Resultats globals: 16 registres trobats en 0.01 segons.
Articles, 16 registres trobats
Articles 16 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
14 p, 718.7 KB Comprehensive School and Vocational Training in Spain : a Longitudinal Approach from the Transition from Lower to Upper Secondary Education / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Valls, Ona (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Fitting vocational training into the Spanish education system has been challenging and problematic because two objectives are trying to be fulfilled; the first to supply skills for the productive system and the second to be an alternative option for the young people who do not follow the academic track. [...]
2021 - 10.3390/educsci11030101
Education sciences, Vol. 11 Núm. 3 (2021) , p. 101  
2.
29 p, 863.0 KB La FP dual desde la perspectiva del profesorado : elementos que condicionan su implementación en los centros / Pineda i Herrero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ciraso Calí, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Arnau-Sabatés, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona)
El sistema de formación profesional dual (FPD) es actualmente uno de los más valorados a nivel internacional y se está extendiendo a muchos países como una medida para mejorar la formación de los jóvenes, reducir las tasas de desempleo juvenil y ajustar la formación al mundo laboral. [...]
The dual system is currently one of the most valued VET systems on an international level and is being transferred to many countries as a measure to improve youth unemployment rates and adjust training to the productive sector. [...]

2018 - 10.5944/educxx1.21242
Educacion XX1, Vol. 22, núm. 1 (2018) , p. 15-43  
3.
18 p, 170.5 KB Separación del alumnado por niveles en 4º de ESO y complejidad social de los centros. Límites y posibilidades del currículum comprensivo / Merino Pareja, Rafael ; García Gracia, Maribel ; Torrents Vilà, Dani ; Valls, Ona
La agrupación o separación por niveles de rendimiento en la enseñanza secundaria es un tema muy estudiado en la sociología de la educación por su relación con el origen social de los alumnos, y muy discutido en la política educativa. [...]
«Separation of Students by Levels in 4th of Middle School and Social Complexity. Limits and Possibilities of the Comprehensive Curriculum». Ability grouping according to the achievement students in secondary schools is a topic largely investigated in Sociology of Education, because the relationship between ability grouping and the students social background. [...]

2017
Témpora : revista de sociología de la educación, Vol. 19 (2017) , p. 181-198  
4.
23 p, 547.5 KB Con "d" de "dual" : investigación sobre la implantación del sistema dual en la formación profesional en España / Marhuenda-Fluixá, Fernando (Universitat de València) ; Chisvert-Tarazona, María José (Universitat de València) ; Palomares-Montero, Davinia (Universitat de València) ; Vila, Javier (Universitat de València)
En el presente artículo, exponemos los principales resultados de la investigación que hemos llevado a cabo sobre el proceso de implantación de la formación profesional dual en la totalidad de los ciclos de dicha etapa en España, al amparo de un proyecto europeo de transferencia de innovación. [...]
Al present article, hi exposem els resultats principals de la investigació que hem dut a terme al voltant de la implantació de la formació professional dual a Espanya, emmarcada dintre d'un projecte europeu de transferència d'innovació centrat en els contractes d'aprenentatge. [...]
This paper presents the main results of research carried out on the process to develop and implement a dual vocational education and training (VET) scheme in Spain within the framework of a European transfer of innovation project focusing on apprenticeships. [...]

2017 - 10.5565/rev/educar.821
Educar, Vol. 53 Núm. 2 (2017) , p. 285-307 (Monográfico)  
5.
24 p, 285.5 KB New public management as a global education policy : its adoption and re-contextualization in a Southern European setting / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
In the education sector, new public management (NPM) has crystallized in policies such as school autonomy, professionalization of school principals, standardized evaluation and teachers' accountability, and it has been widely disseminated by international organizations, such as the OECD, which enjoy a great prestige when it comes to frame education reforms in European countries. [...]
2014 - 10.1080/17508487.2014.913531
Critical studies in education, Vol. 55 Núm. 3 (2014)  
6.
16 p, 106.4 KB Two or three vocational training pathways? An assessment and the current situation in Spain / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
This article outlines the development of vocational training in Spain through the provisions of the major education Laws of 1970, 1990 and 2002. It discusses the extent to which vocational training has been introduced into the education system, i. [...]
2006
European journal of vocational training, Vol. 1 Núm. 37 (2006) , p. 52-67  
7.
15 p, 65.4 KB La nueva Formación Profesional vista por los alumnos / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona)
A partir de cinco grupos de discusión con alumnos de ciclos formativos de grado medio y de grado superior, se analizan los discursos y las estrategias de estos alumnos: los discursos sobre la valoración que hacen de la formación recibida y las estrategias sobre la inserción laboral o la continuidad de estudios. [...]
We analyze the discourses and strategies of vocational training students (intermediate and advance level), interviewed in 5 focal groups. The discourses are about the valuation of training they have followed, and strategies about future labor market entrance or engagement in other studies. [...]

2005
Revista complutense de educación, Vol. 16 Núm. 1 (2005) , p. 289-303  
8.
18 p, 399.6 KB Las sucesivas reformas de la formación profesional en España o la paradoja entre integración y segregación escolar / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las sucesivas reformas de la formación profesional se enfrentan a una paradoja: si se establece una vía separada de la vía académica se devalúa socialmente y queda marcada con un fuerte sesgo social. [...]
Successive reforms of vocational training face a paradox: if vocational training is defined as a track separate from the academic one, then it will be socially devalued and marked with a strong social bias. [...]
As sucessivas reformas do ensino profissional enfrentam um paradoxo: quando se estabelece um caminho separado da via acadêmica, este é socialmente desvalorizado e marcado por um forte viés social; quando se propõe integrar a formação acadêmica e a profissional em um mesmo currículo comum, as práticas de professores e alunos fazem com que sejam incorporados, de fato, percursos diferentes para os alunos com baixo rendimento escolar. [...]

2013 - 10.14507/epaa.v21n66.2013
Education policy analysis archives, Vol. 21, Num. 66 (2013)  
9.
26 p, 879.2 KB Els itineraris postobligatoris dels joves i la reforma escolar / Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
En el presente artículo se exponen los interrogantes que se plantean en la aplicación de la reforma educativa (iniciada en el año 1990) respecto a la circulación de los jóvenes por el sistema educativo, fundamentalmente en el nivel de secundaria postobligatoria, y en la inserción profesional de los mismos. [...]
Le présent article expose les interrogations posées par I'application de la réforme éducative (commencée en 1990) concernant I'évolution des jeunes dans le systéme éducatif, fondamentalement au niveau du deuxieme cycle de I'enseignement secondaire, et leur insertion professionnelle. [...]
This article sets out the questions which arise in the application of the educational reform (begun in 1990) to the passage of young people through the educational system, fundamentally at the post-compulsory secondary level, and to their entry into a profession. [...]

1996
Temps d'educació, Núm. 15 (1996) , p. 177-202  
10.
19 p, 89.8 KB Los factores de éxito de las universidades europeas en el proceso de incorporación al espacio europeo de educación superior y la experiencia de una universidad catalana / Masjuan, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Educació i Treball
El objetivo de este artículo es poner en relación los «factores de éxito» de la implementación de la reforma europea de la educación superior, que se mencionan en el informe de la European University Association (EUA) (2005), con los resultados de un estudio de caso llevado a término en una universidad catalana (Masjuan y otros, 2006). [...]
The aim of this paper is to relate the success factors mentioned by European University Association report Trends IV. European Universities implementing Bologna (EUA, 2005) with the results of a case study carried out in a Catalan (Spain) university (Masjuan et alii, 2006). [...]

2007 - 10.5565/rev/educar.150
Educar, N. 40 (2007) p. 49-67  

Articles : 16 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.