for being a woman, be over 50, or identifying as a member of the LGBTQ+ collective. The target group for socio-occupational guidance ranges from 16 to 65 years of age or older, so it provides the necessary knowledge to help young people in the development of their professional and life project and adults to review and improve it. It is based on a critical analysis of the socio-labour reality, of active employment policies, of public for equal opportunities policies and of the methodologies of guidance for socio-labour integration, to base intervention in guidance for socio-labour integration through Personalized Insertion Itineraries. It is a professionalising subject that offers a direct professional opportunity to social education professionals as an employment consultant, job counsellor, job coaching, among others, in different labour contexts (public employment services, public and local administration, Social Services, foundations and private entities, among others). More specifically, the objectives of the subject are: 1 More specifically, the objectives of the subject are: To know and apply the basic vocabulary of guidance for socio-occupational integration. To Know and analyse programmes and strategies for accompanying integration. To provide tools to understand the incidence of the labour market together with the factors that interact with it, in the employability of people, in order to be able to acquire and develop the necessary skills to provide social and labour guidance to people so that they can achieve their professional objective. Acquire a critical view as a guidance professional of the inequalities that occur in the in the labour market because of being a woman, belonging to the LGBTQ+ group, foster care youth, being a migrant or being over 50 years old. Apply some guidance techniques that respond to the diverse needs of counselees. To acquire competences for guidance intervention to help people who have difficulties in accessing and remaining in the labour market, promoting their progressive participation and autonomy in the management of their professional development process at any stage of their lives. To acquire a critical and ethical personal perspective on the processes of intervention in guidance aimed at groups are vulnerable in the labour market, which becomes an attitude of empowerment of the professional figure of social educator as an agent of change.
Resum: La orientación, el acompañamiento y el asesoramiento son funciones propias de los profesionales de la educación social y unas herramientas educativas fundamentales (aún más en momentos de crisis como el actual) para potenciar y ayudar, desde una óptica de empoderamiento, a las personas desempleadas en general i a aquellas que tienen especiales dificultades para acceder al mercado laboral (jóvenes, mujeres, mayores de 45 años, inmigrantes), corriendo el riesgo de ser excluidos socialmente. y los colectivos en riesgo de exclusión social, a construir o reorientar sus proyectos profesionales para favorecer un proceso exitoso de inserción laboral y desarrollo educativo, social y laboral. Como también para romper las barreras producidas por la discriminación por ser mujer o identificarse como miembro del colectivo LGTBIQ+. El colectivo que atiende la orientación sociolaboral va desde los 16 a los 65 años o más, por lo que aporta conocimientos necesarios para ayudar a las personas jóvenes en el desarrollo de su proyecto profesional y de vida y a las personas adultas a revisarlo y mejorarlo. Parte de un análisis crítico de la realidad sociolaboral, de las políticas activas de empleo, de las políticas públicas de igualdad de oportunidades y de las metodologías de orientación para la inserción sociolaboral, con el fin de fundamentar la intervención en orientación para la inserción sociolaboral a través de los Itinerarios Personalizados de Inserción. Es una asignatura profesionalizadora que ofrece una salida profesional directa al mercado laboral de los/las educadores/as como técnico/a de inserción, orientador/a laboral, coaching laboral, entre otras, en diferentes contextos laborales (serviciospúblicos de empleo, Administración Pública i Local, Servicios Sociales, Fundaciones y entidades privadas, entre otros). De manera más concreta, los objetivos de la asignatura son: 1 De manera más concreta, los objetivos de la asignatura son: Conocer i aplicar el vocabulario básico de la orientación para la inserción sociolaboral. Conocer y analizar programas y estrategias de acompañamiento a la inserción. Proporcionar herramientas para comprender la incidencia del mercado laboral junto con los factores que interactúan con él, en la ocupabilidad y empleabilidad de las personas, con el fin de poder adquirir i desarrollar las competencias necesarias para orientar sociolaboralmente a las personas para que consigan su objetivo profesional. Adquirir una visión crítica como profesional de la orientación sobre las desigualdades que se producen en el mercado laboral por ser mujer, pertenecer al colectivo LGTBIQ+, haber sido tutelado/a por la administración, ser una persona migrada o mayor de 50 años. Aplicar algunas técnicas de orientación que respondan a las diversas necesidades de las personas orientadas. Adquirir competencias para la intervención orientadora que ayuden a las personas que tengan dificultades de acceso al mercado laboral y mantenimiento en él, que promueva la progresiva participación y autonomía de estas en la gestión de su proceso de desarrollo profesional en cualquier etapa de su vida. Adquirir una perspectiva personal crítica i ética sobre los procesos de intervención en orientación dirigidos a colectivos vulnerados por el mercado laboral, que se convierta en una actitud de empoderamiento de la figura profesional de educador social como agente de cambio.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Educació Social [2500260]
Pla d'estudis: Grau en Educació Social [827]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
11 p, 145.6 KB

Anglès
11 p, 143.6 KB

Castellà
11 p, 147.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2023-06-27, darrera modificació el 2023-09-19



   Favorit i Compartir