Títol variant: |
Disseny i validació de contingut del qüestionari de percepcions i pràctiques educatives cap a la inclusió de l'alumnat LGBTIQ+ en educació superior |
Títol variant: |
Design and validation of the questionnaire on perceptions and educational practices around the inclusion of LGBTIQ+ students in higher education |
Data: |
2025 |
Resum: |
El objetivo de este trabajo es presentar los resultados del proceso de construcción y validación del Cuestionario de percepciones y prácticas educativas de los estudiantes de educación hacia la inclusión del alumnado LGBTIQ+. Para ello, se han considerado diversas dimensiones: conocimientos, percepciones y actitudes, prácticas educativas y autoeficacia. La investigación se inscribe dentro de los estudios instrumentales. La población de referencia está formada por estudiantes de los grados de educación de facultades de ciencias de la educación españolas. La muestra del pilotaje del cuestionario es de 334 personas. En este trabajo se presentan los resultados de la validación de contenido por juicio experto (10 expertos). Para establecer la fiabilidad se ha utilizado el coeficiente Alpha de Cronbach. La validez de contenido por juicio experto ha permitido depurar y ajustar el cuestionario inicial a 95 ítems, generando 4 subescalas, además de 12 ítems de datos identificativos sociodemográficos. Tras el proceso de diseño y validación desarrollado, el cuestionario se constituye en un instrumento robusto, fiable y válido para conocer las percepciones y las prácticas educativas en la formación de los profesionales de la educación en relación con la diversidad sexo-genérica y su inclusión en el perfil académico-profesional. |
Resum: |
L'objectiu d'aquest treball és presentar els resultats del procés de construcció i validació del Qüestionari de percepcions i pràctiques educatives dels estudiants d'educació cap a la inclusió de l'alumnat LGBTIQ+. Amb aquesta finalitat, s'han considerat diverses dimensions: coneixements, percepcions i actituds, pràctiques educatives i autoeficàcia. La investigació s'inscriu dins dels estudis instrumentals. La població de referència està formada per estudiants dels graus d'educació de facultats de ciències de l'educació espanyoles. La mostra del pilotatge del qüestionari és de 334 persones. En aquest treball s'hi presenten els resultats de la validació de contingut per judici expert (10 experts). Per establir la fiabilitat s'ha fet servir el coeficient Alpha de Cronbach. La validesa de contingut per judici expert ha permès depurar i ajustar el qüestionari inicial a 95 ítems, generant 4 subescales, a més de 12 ítems de dades identificatives sociodemogràfiques. Després del procés de disseny i validació desenvolupat, el qüestionari es constitueix en un instrument robust, fiable i vàlid per conèixer les percepcions i les pràctiques educatives en la formació dels professionals de l'educació en relació amb la diversitat sexogenèrica i la seva inclusió al perfil academicoprofessional. |
Resum: |
The aim of this paper is to present the results of the construction and validation process of the Questionnaire on the perceptions and educational practices of students of education around the inclusion of LGBTIQ+ students. Various dimensions are considered: knowledge, perceptions and attitudes, educational practices and self-efficacy. The method used is an instrumental study. The reference population consists of students of education degrees at Spanish educational sciences faculties. The pilot sample of the questionnaire is 334 people. The results of content validation by expert judgement (10 experts) are presented. To establish reliability, Cronbach's Alpha coefficient is used. Content validity through expert judgment enabled the initial questionnaire to be refined and adjusted to 95 items, generating four subscales, in addition to 12 items of sociodemographic identifying data. Following the design and validation process, the questionnaire is a robust, reliable and valid instrument to understand perceptions and educational practices in the training of education professionals in relation to sex-gender diversity and its inclusion in the academic- professional profile. |
Ajuts: |
Agencia Estatal de Investigación PID2021-128041NB-I00
|
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Percepcions ;
Validesa ;
Fiabilitat ;
LGBTIQ+ ;
Educació superior ;
Inclusió ;
Autoeficàcia ;
Inclusion ;
Perceptions ;
Self-efficacy ;
Validity ;
Reliability ;
Higher education ;
Percepciones ;
Autoeficacia ;
Validez ;
Fiabilidad ;
Educación superior ;
Inclusión |
Publicat a: |
Educar, Vol. 61 Núm. 1 (2025) , p. 69-90 (Monográfico) , ISSN 2014-8801 |