1.
|
18 p, 4.4 MB |
«Que se entreguen a su legítimo propietario» : restitución de obras de arte depositadas por el SDPAN en el Museu Nacional d'Art de Catalunya
/
Mateos Rusillo, Santos M. (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Acabada la Guerra Civil Española, la dictadura franquista emprendió la labor de devolver a sus lugares de origen el patrimonio histórico-artístico mueble que los gobiernos de los territorios leales a la República habían almacenado en depósitos de protección. [...] Acabada la Guerra Civil Espanyola, la dictadura franquista va emprendre la labor de retornar als seus llocs d'origen el patrimoni historicoartístic que els governs dels territoris lleials a la República -País Basc i Catalunya- havien emmagatzemat en dipòsits de protecció. [...] Following the end of the Spanish Civil War, Franco's dictatorship undertook the task of returning to their places of origin the historical and artistic heritage that the regional governments loyal to the Republic had stored for safekeeping. [...] Una volta terminata la guerra civile spagnola, la dittatura franchista si impegnò a restituire ai luoghi d'origine le opere e gli oggetti storico-artistici che i governi della Repubblica, dei Paesi Baschi e della Generalitat di Catalogna avevano confiscato per proteggerli dalla guerra e dalla rivoluzione. [...]
2023 - 10.5565/rev/locus.491
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 173-190 (Articles)
|
|
2.
|
108 p, 19.7 MB |
Intangible cultural heritage, diverse knowledge systems and climate change : a white paper commissioned for the International Co-Sponsored Meeting on Culture, Heritage and Climate Change
/
Orlove, Ben ;
Dawson, Neil ;
Sherpa, Pasang ;
Adelekan, Ibidun ;
Alangui, Wilfredo ;
Carmona, Rosario ;
Coen, Deborah ;
Nelson, Melissa ;
Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ;
Rubis, Jennifer ;
Sanago, Gideon ;
Wilson, Andrew
Many sources acknowledge the importance of drawing on different ways of knowing to address complex global problems, such as climate change. Recent research on plural knowledge systems to address climate change has focused primarily on three categories of knowledge: Indigenous knowledge, local knowledge, and scientific knowledge. [...]
Charenton-le-Pont; Paris : COMOS & ISCM CHC, 2022
|
|
3.
|
|
4.
|
24 p, 8.3 MB |
«Por España y por mi fe aquí muerto me quedé». Sobre monumentos franquistas de la Guerra Civil española (1936-1939) en la provincia de Burgos
/
Hernando Garrido, José Luis (UNED - Centro Asociado de Zamora)
La Pirámide del Escudo se alza junto a la carretera de Burgos a Santander (N-623). Relacionada con los sacrarios militares en homenaje a los caídos italianos de la Primera Guerra Mundial construidos en época de Mussolini, el jerarca fascista está aún presente en el monumento burgalés, donde fueron enterrados los restos de cientos de combatientes trasalpinos caídos en la campaña del Norte del verano de 1937. [...] La Piràmide de l'Escut s'aixeca al costat de la carretera de Burgos a Santander (N-623). Relacionada amb els sagraris militars en homenatge als caiguts italians de la Primera Guerra Mundial construïts en època de Mussolini, el jerarca feixista encara és present en el monument burgalès, on van ser enterrades les restes de centenars de combatents transalpins caiguts en la campanya del Nord de l'estiu de 1937. [...] The Pyramid of the Puerto del Escudo, or the Pyramid of the Italians, stands beside the road from Burgos to Santander (the N-623). Linked to the military ossuaries built in the time of Mussolini in homage to Italian war dead of the First World War, the fascist leader is still present in the Burgos monument, where the remains of hundreds of Italian fighters who fell in the Northern campaign of the summer of 1937 are buried. [...]
2021 - 10.5565/rev/locus.443
Locus amoenus, Vol. 19 (2021) , p. 287-310 (Articles)
|
|
5.
|
118 p, 15.6 MB |
Sinèrgies entre museus i escoles d'Educació Primària : desenvolupament de l'empatia històrica en Museus d'Art
/
Alibert Duportets, Marta ;
Gil Carmona, Francisco, dir. ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Facultat de Ciències de l'Educació ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials
El present treball de final de grau pretén analitzar com treballa el servei didàctic del Museu de la Xocolata de Barcelona, el Museu Picasso de Barcelona i el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (Terrassa), què ensenyen i com ho fan, per reflexionar sobre com treballen els museus d'art l'empatia històrica comparant amb museus que presenten altres tipologies de patrimoni cultural en les seves institucions. [...] El presente trabajo de final de grado pretende analizar cómo trabaja el servicio didáctico del Museu del Xocolata de Barcelona, el Museu Picasso de Barcelona y el Museo Nacional de Ciència i Tècnica de Catalunya (Terrassa), qué enseñan y cómo lo hacen, para reflexionar sobre cómo los museos de arte trabajan la empatía histórica frente a los museos que presentan otros tipos de patrimonio cultural en sus instituciones. [...] This final degree project intends to analyze how the didactic service of the Museu de la Xocolata de Barcelona, the Museu Picasso de Barcelona and the Museo Nacional de Ciència y Tècnica de Catalunya (Terrassa) work, what they teach and how they do it. [...]
2021 Grau en Educació Primària [1140] Grau en Educació Primària [896]
2 documentos
|
|
6.
|
77 p, 17.0 MB |
La resistència dels botiguers davant la gentrificació comercial. El cas del barri de Sant Antoni
/
Xerta Velasco, Arnau ;
Cànoves, Gemma, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Facultat de Filosofia i Lletres
El barri de Sant Antoni de Barcelona ha esdevingut en els darrers anys un lloc de moda en la ciutat, no només pels propis residents sinó també pels turistes. La remodelació del Mercat de Sant Antoni ha estat un factor clau per a la revalorització i augment de la renda al barri. [...] El barrio de Sant Antoni de Barcelona se ha convertido en los últimos años un lugar a la moda en la ciudad, no sólo para los propios residentes sino también por los turistas. La remodelación del Mercat de Sant Antoni ha sido un factor clave para la revaloritzación y aumento de la renda en el barrio. [...] Sant Antoni district of Barcelona has become in recent years a fashionable place in the city, not only for the residents themselves but also for tourists. The remodeling of the Mercat de Sant Antoni has been a key factor for the revaluation and increase of income in the neighborhood. [...]
Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2020 Grau en Geografia i Ordenació del Territori [824]
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
13 p, 233.7 KB |
Arqueologia de la Guerra Civil : una aproximació des del seu ús didàctic
/
Solsona Fontova, Rosa (Camp d'Aprenentatge de la Noguera. Departament d'Ensenyament) ;
Galitó Martí, Pol (Associació d'Estudiosos del Front del Segre) ;
Gatell Arimont, Cristina (Institut La Romànica (Barberà del Vallès)) ;
Bardavio i Novi, Antoni (Departament d'Ensenyament. Camp d'Aprenentatge de la Noguera)
Des de l'any 2008 el Camp d'Aprenentatge de la Noguera, Servei Educatiu de la Generalitat de Catalunya, s'involucra en el projecte de recuperar la memòria d'un dels indrets que millor simbolitza el que va suposar la Guerra Civil a les Terres de Ponent, la posició defensiva del Merengue a Camarasa. [...] Desde el año 2008 el Campo de Aprendizaje de la Noguera, Servicio Educativo de la Generalitat de Catalunya, se involucra en el proyecto de recuperar la memoria de uno de los lugares que mejor simboliza lo que supuso la Guerra Civil en las comarcas occidentales de Lleida: la posición defensiva del Merengue en Camarasa. [...] Since 2008 the Noguera Learning Camp, an Educational Service of the Generalitat of Catalonia, is involved in a project aimed at memorial recovering of one of the places that best symbolizes what Civil War led to on the western regions of Lleida: the defensive position in Camarasa Merengue. [...]
2012 - 10.5565/rev/tda.21
Treballs d'arqueologia, Núm. 18 (2012) , p. 147-159
|
|
10.
|
5 p, 69.1 KB |
Creating networks from the past into the future : historical heritage and civil society
/
González Marcén, Paloma (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Prehistòria) ;
Roda Gilabert, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Prehistòria)
Taking inspiration from the Convention of the Council of Europe on the value of cultural heritage for society, signed in 2005 in Faro (Portugal), in the 8th Seminar of Archaeology and Education met during three days professionals from the field of historical and archaeological research, public administration, cultural management, education and citizens associations taht had been or were carrying out projects of civil society participation in the management and valuation heritage with the aim of facilitating a sharing of experiences and reflections of the different parties involved in projects, both from the point of view of its scientific content, and their career goals, social, educational and procedures employed. Prenent com a inspiració la convenció del Consell d'Europa sobre el valor del patrimoni cultural per a la societat, signada el 2005 a Faro (Portugal), el 8è Seminari d'Arqueologia i Ensenyament va reunir, al llarg de tres dies, professionals procedents del camp de la investigació històrica i arqueològica, l'administració pública, la gestió cultural, l'associacionisme ciutadà i la didàctica que haguessin portat o estiguessin duent a terme projectes de participació de la societat civil en la gestió i valoració patrimonial amb la voluntat de facilitar la posada en comú de les experiències i reflexions de les diferents parts implicades en els projectes, tant des del punt de vista del seu contingut científic com dels seus objectius professionals, socials i educatius i dels procediments emprats. Tomando como inspiración la convención del Consejo de Europa sobre el valor del patrimonio cultural para la sociedad, firmada en 2005 en Faro (Portugal), el 8ª Seminario de Arqueología y Enseñanza reunió, a lo largo de tres días, a profesionales procedentes del campo de la investigación histórica y arqueológica, la administración pública, la gestión cultural, el asociacionismo ciudadano y la didáctica que hubieran llevado o estuvieran llevando a cabo proyectos de participación de la sociedad civil en la gestión y valoración patrimonial con la voluntad de facilitar la puesta en común de las experiencias y reflexiones de las diferentes partes implicadas en los proyectos, tanto desde el punto de vista de su contenido científico como de sus objetivos profesionales, sociales y educativos y de los procedimientos empleados.
2012 - 10.5565/rev/tda.13
Treballs d'arqueologia, Núm. 18 (2012) , p. 3-7
|
|